وب گردی

کثیف ترین مکان های خانه را بشناسید

اگر هنگام نظافت به اندازه کافی مراقب نباشیم، خانه ما می تواند به اتاق ملاقات حشرات، باکتری ها و قارچ ها تبدیل شود. بنابراین در اینجا لیستی از ناخوشایندترین مناطق خانه با نکاتی در مورد نحوه ضدعفونی کردن آنها آورده شده است.

پشت رادیاتور

ممکن است فراموش کنید که رادیاتورهای خود را تمیز کنید زیرا اغلب در پشت مبلمان یا سایر وسایل تزئینی پنهان می شوند. اما حتی اگر بیرون را تمیز کنید، شیارهای پشت رادیاتور در واقع گرد و غبار متراکم شده و کثیفی را جمع می کنند و سپس به هوا پرتاب می شوند. آیا می دانستید که تمیز کردن پشت رادیاتور می تواند هزینه های گرمایشی شما را کاهش دهد؟ به این دلیل که گرد و غبار محبوس شده بین دریچه ها می تواند از خروج گرما جلوگیری کند، به این معنی که بخاری های شما برای گرم نگه داشتن فضای داخلی باید سخت کار کنند.

نکات تمیز کردن: به یاد داشته باشید که قبل از شروع به تمیز کردن رادیاتور آن را خاموش کنید. برای تمیز کردن رادیاتور می توانید از بخارشوی، شلنگ آب و برس های مخصوص تمیز کردن شیارها استفاده کنید. در غیر این صورت یک گردگیر بردارید، یک پارچه زیر رادیاتور بگذارید و دست به کار شوید. هنگام تمیز کردن رادیاتور، دیواره پشتی رادیاتور را نیز با فرو بردن یک اسفنج در مخلوط صابون تمیز کنید، آن را به خوبی فشار دهید و سطح را تمیز کنید.

تشک تخت

با توجه به اینکه در طول شبانه روز زمان زیادی را روی آن می گذرانید، تشک محلی برای تجمع کثیفی، سلول های مرده پوست، عرق و گرد و غبار است. گرمای منتقل شده توسط بدن و رطوبت این نقاط را به بستری مناسب برای رشد باکتری ها تبدیل می کند.

نکات نظافتی: برای تمیز کردن خوب تخت ابتدا ملحفه ها را بردارید سپس یک فنجان جوش شیرین روی سطح تشک بپاشید و بگذارید ۳ ساعت بماند تا به همان حالت باقی بماند سپس در نهایت سطح تشک را جاروبرقی بکشید گرد و غبار کاملا پاک می شود. توسط نان جوش شیرین جذب می شود.

دوغاب بین کاشی ها

کاشی ها زیبا هستند، اما یک طرف تاریک دارند و آن کانال های بین آنهاست. اگر به دقت نگاه کنید، متوجه کثیفی و گرد و غبار محبوس شده بین کاشی ها می شوید که در نهایت باعث تیره شدن کف یا دیوارها به روشی ناخوشایند می شود. دوغاب به دلیل رنگ روشن و ماهیت متخلخل، مستعد لک شدن و تجمع آلودگی است. خوب.

نکات تمیز کردن: یک برس مخصوص تمیز کردن دوغاب کاشی بخرید، آن را در آب فرو کنید و دوغاب را کاملاً مسواک بزنید. سرکه وقتی با مقدار مساوی آب مخلوط شده و مستقیماً روی سطوح کثیف اسپری شود معجزه می کند. می تواند به رهاسازی گرد و غبار به دام افتاده، خاک و موهای سرسخت کمک کند. یکی دیگر از درمان های خانگی عالی، مخلوط پراکسید هیدروژن و جوش شیرین است: چند قاشق غذاخوری جوش شیرین را به پراکسید هیدروژن اضافه کنید تا قوام مورد نظر را به دست آورید. محلول خمیری می شود و می توان آن را روی دوغاب قرار داد، سپس بعد از ۱۰ دقیقه سطح را بشویید.

یک سینک آشپزخانه

سینک یکی از پر استفاده ترین مکان ها در خانه است. از شستن میوه و سبزیجات، گوشت، مرغ و ماهی گرفته تا ظروف آشپزخانه. بنابراین این مکان می تواند محل رشد باکتری ها و میکروب ها باشد.

نکات تمیز کردن: توصیه می کنیم هر روز سینک را با مواد شوینده ظرفشویی بشویید. جوش شیرین و پودر سرکه محلول مناسبی برای ضدعفونی این ناحیه است. هرگز سینک خود را با سفید کننده نشویید. در ابتدا ممکن است فکر کنید چقدر تمیز است اما بعد از مدتی متوجه مات بودن آن خواهید شد. با توجه به اینکه جنس سینک استیل است، استفاده از پولیش های مخصوص استیل نیز مناسب است.

لامپ ها

یک لامپ؟ بله، لامپ ها به دلیل نور و گرمای خود گرد و غبار خانه را جذب می کنند. اگر نور لامپ را کم کنید و به سطح آن دقت کنید، گرد و غباری را روی آن می بینید که مانند آهنربا به سمت آن جذب می شود.

نکات تمیز کردن: بهترین راه برای تمیز کردن لامپ ها این است که ابتدا گرد و غبار را با یک پارچه خشک پاک کنید، سپس با یک پارچه مرطوب لامپ را پاک کنید و تا خشک شدن کامل آن را روشن نکنید.

قرنیزهای پایین دیوار

وقتی به دیوارها فکر می کنید، چند بار قرنیزها را تمیز کرده اید؟ تمیز کردن قرنیزها می تواند دلهره آور به نظر برسد زیرا هیچ کس نمی خواهد زانو بزند. اما در مورد آن فکر کنید، دیوارها بزرگترین سطح قابل مشاهده در خانه شما هستند. یک دیوار تمیز و روشن می تواند کمک زیادی به تمیز جلوه دادن خانه شما کند.

نکات تمیز کردن: می توانید تخته ها را گردگیری یا جاروبرقی بکشید. گردگیر یا جاروبرقی بلند را در نظر بگیرید تا نیازی به خم شدن نداشته باشید. یا سطح را با آب گرم و صابون تمیز کنید.

دریچه های خنک کننده

آیا می دانستید که دریچه های کثیف تهویه مطبوع در خانه شما می توانند باعث آسم یا علائم آلرژی شوند؟ اینجاست که هوا به راحتی در خانه به گردش در می آید و شما روز به روز آن را تنفس می کنید.

نکات تمیز کردن: تمیز کردن این دریچه ها کار سختی نیست. یک جاروبرقی خانگی استاندارد می تواند گرد و غبار و کثیفی را از هواکش خارج کند. فقط باید مطمئن شوید که یک لوله بلند برای رسیدن به کانال ها دارید. گزینه دیگر استفاده از برس توالت است، اما اگر آن را ندارید، یک برس سفت با موهای زائد کار خواهد کرد. به یاد داشته باشید هنگام تمیز کردن از دستکش و ماسک استفاده کنید.

دوش در حمام

با وجود این واقعیت که بیشتر ما اغلب دوش می گیریم، اما کمتر به سر دوش در حمام توجه می کنیم. اگر دقت کنید، احتمالا متوجه خواهید شد که بسیاری از سوراخ ها در واقع آب را تخلیه نمی کنند. زیرا با گذشت زمان، سوراخ ها با کپک، رسوبات معدنی و کف صابون مسدود می شوند و به دلیل رطوبت حمام، محل مناسبی برای تجمع میکروب ها می شوند.

نکات تمیز کردن: یک شوینده حمام فوم که به طور خاص با کف صابون، رسوب آهک و کپک مبارزه می کند، گزینه خوبی است. اگر می توانید کلاه دوش را باز کنید، آن را در محلولی از سرکه سفید و آب داغ خیس کنید. اگر نمی توانید آن را بردارید، یک کیسه پلاستیکی را با سرکه پر کنید و آن را دور سر دوش بپیچید. بگذارید چند ساعت روی آن بماند و سپس آن را باز کنید و یک برس بزنید.

کلاهک زهکشی

یکی دیگر از نقاط داغ برای باکتری ها و کپک ها مسدود شدن مجاری است زیرا محل خروج میکروب ها مسدود شده است. اگر چاه شما مسدود شده است، لازم نیست فوراً بیرون بروید و کلاه جدیدی بخرید. باید آستین ها را بالا بزنید و به مشکل رسیدگی کنید.

نکات تمیز کردن: گیره را با دست بردارید و زیر آب گرم یا صابون گرم تمیز کنید. قبل از تمیز کردن با پارچه، کلاهک را چند دقیقه در محلول سرکه یا مواد شوینده خیس کنید تا ضدعفونی شود.

اطراف کاسه توالت

اگر می خواهید بدانید اطراف کاسه توالت چقدر کثیف است، یک چراغ قوه مشکی بردارید، حالا می دانید که این قسمت یکی از کثیف ترین مکان های خانه شماست.

نکات تمیز کردن: یک فنجان نمک خوراکی، یک فنجان جوش شیرین و یک فنجان سفید کننده اکسیژن را با هم ترکیب کنید، بگذارید محلول به مدت یک ساعت بماند و با یک پارچه مرطوب پاک کنید. یک فنجان جوش شیرین و یک فنجان سرکه سفید مقطر نیز موثر خواهند بود.

کیسه خرید

بله، کیسه های خرید نیز می توانند حامل میکروب باشند. این به این دلیل است که شما از آنها در تمام وسایل خود استفاده می کنید و آنها را روی زمین قرار می دهید. به تمام باکتری‌هایی فکر کنید که در کمین هستند، فقط منتظرند که با دست و سایر اشیاء لمس شوند و به راحتی عفونت را گسترش دهند.

نکات تمیز کردن: کیسه های خود را در آب داغ با مواد شوینده بشویید. اگر کیسه برزنتی دارید، آن را در ماشین لباسشویی بیندازید و خشک کنید. توجه داشته باشید که آوردن یک کیسه بوم یا بوم به فروشگاه در حالی که هنوز مرطوب است می تواند خطرناک باشد، زیرا محیط مرطوب می تواند منجر به رشد کپک شود.

اسفنج آشپزخانه

اسفنج به دلیل انباشته شدن بقایای غذا در آن و خیس شدن محل مناسبی برای میکروب های خانگی است. یک ترفند آسان برای تشخیص اینکه آیا اسفنج نیاز به تمیز کردن یا تعویض دارد این است که بوی آن تغییر کند.

نکته تمیز کردن: اسفنج مرطوب را به مدت یک دقیقه در مایکروویو قرار دهید. از طرف دیگر، می توانید آن را در محلولی از ۱/۴ قاشق چایخوری سفید کننده غلیظ به ازای هر ۱/۴ فنجان آب گرم خیس کنید. در حالی که تمیز کردن مکرر توصیه می شود، اغلب بهتر است اسفنج های خود را یک بار در ماه تعویض کنید.

تخته برش

با توجه به اینکه تخته گوشت مستقیماً با گوشت خام در تماس است و گوشت خام حاوی میکروب هایی مانند سالمونلا است، اگر به خوبی تمیز نشود محل مناسبی برای رشد و نمو میکروب ها می باشد.

نکات تمیز کردن: اگر مواد تخته گوشتی که استفاده می کنید پلاستیکی است می توانید آن را در ماشین ظرفشویی قرار دهید یا با آب جوش ضدعفونی کنید و اگر چوبی است با مواد ضدعفونی کننده خوب تمیز کنید.

ماشین ظرفشویی مخصوص غذاساز

در حالی که غذاساز نقش یک نجات دهنده در خانه را بازی می کند و پس از هر بار استفاده آن را به خوبی می شویید، درزگیر لاستیکی نصب شده برای جلوگیری از نشتی در پایه شیشه مخلوط کن را تمیز نمی کنید. با استفاده مکرر، این قسمت از مخلوط کن اغلب به باکتری، مخمر و کپک آلوده می شود. رطوبت و ذرات غذا که بین پایه و واشر به دام افتاده اند، بستر مناسبی برای رشد میکروب ها ایجاد می کنند.

نکات تمیز کردن: نگران نباشید، ماشین لباسشویی به راحتی با آب و صابون تمیز می شود. می توانید حلقه لاستیکی را با یک برس نرم تمیز کنید یا لاستیک را حدود ۱۰ دقیقه در آب گرم و صابون خیس کنید، این به از بین بردن کثیفی و لکه های سرسخت کمک می کند.

از سایر مکان های کثیف در خانه؛ کلیدهای برقی، دستگیره سیفون، دستگیره یخچال، کنترل از راه دور و جاهایی که به دلیل استفاده زیاد توسط افراد مختلف کثیف می شوند و کثیفی جمع می شوند. بهتر است هر هفته این مکان ها را تمیز کنید. یک اسپری همه منظوره را روی یک پارچه میکروفایبر اسپری کنید و برای آرامش خاطر، پارچه را روی این موارد و نواحی بمالید.

اینکه این مکان ها در خانه شما کثیف هستند به این معنی نیست که شما فردی بی مزه و کثیف هستید. اما شما این مکان ها را فقط به خاطر مشغله کاری خود فراموش کرده اید. خانه عید می تواند بهانه خوبی برای پاکسازی فضاهای فراموش شده باشد. این مکان ها را به شما یادآوری می کنیم تا دفعه بعد که تمیز می کنید اولویت بندی کنید.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا