اقتصادی

کشاورزان هشدار کاهش محسوس دما و احتمال یخ زدگی محصولات را جدی بگیرند

سمانه غلامی گفت: با توجه به شرایط جوی، کشاورزان تا قبل از شروع بارش‌ها در مناطقی که دما به صفر نمی‌رسد، نسبت به پاکسازی نهرها و آبراهه‌ها جهت جلوگیری از آبگرفتگی مزارع و تنش غرق آبی و استفاده از کودهای ازته و پتاسه اقدام کنند.

به گفته او، با وجود بارش برف و باران در برخی مناطق به باغداران توصیه می‌شود که نسبت به زدودن برف از روی شاخه‌های جوان جهت جلوگیری از شکستن نهال و استحکام پوشش سازه‌های کشاورزی و دامداری اقدام کنند.

غلامی ادامه داد: با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان‌های سردسیر به کشاورران توصیه می‌شود که نسبت به رنگ آمیزی تنه درختان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و بیماری شانکری باکتریایی اقدام کنند.

کارشناس هواشناسی کشاورزی افزود: گلخانه داران در روزهای ابری نسبت به استفاده از نور مصنوعی در واحدها اقدام کنند، همچنین باغداران جهت جلوگیری از ترکیدگی و یخ زدگی لوله‌ها نسبت به عایق بندی تاسیسات و لوله‌های آب  و جلوگیری از یخ زدگی محصولات اقدام کنند.

براساس نقشه‌های هواشناسی، روز یکشنبه در استان‌های قزوین، قم، البرز، مازندران، گیلان، ارتفاعات گلستان، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، بوشهر، نیمه شرقی لرستان و شرق و شمال خراسان رضوی بارش برف و باران و کاهش دما پیش بینی می‌شود.

روز دوشنبه در استان‌های گیلان، مازندران، تهران، البرز، قم، مرکزی، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی بارش برف و باران و کاهش دما انتظار می‌رود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا