وب گردی

بچه باهوش در مسیر تاریخ سازی؛ برگ برنده صنعت انیمیشن جهانی چیست؟

چند دهه پیش، زمانی که سینما تحت سلطه فیلم‌های درام و به اصطلاح هنری بود و بلاک‌باسترها معمولاً فیلم‌هایی قهرمان محور بودند که شخصیت‌های اصلی با بدنی ورزیده، شهر یا کشوری را با خاک یکسان کردند. دوستداران سینما منتظر آثار انیمیشنی هستند، شاید هیچکس باور نکند. اما بالاخره این اتفاق افتاد و انیمیشن ها هم اکنون به پایه اصلی و قدرتمند گیشه سینما تبدیل شده اند.

اگرچه سازندگان فیلم همچنان طرفداران خود را دارند و ابرقهرمانان کمپانی های مارول و دی سی هر ساله با از بین بردن تعداد زیادی از دشمنان خارق العاده و کیهانی مردم را به سینما هدایت می کنند، اما اکنون دسته بندی جدیدی به پرفروش ترین ها اضافه شده است. آثار سینماهایی که نه تنها کودکان، بلکه همه دوستداران هنر هفتم، انیمیشن ها را به اندازه آثار واقعی جدی می گیرند.

ساخت دنباله در سینمای جهان; از پاندای کونگ فو کار تا بازی اسباب بازی

«پاندای کونگ فوکار ۴»، قسمت دوم «درون بیرون»، قسمت پنجم «شرک»، «داستان اسباب بازی ۵» (داستان اسباب بازی ۵)، قسمت چهارم «لعنت به من»، «یخ زده ۳» و جدید اپیزود «مرد عنکبوتی: فراتر از دنیای عنکبوتی» نمونه‌هایی از مهم‌ترین و موردانتظارترین آثار انیمیشنی هستند که در برنامه‌ریزی‌شده قرار دارند. همه آنها در سال جدید اکران می شوند و بسیاری از دوستداران آثار انیمیشنی منتظر اکران آنها در سینما هستند.

اما در کنار بحث محبوبیت زیاد آثار انیمیشن و تغییر فاز مخاطبان آنها از کودکان به خانواده ها و توجه جدی تر به انیمیشن هایی با داستان های مربوط به بزرگسالان، مشکل دیگری که در مورد همان آثار پیش بینی شده در سال آینده صدق می کند، درست است و استفاده دقیق و حرفه ای بودن شرکت های انیمیشن یکی از تولیداتی است که می سازند. یک بار دیگر به لیست آثار نوشته شده در پاراگراف قبل نگاه کنید، همه این انیمیشن ها دنباله آثاری هستند که قبل و بعد از آن که توانستند نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کنند، اکنون قسمت های بعدی آنها ساخته شده و آماده است. برای آزادی در این لیست ۲ انیمیشن «شرک» و «بازی اسباب‌بازی» به سطح متفاوتی از محبوبیت رسیده‌اند و به قسمت پنجم رسیده‌اند، فیلم‌های محبوبی که از نظر سبک و سبک ساخت و داستان تفاوت‌های زیادی دارند، اما شخصیت‌های ناز هر دو این پروژه بیش از بیست سال از پخش اولین اپیزودشان می‌گذرد، آنها را به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های هنر هفتم تبدیل کرده است، و نام آن‌ها هنوز آنقدر اعتبار دارد که مخاطبان را به سالن‌ها بکشاند.

«درون و بیرون» که همین چند روز پیش تریلر قسمت دوم آن منتشر شد، اگرچه قدمت آن به دیگر دنباله ها نیست، اما درخشش قسمت اول در گیشه و کسب جوایز اصلی در بخش انیمیشن در رویدادهای سینمایی معتبری مانند اسکار و گلدن گلوب، آن را در میان موفق‌ترین انیمیشن‌های پیکسار و دیزنی قرار داد. داستان متفاوت و ظاهر خاص این انیمیشن که آن را نامزد دریافت جایزه در رشته های دیگر اسکار کرد، بار دیگر هوادارانش را امیدوار کرد که در قسمت جدید با چنین فضایی همراه شوند.

داستان اسباب بازی

با نگاهی به تاریخچه ساخت انیمیشن در دنیا و ساخت دنباله ها در این صنعت هنری، متوجه می شویم که این اثر چندین دهه است که در انیمیشن سینمایی حضور داشته و بیشتر این دنباله ها نمونه های موفقی هستند، تا جایی که بسیاری از دوستداران یک لیست از آنها استفاده می کنند. به خوبی آماده شد و از سازندگان این آثار خواست که دنباله ای برای این آثار فوق العاده مانند «سیاره گنج»، «زیبای خفته»، «پینوکیو»، «رتوی» بسازند. یا «راتاتوی» و .. که هر کدام در طول اجرای خود عملکرد قابل دفاعی در جذب بیننده داشتند و واقعاً شایسته دنباله هستند.

ساخت دنباله در سینمای ایران; از کلاه قرمزی گرفته تا اخراج

در حالی که سال هاست سینمای جهان از فرصت ها برای ساخت دنباله های آثار پرمخاطب استفاده می کند، اما از این فرصت به درستی استفاده نمی شود و شاید در سینمای ایران و تعداد بسیار کمی از آثار سینمایی ایران با این ویژگی اکران شده اند، فیلم هایی که بیشتر آن ها کمدی هایی مانند اخراج ها، آتش بس، تگزاس، خوب، بد، بچه گربه و… اکثرا در قسمت دوم و سوم ضعیفتر از قسمت اول بودند.

کلاه قرمز

در میان آثار کودک، کلاه قرمزی پرمخاطب ترین اثری است که دنباله هایی برای آن ساخته شده است، اما دنباله ها به اندازه قسمت اول در جلب نظر مخاطبان و منتقدان موفق نیستند. شاید به خاطر همین تجربه های تلخ، کارگردانان و تهیه کنندگان آثار مختلف سینمایی سعی می کنند دنباله ای برای آثار پرمخاطب و پرمخاطب خود نسازند.

اولین دنباله انیمیشن; بچه باهوش ۲ را وارد کنید

حالا اتفاق خاصی برای انیمیشن ایران افتاده است و دنباله ای برای پرفروش ترین انیمیشن تاریخ سینمای بومی ما در شرف ساخته شدن است. صنعت پویانمایی ایران در سال های اخیر عملکرد قابل دفاعی در زمینه خلق آثار سینمایی داشته است، در یکی دو دهه اخیر موفق ترین بخش انیمیشن ما بخش کوتاه بوده است که چند مورد از آن در جشنواره های بین المللی مورد استقبال قرار گرفته است، اما اکنون چند سالی است که انیمیشن ایرانی در عرصه فیلمسازی حرف های زیادی برای گفتن دارد و یکی دو سال انیمیشن بلند به سینماها راه پیدا کرده است. در این میان نام مهمی به نام Dynamic Art Studio وجود دارد که تعدادی از مهم ترین کارتون های موجود در کارتون را منتشر کرده است. فیلم هایی مانند شاهزاده روم و فیل شاه که هر کدام در زمان اکران خود اتفاقات خاصی را رقم زدند و فروش فوق العاده ای داشتند و آخرین آن انیمیشن بچه هوشمند است که همچنان روی اکران است و با فروش بالای ۶۲ میلیارد تومان مدیریت شده است. تا عنوان پرفروش ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند.

بچه باهوش

درخشش خیره کننده «بچه باهوش» باعث شد استودیوی هنری پویا دست به کار ویژه ای بزند و دنباله ای برای این اثر تولید کند تا این اثر فوق العاده عنوان اولین انیمیشن ایرانی ساخته شده در ادامه را نیز به خود اختصاص دهد. این اتفاق قطعا یک اتفاق بسیار مثبت در پیشرفت صنعت پویانمایی ایران است و اگر «بچه زرنگ ۲» از نظر ساختار و محتوا به خوبی قسمت اول باشد، به نوعی می تواند اولین دنباله ایرانی باشد که در جدید شکست نمی خورد. بخشی و ممکن است آن هم باشد. باید در دل دیگر انیمیشن سازان ایرانی امیدوار بود که این صنعت هنری در کشور ما نیز رشد کند و یک انیمیشن خوش ساخت به راحتی به یکی از پرفروش ترین فیلم های سال سینمای ایران تبدیل شود.

چالش ها و ویژگی های سازگاری؛ از شناسایی نقاط ضعف تا دشواری شخصیت پردازی

ساخت دنباله های سینمایی چندین ویژگی مثبت برای تیم سازنده دارد، اول اینکه نیازی به معرفی شخصیت های اصلی و شناخته شده ای نیست که در قسمت اول نمایش داده شدند و وقتی مخاطب همان کاراکترها را در اکران سینما می بیند. با آنها و بسیار دوست دارد ویژگی دیگر این است که طرح کلی و اصلی داستان تقریباً مشخص است و مخاطب تا حد زیادی با سبک زندگی و مشاغل شخصیت ها آشنا است و تنها یک اتفاق جدید یا چالش متفاوت در زندگی شخصیت ها به وجود می آید. یا در ادامه این فرصت برای تهیه کنندگان فراهم می شود تا در قسمت اول نقاط ضعف احتمالی و کوچک را پوشش دهند و نقاط قوت کار خود را تکمیل کنند.

اما در کنار این ویژگی ها که به نظر کار تیم سازنده را آسان می کند، چالش هایی نیز بر سر راه سازندگان آثار وجود دارد. چالش هایی مثل این موضوع که برای دنباله های خود فرصت کمتری دارند و دیگر نمی توانند به راحتی شخصیت هایی را که در قسمت اول یا دوم نشان داده اند تغییر دهند زیرا حتی کوچکترین تفاوت بین یک شخصیت در ۲ قسمت مختلف بازخورد منفی خواهد داشت. از سوی دیگر، اگر گروه سازنده لحظه خاصی را از نظر خصوصیات یا ظاهر شخصیت ها دوست نداشته باشد، حذف یا تغییر آن کار دشواری است، زیرا آن شخصیت در ذهن مخاطب با همان ویژگی هایی که در قسمت اول تعریف شد و تغییر آن این کار بسیار دشواری است.

حال باید منتظر ماند و دید که قسمت دوم «بچه باهوش» با این فرصت ها و چالش ها چگونه پیش خواهد رفت. بدون شک اگر «بچه باهوش ۲» به خوبی قسمت اول خود را اجرا کند، روندی خاص و امیدوارکننده در سینمای ایران ایجاد می کند و باعث می شود همه سینمادوستان این مجموعه را نمونه خوبی در عرصه دنباله ها بدانند. . سازی به یاد آورد.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا