وب گردی

نیاز به ایجاد قوانین برای «وبلاگ نویسان معلم»/فعالیت های کلاسی مکانی برای تماس نیست

محمدمهدی سید نصری پژوهشگر حقوق بین الملل کودک با اشاره به کتاب جدید خود با موضوع کودک و نسل اینترنت گفت: در این کتاب به موضوع تضییع حقوق کودکان در فضای مجازی توسط معلمان و لزوم تضییع حقوق کودکان پرداختم. فرهنگ سازی در این زمینه فضای مجازی به عنوان یکی از مظاهر زندگی مدرن، اگرچه آسایش و راحتی بیشتری را در ارتباطات جهانی ایجاد کرده است. با این حال، مدت هاست که شکل دیگری از کودک آزاری را به همراه داشته است.

این پژوهشگر بین المللی حقوق کودک با بیان اینکه فضای دیجیتال در جامعه امروزی گسترش یافته است، ادامه داد: شاهد ایجاد گروهی از کودکان هستیم که با تجارت در فضای مجازی و نمایش تبلیغات اینترنتی به وسیله ای برای کسب درآمد در این محیط تبدیل شده اند. .

و افزود: این کودکان کودکان کار مدرنی هستند که اگرچه کار سخت و طاقت فرسایی ندارند اما باز هم برای رضایت تجار امروزی و در بیشتر موارد با تحمیل والدین کارهایی را انجام می دهند.

به گفته این مدرس دانشگاه، اگرچه این کودکان در کارگاه های زیرزمینی کار نمی کنند. باز هم خواسته یا ناخواسته وارد بازی اقتصادی بزرگان می شوند; دوران کودکی کمتری دارند و تجربیاتی کسب می کنند که ممکن است در آینده و بزرگسالی برایشان مشکل ساز شود.

سید نصری با تاکید بر اینکه شاد زیستن حق مسلم همه مردم در هر جای دنیاست افزود: همه به دنبال شادی هستند و یکی از ارکان رضایت از زندگی شادی است که نقش بسیار مهمی در همه ابعاد زندگی دارد. خوشبختی یک حالت است نه یک صفت. یک وضعیت طولانی مدت، پایدار و غیر زودگذر. شادی احساس رضایت است و نباید آن را با شادی، سرخوشی و لذت اشتباه گرفت، بنابراین با توجه به رابطه نزدیک لذت و شادی باید بین آنها تمایز قائل شد.

این پژوهشگر حقوق بین الملل کودک با اشاره به اینکه شادی حالتی است که با احساس رضایت از زندگی و وضعیت فعلی افراد بروز می کند، تصریح کرد: در عین لذت، تجربه ای در لحظه و مبتنی بر احساساتی مانند خوب خوردن است. غذا، تفریح ​​و بازی، مانند خواندن شعر و شاد کردن کودکان.

محیط کلاس به زمینه ای برای رشد مخاطب معلم تبدیل شده است

سید نصری با اشاره به رشد پدیده عجیبی به نام «معلم وبلاگ نویس» یا «معلم تأثیرگذار» در جامعه، تصریح کرد: فضای کلاس، مدرسه و دانش آموزان اکنون به ابزار و زمینه ای برای رشد مخاطبان معلمان تبدیل شده است. طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، «کودک آزاری» عبارت است از هرگونه آزار جسمی، عاطفی، جنسی، غفلت یا رفتاری همراه با غفلت یا استثمار تجاری یا سایر انواع استثمار که منجر به آسیب واقعی یا بالقوه به سلامت، بقا، توسعه شود. با کرامت کودک در چارچوب روابط مسئولیت، اعتماد یا اختیار.

حال و هوای کلاس، مدرسه و دانش آموزان به ابزار و زمینه ای برای رشد مخاطبان معلمان تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه افزود: از پیامدهای کودک آزاری می توان به پرخاشگری، اعتیاد به الکل و دخانیات، خودآزاری، ذهن تکانشی، جرم و جنایت، عدم مسئولیت پذیری، عدم پذیرش بلوغ کودک، تمایل به آسیب رساندن به خود و دیگران، افسردگی اشاره کرد. و گوشه گیری، بی نظمی، ناخن جویدن، اعتماد به نفس پایین، رفتار منفعلانه، فرار از خانه و ارتکاب جرم و غیره.

وی با ذکر نمونه ای از تعارض جامعه و فضای مخاطب با تبعات معلم وبلاگ نویسی در مازندران ادامه داد: این معضل اقشار مختلفی از جمله جامعه آموزشی، مردم، کارشناسان و حتی مسئولان و تصمیم گیران را درگیر خود کرده است. ویدئوی بازنشر شده معلم قائم شهری که در آن شاهد خواندن ترانه ای با مضمونی نامتعارف توسط معلم و دانش آموزان بودیم، تنها گوشه ای از پدیده «معلم اینفلوئنسر» است.

بیشتر از اینها باید حریم خصوصی بچه ها نقض شود

سید نصری با اشاره به ویدئویی که در اواخر دهه ۸۰ در گوشی های تلفن همراه به اشتراک گذاشته شد، گفت: در این ویدئو معلمی موبایل خود را روی میز گذاشته بود و از دانش آموزی درباره جغرافیا سوال می کرد. در مواقعی که شبکه های اجتماعی بخش بزرگی از زندگی روزمره افراد مختلف را به خود اختصاص داده است، لازم است قوانین خاصی برای فعالیت وبلاگ نویسان معلم وضع شود تا دیگر حریم خصوصی کودکان نقض نشود و آسیب دیگری وارد نشود.

نگاه های پی در پی پسر به معلم و دوربین، حرکات بدن، حرف های شکسته، تکرار آخرین کلمات سوال معلم نشان از استرس و اضطراب او در پاسخ به سوال دارد.

این پژوهشگر بین المللی حقوق کودک ادامه داد: نگاه های پیگیر این پسر به معلم و دوربین، حرکات بدن، قطع کلمات و نفس کشیدن بین کلمات، تکرار آخرین کلمات سوال معلم نشان دهنده استرس و اضطراب او در هنگام پاسخ دادن به سوال است. نام او بیژن دانش آموز کلاس دوم یکی از روستاهای شمال کشور است. این ویدئو و نحوه ی پر اضطراب او در پاسخ به سوالات با کلمات کلیدی “بام؟” شیب؟ در همان سال ها او را به شهرت رساند. شهرتی که باعث شد او تحصیل را رها کند.

وی در مثالی دیگر توضیح داد: در سال ۲۰۱۶ ویدیوی دیگری در شبکه های اجتماعی دست به دست شد (گفته می شود محتوا و به خصوص ویدیوها به سرعت در همه گروه ها و بین کاربران پخش می شود). مدیر مدرسه گوشی را جلوی یکی از دانش آموزان می گیرد و او را تهدید می کند که خودش را معرفی می کند و متذکر می شود که در حیاط مدرسه می دود و با همکلاسی هایش درگیر می شود. سجاد رضایی پسر اکبر خود را با لهجه اصفهانی معرفی می کند. ترس و نگرانی زمانی که ناظم او را تهدید به اخراج می کند از نگاه، بلع مکرر و لرزش صدا تشخیص داده می شود.

کودکان در تجربه ابزارهای دیجیتال جدید پیشگام هستند

سید نصری با اشاره به اینکه سال ها بعد و با اپیدمی کرونا و ایجاد فناوری بلاک چین (مفهومی نسبتاً جدید که امکان ثبت داده ها در فضایی به نام بلوک و سپس اتصال آن بلوک ها را به صورت زنجیره ای به یکدیگر فراهم می کند)، پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی، ویدئوهای بسیاری از دانش آموزان در صفحات مجازی معلمان به اشتراک گذاشته شد و گفتند که فیلم هایی که دانش آموزان در آن بازیگران ناخواسته داستان هستند. ویدئوی معلم آمل و خواندن شعر گانگستری آمل توسط دانش آموزانش، ویدئوهایی که معلمان دوره ابتدایی با تصویر و صدای دانش آموزان در صفحات خود به اشتراک می گذارند، پدیده ای به نام “تأثیرگذار معلم” را در این پلتفرم ها ایجاد کردند.

ویدئوهایی که معلمان دوره ابتدایی با تصویر و صدای دانش آموزان در صفحات خود به اشتراک می گذارند، پدیده ای به نام “تأثیرگذار معلم” را در این پلتفرم ها ایجاد کرده اند.

به گفته این پژوهشگر، هیچ یک از این معلمان مورد بازجویی و اخراج قرار نگرفتند، حتی در این زمینه پاسخگو نبودند. علیرغم اینکه کودکان معمولاً در تجربه ابزارهای دیجیتالی جدید پیشگام هستند و علاقه و انگیزه بالایی برای استفاده از ابزارهای دیجیتال نسبت به بزرگسالان دارند، تا به امروز حقوق آنها در طراحی محیط های دیجیتال و مقررات آنها بسیار کم مطالعه و پرداخت شده است. توجه به.

وی با تاکید بر اینکه بازیگران مختلف می توانند در نقض حریم خصوصی کودکان نقش آفرینی کنند، ادامه داد: کسب و کارها و بازاریابان اطلاعات و داده های مربوط به کودکان را با اهداف مختلف جمع آوری می کنند و ردپای دیجیتالی آنها را دنبال می کنند. خود کودکان به عنوان مصرف کننده توانایی درک اثرات بلندمدت اشتراک گذاری اطلاعات خود را ندارند، بنابراین با انتشار داده های خود حریم خصوصی خود را در معرض نفوذ قرار می دهند.

نیاز کوکان به دانستن حریم خصوصی رسانه های اجتماعی

سید نصری با بیان اینکه شناخت دقیق حریم خصوصی کوکان در شبکه اجتماعی می تواند موجب آگاهی فعالان شود افزود: شناخت دقیق حریم سایبری کوکان مانع اعمال سلیقه شخصی در سیاست گذاری و برنامه ریزی و تدوین – مقررات، قوانین و راهکارهای مناسب شده است. . آن را ممکن می سازد. شاید بتوان راهکارهای مختلفی برای حمایت از حقوق کودکان در محیط دیجیتال و فضای مجازی ارائه کرد، اما به نظر می رسد آموزش، نظارت و نیاز به قانون گذاری کودکان از مهم ترین راهکارها در این زمینه است.

آموزش کودکان، نظارت و نیاز به قانونگذاری از مهمترین تصمیمات در این زمینه است

به گفته وی، اگر کودک آموزش های لازم برای استفاده از محیط دیجیتال و فضای مجازی را ببیند، در عین حال به نوعی نظارت بر فعالیت و حضور او در محیط دیجیتال صورت گیرد و قوانین مناسب و موثری تدوین شود، مطلوب است. شرایط برای تحقق حقوق هر چه بیشتر کودکان در محیط دیجیتال و اینترنت فراهم شده است.

این پژوهشگر بین المللی حقوق کودک ادامه داد: در فرآیند آموزش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی لازم است دست اندرکاران آموزش این نوزادان را با دقت و حساسیت بیشتری تربیت کنند و در انتخاب تخصصی مربیان و معلمان خود بیشترین حساسیت را به کار گیرند. . برای نگهداری و همراهی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و بستر نامحدود اینترنت می توان از راه های مختلفی استفاده کرد که البته همه این راهکارها در سایه ایجاد نگرش صحیح و افزایش فرهنگ اجتماعی در پذیرش و استفاده از فناوری است. .

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا