اقتصادی

یک میلیارد دلار برآورد حجم قاچاق پوشاک در کشور است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب به بررسی قاچاق پوشاک با حضور دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ،گرجی مدیرکل دفتر صنایع و پوشاک و منسوجات وزارت صمت، جلالی قدیری دبیر اتحادیه پوشاک و منسوجات پرداخت.

دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: بعد از نهایی شدن ۱۲۵ نشان محرز قاچاق اقدامات لازم در خصوص جلوگیری از واردات قاچاق صورت گرفت چراکه از سال ۹۷ واردات پوشاک ممنوع شد و این محرز بودن به معنای آن است که در قاچاق بودن آن هیچ شکی وجود ندارد. در همین  راستا  تمامی فروشندگان باید الصاق شناسه کالا را داشته باشند.

وی افزود: پوشاکی که ۱۰۰ درصد خارجی هستند در صورتی که شناسه کالا نداشته باشند در قاچاق بودن آن هیچ شکی وجود ندارد.

دهقانی نیا بیان کرد: در این چارچوب از ابتدای دی ماه یک هجمه‌ای در گلوگاه عرضه مصرف کننده قاچاق ایجاد شد و این اقدام در تهران از هفته قبل به صورت ویژه انجام شد؛ به طوری که ۱۳ تا ۱۵ نقطه مورد عملیات قرار گرفت.

وی افزود: در کشور نزدیک ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان کالای قاچاق شناسایی شده و با توجه به استمرار موضوع، آمار‌ها همواره در حال به روزرسانی است.

در ادامه سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه پوشاک و نساجی گفت: سویه جدید پوشاک قاچاق از نوع استوک است؛ به این معنا که کالایی که خارج از فصل است و دیگر فروش نمی‌رود به صورت کیلویی عرضه شده و در برخی مواقع قیمت این کالا حتی از قیمت تمام شده کالا هم کمتر است

وی افزود: امسال شاهد رشد استوک بوده‌ایم و در همین راستا رئیس ستاد قاچاق کالا اقدام خوبی را شروع کرده و در صورتی که استمرار طرح کالای قاچاق که گلوگاه عرضه پوشاک است ادامه نیابد ۸۰ درصد کالا باز می‌گردد و بازار دچار مخاطره می‌شود.

در ادامه گرجی مدیرکل دفتر صنایع، پوشاک و منسوجات وزارت صمت هم گفت: حدود ۲۰ سال برخوردی در سطح عرضه قاچاق پوشاک انجام نشده بود و دوستان  وزارت صمت در بخش سلبی و بخش ایجابی اقدام به اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و پوشاک کردند.

او گفت: طبق قانون ۱۲۵ برند محرز قاچاق را ارائه کردیم و همچنان آمادگی داریم که وزارت صمت بر مجموعه‌های عرضه قاچاق بیشتر و دقیق‌تر نظارت کند.

وی افزود: ۱۲۵ برند محرز قاچاق را همزمان اعلام کردیم وحتی اعلام کردیم  در کدام مراکز تجاری و کدام یک از استان‌ها این قاچاق وجود دارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طبق آمار‌های وزارت صمت میزان مصرف براساس مرکز آمار ایران ۵ و نیم میلیارد دلار و میزان تولید ۴ و نیم میلیارد دلار است و در این میزان قاچاق پوشاک حدود ۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

در ادامه قدیری گفت: در بحث شناسه دار کردن کالا، چون متولی وزارت صمت است بسیاری از برند‌ها به سمت اخذ شناسه رفته‌اند و تا یک سال آینده ضمانت اخد شناسه باید از طریق سامانه مودیان باشد.

وی افزود: اخیرا با مطلبی مواجه شدیم تحت طرح عنوان دریافت کد جی تی آی که درحال حاضر پکیج‌های ۱۰ تایی کد و شناسه با قیمت سه میلیون تومان عرضه می‌شود؛ این در حالی است که کد شناسه باید رایگان باشد.

جلالی در این خصوص گفت: کد جی تی آی تنها برای صادرات پوشاک است و هیچ اجباری برای دریافت کد جی تی آی نیست.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا