وب گردی

چرا جراحی زیبایی مردان، نوجوانان و حتی افراد مسن را شامل می شود؟

کاهش سن جراحی های زیبایی و افزایش تقاضا برای این عمل ها در بین مردان و حتی افراد مسن نشان می دهد که این عمل ها دیگر جنبه درمانی ندارند و روز به روز بر تعداد عاشقان زیبایی کاذب افزوده می شود.

طبق آمار سالانه بیش از ۲۵ هزار عمل زیبایی انجام می شود اما آمارهای غیر رسمی حاکی از آن است که سالانه ۸۰ هزار عمل زیبایی در کشور انجام می شود. البته در دهه های اخیر سوال تمایل به این روش زیبایی مصنوعی از طریق عمل های مختلف در کنار انواع دیگر روش ها بیش از پیش در بین نوجوانان و جوانان رایج شده است. دیدن جوانان با چهره های دگرگون شده و در مواردی غیرطبیعی و حتی افراطی این هشدار ملایم را می دهد که باید به فکر تقویت هویت و عزت نفس و ارتباط موثر بین والدین و فرزندان بود.

گرایش اکثر جوانان و نوجوانان به سمت جراحی های زیبایی و کاهش سن این نوع جراحی ها نوعی آسیب اجتماعی تلقی می شود که هم خود افراد و هم خانواده و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد چرا که به یک مد اجتماعی در جامعه تبدیل شده است. امروزه این شیوه ها در بین جوانان و ساکنان شهرهای بزرگ اهمیت پیدا کرده و به تدریج به شهرهای کوچک و مناطق گسترش یافته و روند جدیدی در حال شکل گیری است.

به دنبال ایراداتی که افراد در خود احساس می کنند، نتیجه گیری آنها این است که با دستکاری ظاهر خود زیباتر می شوند و می توان بیشتر مورد توجه قرار گرفت. به همین دلیل است که گرایش به جراحی پلاستیک و تغییرات ظاهری به خصوص در بین نسل جوان بیشتر شده است. در ادامه این مطلب و در همین رابطه با طیبه میرزا اسکندری، جامعه شناس و فعال رسانه ای گفت وگو کرده ایم.

به نظر شما چرا سن جراحی زیبایی کاهش یافته و اکنون در بین نوجوانان دیده می شود؟ در این میان والدین این نوجوان را همراهی می کنند و حتی او را تشویق می کنند.

کاهش سن عمل های زیبایی ناشی از تکامل منفی ارزش هاست. جوانان بیشتر از بزرگسالان می توانند در فضا زندگی کنند و تحت تأثیر آن قرار بگیرند که می تواند انجام این گونه کارها را ارزشی ممتاز و بسیار مهم و ضروری جلوه دهد. فضای مجازی امروز دنیای ذهنی جوانان ما را نشان می دهد. در این فضا موضوع زیبایی با سرعت و شتاب فراوان رواج پیدا می کند. وقتی نوجوان این فضا را می بیند تصور می کند که از ناچاری نجات یافته است. تحمیل ضرورت و اولویت دادن به مشکل از مسائل زندگی، اتفاقی است که اغلب در فضای مجازی رخ می دهد و جوانان بیشتر در معرض این فضا هستند. گروه همسالان به اندازه ای بر نوجوان تأثیر می گذارد که خانواده و والدین برای او اهمیتی ندارند. گاهی خانواده هم این نظام فکری و ارزشی را دارد و به راحتی با جوانان همراه می شود.

فکر می‌کنید چرا در سال‌های اخیر تمایل مردم به انجام عمل‌های زیبایی افزایش یافته است؟ گاهی این اعمال و تمایلات به مردان، نوجوانان و حتی میانسالان نیز کشیده می شود.

وقتی چیزی مانند بدن و ویژگی های فیزیکی خاص را در سیستم فکری و ارزشی هر فرد بسیار جسورانه و مهم می سازیم و این موارد در زندگی و تعاملات اجتماعی آن ها دغدغه اصلی آن افراد محسوب می شود. در آن زمان برای رسیدن به یک سری پارامترهای فیزیکی و فیزیکی که معمولاً توسط نظام سرمایه داری فرهنگی تعیین می شود، تلاش زیادی کردند. این بدان معناست که او معیار زیبایی را تعیین کرده است و به گفته او مردم باید همینطور باشند. این مشکل جز به صورت مصنوعی و ساختگی و با انجام عمل های زیبایی محقق نمی شود. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، جای تعجب نیست که افراد، پیر و جوان، زن و مرد، هر کدام به دلایلی و بنا به موقعیت و خواسته‌های خود در زندگی، به دنبال چیزی مشابه باشند. این کار گاهی با خطرات و خطراتی همراه است که متاسفانه در برخی از این عملیات ها وجود دارد.

از نظر فرهنگی، چه ارزش هایی در جامعه نادیده گرفته شده است که منجر به افزایش کاندیدهای عمل های زیبایی به ویژه از نوع افراطی شده است؟

تا آنجا که به عمل مربوط می شود، بیشتر زنان تحت تأثیر آن قرار می گیرند. البته درست است که مردان نیز کم و بیش به این گروه می پیوندند، اما اکثریت افراد این تعداد را زنان تشکیل می دهند. بعد از انقلاب اسلامی از نظر فرهنگی شرایطی داشتیم که زن خوب را به گونه ای تعریف می کردند که در تمام شئون زندگی با تجمل و اسراف و مصرف افراطی همراه نبود و زندگی را با سادگی و قناعت تعریف می کرد. برای او ارزشمند تلقی می شد. اما اتفاقاتی که در چند دهه اخیر افتاده است باعث شده است که نظام سرمایه داری معیارهای زندگی ما را در ابعاد مختلف تحت تأثیر قرار دهد و تعریف کند.

وقتی این اتفاق می‌افتد، زنی که ارزشش سادگی و دوری از تجمل بود، حالا ارزشش چیزهایی مثل تجمل، مصرف زیاد و رقابت در آن فضا است. متأسفانه این اتفاق بد فرهنگی که رخ داد مشکلات زیادی را در زندگی زنان به وجود آورد و منجر به افراط در درمان های زیبایی شد.

منبع: جام جم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا