اقتصادی

هدف از پرداخت یارانه باز توزیع عادلانه ثروت است

در برنامه بالاتر به موضوع پرداخت یارانه کالاهای اساسی به مصرف کننده با حضور حمیدرضا رستگار رئیس اتاق اصناف تهران و محمدی حسنلو کارشناس اقتصادی پرداخته شد.

رستگار رئیس اتاق اصناف تهران گفت: ما در کشور متاسفانه پایداری قیمت نداریم و همچنین یارانه‌ای که پرداخت می‌شود دارای ثبات قیمت نیست. اگر قرار است یارانه تخصیص یابد باید به صورت مشروط و به انتهای زنجیره یعنی شخص مصرف کننده نهایی برسد. یکی از مشکلات ما ابتدا و انتهای زنجیره یارانه است  به طوری که یک سوم درآمد کشور بابت یارانه می‌رود.

او گفت: یارانه نان را دولت به خوبی می‌دهد، ولی مصرف کننده اصلی از کیفیت بالایی از لحاظ کیفیت نان هنوز برخوردار نیست به طوری که ما متاسفانه ابزار قوی برای نظارت یارانه در کشور نداریم.

رستگار افزود: یارانه کالا باید به دست مصرف کننده نهایی برسد به عنوان مثال در بحث شیرخشک یا آرد چرا امروز این کالا باتوجه به اختصاص یارانه، قاچاق می‌شود؟ چون امروز ابزار نظارتی نداریم، اگر بتوانیم با فرهنگ سازی یارانه مستقیم را به انتهای زنجیره بدهیم این یارانه به شکل درستی است.

او افزود:  اقشار ضعیف یارانه بگیر باید در اولویت  دولت باشد، حتما باید یک برنامه جدیدی برای ارائه یارانه اختصاص داده شود، متاسفانه امروز یارانه به انتهای زنجیره به درستی قرار نگرفته است ما با نحوه پرداخت یارانه هیچ مشکلی نداریم، ولی با نبود نظارت مشکل داریم.

او گفت: هدف از پرداخت یارانه باز توزیع عادلانه ثروت است، ولی امروز این در کشور ما برعکس است به طوری که این یارانه بیشتر به دست ثروتمندان می‌رسد تا قشر ضعیف جامعه، هیچگاه این یارانه که در این چندسال ارائه می‌شود با تورمی که در کشور هست نتوانسته قشر ضعیف خود را با این موضوع  تطبیق دهند.

در ادامه محمدی کارشناس اقتصادی گفت:اگر یارانه اول شبکه باشد، فساد زا است و   اگر یارانه در انتهای زنجیره باشد  بهتر است. اختصاص یارانه به ابتدا و انتهای زنجیره بدون نظارت فساد آور است، ما یارانه تخصیص می‌دهیم، ولی متاسفانه نظارت آنچنانی نداریم امروز مشخص نیست منابع یارانه از کجا تأمین می شود.

او افزود: اگر یک روزی افزایش قیمت داشته باشیم بر روی کالا این منابع جوابگو است یا مجددا از کجا تأمین خواهد شد؟ پرداخت یارانه در کشور ما نسبت به سایر کشور‌ها بسیار متفاوت است،با توجه به شرایط تورمی کشور، انتظار این می‌رود که این مبلغ  افزایش یابد ، ولی امروز در نهایت با تشدید تورم و پایین آمدن قدرت خرید مردم روبرو هستیم.

محمدی افزود: باتوجه به منابع محدود در کشور هدف پرداخت یارانه کالا‌های اساسی به مصرف کننده به درستی الحاق نمی‌شود، در گذشته به جای افزایش تولید داخل، مرتب از درآمد نفت برای واردات کالا‌های اساسی استفاده می شد در صورتی که اگر این منابع نفتی صرف افزایش تولید داخل می‌شد بدون شک کشور از واردات کالای اساسی بی‌نیاز می‌شد.

کارشناس اقتصادی گفت:اگر ما عدالت می‌خواهیم باید روی تمامی اجناس عدالت باشد چرا روی سوخت یارانه هست، ولی روی کالایی مثل انسولین نیست؟ برخی‌ها متاسفانه بر این باورند که یارانه به شرطی به انتهای زنجیره برسد ولی قیمت‌ها آزاد شود با این روش بیشتر اقشار ضعیف روی این اصلاحات آسیب خواهند دید.

محمدی گفت: امروز کالا‌هایی که در یارانه به مردم داده می‌شود از مرغوبیت خوبی برخوردار نیست، به هرحال در تمام کشور‌های دنیا حمایت از اقشار مختلف وجود دارد، ولی این پرداخت یارانه مستقیم نتوانسته برای کشور مفید باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا