اقتصادی

واردات و صادرات دام برای کنترل قیمت باید مدیریت شود

مهدی سروی، کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی در برنامه فرامتن گفت:  ۹۵ درصد واحد‌های تولید دام به صورت سنتی  فعالیت می کنند که در این واحدها ۶۶ میلیون راس دام تولید شده که ۶۸ درصد آن گوسفند، ۲۶ درصد بز  و مابقی گاو بوده است.

به گفته وی  نوسانات  نرخ ارز و دیرکرد در تامین نهاد‌ه‌های تولید باعث افزایش قیمت دام شده است.

او بیان کرد: میانگین مصرف گوشت خانواده‌ها در کشور ۸ کیلوگرم و  در سه دهک پایین جامعه ۲ کیلوگرم است در حالی که استاندارد‌های جهانی ۱۲ کیلوگرم است.

وی ادامه داد: تخمین ما از سرانه مصرف گوشت بر اساس میزان تولید و عرضه گوشت است به طوری که طبق آمارها سالانه  ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مصرف گوشت در کشور است که حدود ۹۰۰ هزار تن از طریق تولید داخل  و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود. در نتیجه کاهشی در تولیدات دام نداشته‌ایم.

سروی توضیح داد: کاهش سرانه مصرف گوشت در کشور باعث می شود که امنیت غذایی در کشور به خطر بیفتد و همچنین  زمینه ساز افزایش مهاجرت  روستاییان به شهرها می‌شود که نتیجه آن خارج شدن تعداد زیادی از تولیدکنندگان از تولید دام  است‌. اشتغال ۲ و نیم میلیون نفری در حوزه دام داریم که اگر بحث تولید دام در کشور مدیریت نشود شاهد افزایش مهاجرت روستاییان خواهیم بود.

او بیان کرد: گران شدن گوشت قرمز در سال‌های گذشته باعث شده بود که دام های مولد به سمت کشتارگاه ها بروند و ادامه یافتن این موضوع خود باعث شده بود که میزان دام‌های مولد در کشور کاهش یابد و در نتیجه زمینه ساز کاهش تولید گوشت قرمز شود. در نتیجه اگر این رویه اصلاح نشود دوباره شاهد کشتار دام‌های مولد در کشور خواهیم بود.

سروی اظهار کرد: برای اصلاح این رویه اگر بتوانیم صادرات و  واردات دام به و از کشور‌های همسایه مانند پاکستان و افغانستان را مدیریت کنیم و دام از این کشور‌ها وارد کنیم و صادرات گوشت را داشته باشیم شاهد بهبود روند تولید گوشت قرمز در کشور خواهیم بود. باید با مدیریت صحیح بتوانیم مانع از قاچاق  دام شویم و با اقدامات انجام شده  از شوک‌های ناشی این  قاچاق جلوگیری کنیم.

او گفت: سالانه باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن  گوشت قرمز وارد می‌کنیم  تا میزان ذخایر استراتژیک گوشت کاهش نیابد چراکه سال های گذشته این تجربه را داشتیم که ذخایر استراتژیک کشور کاهش یافته بود.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا