وب گردی

چرا آتش بس غزه هنوز اتفاق نیفتاده است؟

مذاکرات آتش بس غزه هنوز به نتیجه نرسیده است و مانع اصلی توافق آتش بس شش هفته ای و حتی دائمی، اصرار صهیونیست ها و آمریکا برای آزادی تمامی اسرای صهیونیست در نوار غزه است. به عبارت دیگر، تل آویو تلاش می کند با حمایت واشنگتن برگ برنده مقاومت فلسطین را از حماس بگیرد و سپس به حملات بدون محدودیت خود به غزه ادامه دهد. مقاومت فلسطین از این تاکتیک صهیونیستی آگاه است و به همین دلیل به تل آویو و واشنگتن اجازه چنین بازی یک طرفه ای را نداد.

موضوع دیگری که در این رابطه باید مورد توجه قرار گیرد، دوام آتش بس است. از آنجایی که نتانیاهو بقای خود را در گرو ادامه جنگ و فراتر از آن می داند، به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود در جنگ غزه دست نیافته است، بنابراین سعی می کند با هر وسیله ممکن به جنگ ادامه دهد. ناکامی نتانیاهو در دستیابی به اهداف میدانی و نظامی تعیین شده در جنگ غزه، فشار ناشی از شکست در سرزمین های اشغالی، تشدید بحران های اقتصادی ناشی از حوادث غزه و دریای سرخ و در نهایت خشم گسترده جهانی. علیه رژیم اشغالگر قدس همراه با ده ها عامل دیگر که منجر به زمین گیر شدن کابینه رژیم اشغالگر قدس شد. نتانیاهو از یک سو ادامه زندگی حداقلی و مصنوعی خود در تل آویو را تنها در سایه تداوم جنگ غزه می بیند و از سوی دیگر هزینه فزاینده شکست در جنگ های یکی پس از دیگری تحمیل شده است. بر پیکر ننگین رژیم صهیونیستی . در چنین شرایطی، هم نتانیاهو و هم اسرائیل همزمان به سمت فروپاشی و نابودی پیش می روند.

ارائه نادرست مذاکرات قاهره توسط غرب

این در حالی است که شاهد تصویرسازی و ادعاهای کاملا نادرست رسانه ها و سیاستمداران غربی درباره مذاکرات قاهره و دلایل شکست آن هستیم. این روزها گزارش های هدفمندی از سوی رسانه های غربی با هدایت سازمان های جاسوسی و تروریستی سیا و موساد منتشر می شود تا با تحلیل و ارزیابی تصویری نادرست از واقعیت های جنگ غزه ایجاد شود.

نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارشی به نقل از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره شرایط این رژیم برای صلح با فلسطینیان منتشر کرد. نتانیاهو استدلال کرده است که سه شرط برای صلح با فلسطینی ها در غزه عبارتند از: نابودی حماس، خلع سلاح غزه و از بین بردن افراط گرایی توسط تشکیلات خودگردان فلسطین. نخست وزیر اسرائیل در شرایطی که موضوع اسرای اسرائیلی به یکی از پاشنه آشیل کابینه جنگ وی تبدیل شده است، بار دیگر متعهد شد اسرای اسرائیلی را آزاد کند. با این حال، مقامات آمریکایی همچنین به نتانیاهو در مورد جاه طلبی های دست نیافتنی او در غزه و افزایش هزینه های جنگ غزه برای واشنگتن و تل آویو هشدار داده اند. فرسایش جنگ در غزه نیز بایدن را در وضعیت بدی قرار داد و باعث شد که او حمایت انتخاباتی را به ویژه در میان مسلمانان و رنگین پوستان آمریکا از دست بدهد.

وضعیت علیه صهیونیست هاست

اخاذی آمریکا و رژیم قدس اشغالی از اسرای صهیونیست در حالی صورت می گیرد که شرایط میدانی و فرامتنی نبرد به ضرر صهیونیست ها است. این مشکل شرایط بحرانی و سختی را برای تل آویو ایجاد کرد و آن را در موقعیت ضعیفی قرار داد. اما مقامات رژیم اسراییل سعی دارند خود را مسلط بر صحنه نشان دهند! این صحنه سازی حتی از سوی ساکنان سرزمین های اشغالی جدی گرفته نشد تا جایی که شاهد افزایش اعتراضات گسترده در تل آویو علیه نتانیاهو و سیاست های او در جنگ غزه هستیم. مقاومت در سطح میدانی در وضعیت بسیار مناسب و با ثباتی قرار دارد و ابتکار عمل را به طور کامل به دست گرفته است.

با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و اگرچه هیچ یک از مذاکرات آتش بس غزه به نتیجه نرسیده است، اما اوضاع پیچیده می شود. بحث در اینجا فقط مربوط به غزه نیست، بلکه صهیونیست ها و آمریکایی ها به خوبی می دانند که آرام سازی تمام جبهه هایی که در شش ماه گذشته در حمایت از غزه فعال شده اند در گرو برقراری آتش بس دائمی در نوار غزه است. . . بر این اساس سناریوهای زیادی در خصوص تشدید اوضاع در ماه رمضان مطرح می شود و با توجه به درخواست های گروه های مقاومت و رهبران برای حمایت از همه مسلمانان غزه، نگرانی صهیونیست ها از فوران جبهه هایی از این قبیل است. با افزایش قدس و کرانه باختری علیه رژیم اسرائیل.

آمریکا و رژیم صهیونیستی به بهانه آغاز ماه مبارک رمضان سعی کردند حماس را برای پذیرش هرگونه توافقی که واشنگتن و غرب می خواستند تحت فشار قرار دهند، اما مقاومت فلسطین در مذاکرات نیز به عنوان میدان نبرد هوشمند عمل کرد. به همین دلیل در مذاکراتی که پیش از ماه مبارک رمضان در پاریس، دوحه و قاهره انجام شد و در بحبوحه ناآرامی های رژیم صهیونیستی، آمریکا همچنان در تلاش برای دستیابی به یک آتش بس موقت و مطابق با توافق تل آویو بود. منافع و مذاکره برای مبادله اسرا برای صهیونیست ها حتی میانجی های قطری و مصری نیز بر اساس شرایط مقاومت عمل نکردند که مهمترین آنها برقراری آتش بس دائمی در غزه است.

منبع: جام جم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا