اقتصادی

کاهش حقوق گمرکی واردات مواد اولیه بر قیمت شیرخشک تاثیر دارد؟

روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای سال ۱۴۰۳ حقوق گمرکی واردات شیرخشک مخصوص اطفال و مواد اولیه آنها را به یک درصد کاهش دادند و حال سوال اینجاست که آیا این کاهش حقوق گمرکی می‌تواند منجر به کاهش قیمت تمام شده شیرخشک نوزاد شود؟ سوالی که رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد توضیحاتی برای آن ارائه کرد.

هانی تحویل زاده در گفت‌وگو با توسعه برند، در پاسخ به اینکه آیا کاهش حقوق گمرکی واردات شیرخشک و مواد اولیه آن تاثیری در کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی دارد یا خیر؟ گفت:در سنوات گذشته با نظر کارشناسی سازمان غذا و دارو این حقوق گمرکی از ۳ درصد به یک درصد تغییر می‌کرد. بنابراین در حال حاضر این موضوع فقط جنبه قانونی به خود گرفته است.

وی افزود: کاهش حقوق گمرکی واردات مواد اولیه شیرخشک نوزاد تاثیری در قیمت تمام شده ندارد زیرا قبلا هم این موضوع اجرایی می‌شد.

تحویل زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه سازمان غذا و دارو نرخ ارز واردات مواد اولیه شیرخشک اطفال را ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد، گفت: بعد از این اقدام، بانک مرکزی نیز طی بخشنامه‌ای اعلام کرد مهلت تسویه حساب مابه‌التفاوت ارز ترجیحی فقط دوماه است.  این یعنی مواد اولیه‌ای که قبل از تغییر نرخ ارز در کارخانجات موجود بوده و محموله‌هایی که از قبل با نرخ ۴۲۰۰ تومانی خریداری و هنوز از گمرک ترخیص نشده‌اند، مشمول تغییر نرخ قرار گرفته و تولید کننده مکلف است ظرف دو ماه مابه‌التفاوت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و ۴۲۰۰ تومانی را بپردازد.

وی تصریح کرد: فرآیند تولید محصول، آزمایشات مربوطه، تحویل محصول به شرکت پخش، توزیع در داروخانه‌ها، تسویه حساب داروخانه با شرکت پخش و نهایتا تسویه حساب شرکت پخش با تولیدکننده در حدود ۸ ماه به طول می‌انجامد و پرداخت مابه‌التفاوت ظرف ۲ ماه اعمال برای هیچ تولیدکننده‌ای میسر نیست.

رئیس انجمن شیرخشک نوزاد در پایان گفت:  جهت تسویه‌حساب  مابه‌التفاوت نرخ ارز، ۸ ماه به کارخانجات فرصت داده شود تا بتوانند از محل فروش کالا به قیمت جدید، بدهی خود را پرداخت کنند. همچنین با توجه به حجم نقدینگی مورد نیاز، حتما خط اعتباری جدیدی به کارخانجات تخصیص داده شود و به طور فوری قیمت‌گذاری انواع فرآورده‌های شیرخشک اطفال بر اساس مدارک و مستندات روز انجام شود.

پایان


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا