اقتصادی

واردات خودرو‌های کارکرده دسترسی دهک‌های بیشتری از جامعه را فراهم می‌کند

 در برنامه تلویزیونی بالاتر مخالفان و موافقان واردات خودروهای نو و کارکرده با یکدیگر به مناظره پرداختند.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو (مخالف واردات) گفت: علت مخالفت با واردات خودرو چیست؟ اگر قرار است واردات آزاد شود، واردات همه کالاها باید آزاد شود و همواره مرز واردات باید مشخص شود به طوریکه با شرایط کشور همخوانی داشته باشد. 

وی افزود: واردات خودرو خوب است و جلوی آن را تنها به سبب کمبود ارز گرفتند، هرچند از نظر بنده امسال تفاوتی با سال ۹۷ نکرده است. واردات هر کالایی حتی مرغ و تخم مرغ با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ارزانتر از تولید داخل تمام می شود، اما این موضوع دلیلی برای واردات است.

امیرحسن کاکایی همچنین گفت: بسیاری از کارشناسان تصور می کنند که با واردات صنعت خودرو درست می شود، جای این سوال مطرح است که آیا در ۶ سال گذشته با قیمت گذاری دستوری  وضع بهتر شد؟ با توجه به شرایط ارزی، بازار، صنعت و اشتغال در کشور، واردات خودرو به این شکل غلط است. وارداتی که الان انجام می شود از خودروسازان معتبر نیست و گارانتی لازم را ندارد. در شرایط فعلی چیزی که به اسم واردات اتفاق می افتد رقابت ایجاد نمی کند.

مانی حدادی کارشناس صنعت خودرو (موافق واردات خودرو) هم گفت: چه ترسی برای بازار خودرو است که واردات انجام شود. خودروسازان چه واهمه ای از واردات خودرو دارند. برندهایی که وارد می شوند، چالش برانگیز هستند. اما این هجمه مخالفت با واردات چیست؟ در سال هایی که واردات آزاد بود حداکثر ۸۰۰ هزار دستگاه وارد می شد. اینکه واردکنندگان ارز می گیرند و بازار را خدشه دار می کنند هیچ وقت این مخالفت سندی نداشته است. 

علی خسروانی کارشناس بازار خودرو هم گفت: آیا واردات خودرو باید انجام شود یا خیر؟ اینکه الان راجع به درست یا غلط بودن واردات خودرو اظهار نظر کنیم، محل اعراب ندارد چراکه این موضوع قانون شده و تاییدیه مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته است و اگر قرار باشد اجرا نشود، کدام نهاد قانونی مشروعیت پیدا می کند؟ بنابراین قانونی که مصوب شده و تمام تاییدیه ها را گرفته لازم الجراست. آیا قیمت ارز با ممنوعیت واردات خودرو بهتر شد، کیفیت بهتر و حقوق مصرف کنندگان رعایت شد؟

وی افزود: ممنوعیت واردات خودرو بلایی سرمان آورد که اکنون می بینیم. عجیب است که به فکر خدمات گرفتن خودروهای با کیفیت وارداتی که تا چندسال نیازی به سرویس های دوره ای ندارند، هستیم. اما نگران خودروهای کارکرده و فرسوده خودمان نیستیم. مگر تولید برنج و چای و گوشت نداریم پس چرا وارد می شود؟ واردات برای تنظیم و تعدیل بازار است. مرغ و گوشت همین الان با دلار آزاد وارد شود ارزانتر از قیمت داخل است. واردات خودرو سهم ناچیزی از ارز دارد، اما در تعدیل قیمت ها اثر دارد و اثرات مثبت این موضوع به همه اقشار جامعه می رسد. وقتی راس هرم را اصلاح کنیم فکر نکنیم واردات خودرو تنها به فکر قشر مرفه جامعه است.

کاکایی سپس گفت:  روز اول که واردات خودرو را در مرداد ۹۶ ممنوع کردند مخالف بودم اما موضوع این است که در ۳ سال گذشته وکلای مجلس تمام تلاششان را کردند که واردات انجام شود و موانع برداشته شود. اما بالاخره در ۱۴۰۲ گفتند ۱۰ هزار خودرو وارد نشد. در حال حاضر ۹۳ هزار خودرو ثبت سفارش شده است. وکلای مجلس روزی که رفتند این طرح  را تصویب کنند گفتند  بدنبال واردات خودروی ۵ هزار دلار هستند، درحالیکه الان بالاتر از این رقم است.کار به جایی رسیده که وکلایی که این قانون را تصویب کردند، تولیدکنندگان به واردات خودرو افتخار می کنند. الان با یک سری امتیازاتی که دادند می‌خواهند ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار دستگاه وارد کنند.

 حدادی افزود: زمانیکه خودرو وارد نمی شد، صنعت خودرو چه وضعیتی داشت؟ زمانیکه واردات انجام نمی شد، سالانه تولید خودرو کاهش می یافت. واردات خودرو یک بحث کاملا مستقل است و یک توهم است که واردات خودرو در بحث تولید داخل دخالت دارد.

خسروانی گفت:  اگر فضا رقابتی بود قیمت گذاری دستوری نداشتیم. اگر می خواهید قیمت دستوری برداشته شود بازار باید از انحصار خارج شود.

حدادی افزود: با متوقف کردن واردات فضای انحصاری برای تولید داخل ایجاد کردیم؟ واردات خودرو کاملا یکه تاز بوده و جای تعجب است که با گذشت بیش از ۴۰ سال، خودروسازان به بزرگترین بدهکاران بانکی تبدیل شدند. اگر واردات انجام شود آسیب به تولید نمی زد و اگر به شیوه درست انجام شود منجر به تعدیل قیمت می شود.

کاکایی تاکید کرد: این موضوعات هیچ ارتباطی ندارد و واردات خوب است. خودروی دست دوم با واردات خودرو نو کاملا متفاوت است.  با واردات خودروی نو تحت ضوابط درست موافق هستم.

خسروانی هم گفت: ما از تحریم های بین المللی آنقدر آسیب ندیدیم که از داخل دیدیم. تحریم های بین المللی ما را از انعقاد قرارداد با خودروسازان جهانی منع می کند و اگر در داخل دست به تحریم های بین الملل نداده بودیم، دچار آسیب نمی شدیم.

حدادی افزود: خودروهای کارکرده آینده روشنی دارند، البته هنوز آیین نامه اجرایی ابلاغ نشده و مسلم است اگر خودروهای کارکرده بیاید میدان بازی تغییر می کند به طوریکه بعد از ۴ دهه دیگر تولیدکنندگان یکه تازی ندارند. سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه نیاز داریم، در حالیکه امسال مجموع تولید انواع خودرو یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه است. اگر بدرستی واردات خودرو کارکرده انجام شود، در میان مدت موفق می شویم. همان گونه که بعد از اینکه لایحه واردات خودروهای کارکرده در مجلس تصویب شد، اتفاق خوبی در بازار افتاد.

کاکایی گفت:  مشکل اصلی این است که صنعت خودرو را تخریب کردیم. در دهه ۸۰ و ۹۰ صنعت خودرو را تخریب کردند که همین امر موجب شده  سال آینده واردات خودرو دست چینی ها بیفتد.

خسروانی در پایان افزود: واردات خودروهای کارکرده در شرایط فعلی به ۳ دلیل خوب است. در وهله نخست امکان دسترسی واردکنندگان به سبد بیشتری فراهم می شود، از طرفی با واردات برای واردات خودروهای کارکرده و پول کمتر، خودرو بیشتری وارد می شود و همواره امکان دسترسی دهک های بیشتری از جامعه به خودروهای وارداتی فراهم می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا