اقتصادی

نیازی به واردات مرغ گرم نداریم

علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: طی ماه‌های اخیر روند جوجه ریزی‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته است که علت آن ناشی از نزدیک شدن به ایام پایانی سال و بهبود تامین نهاده‌های دامی است که دیگر مرغداران نگرانی از حیث تامین ذرت و کنجاله سویا ندارند.

به گفته او، ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی منجر به افزایش قیمت جوجه در بازار شده است که با توزیع جوجه‌های یکروزه حاصل از تخم مرغ نطفه دار وارداتی، بازار را تا حدودی متعادل کردیم، اما کماکان قیمت جوجه بالاتر از نرخ مصوب است.

ابراهیمی ادامه داد: بنابر آمار در آذرماه ۱۴۴ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت و پیش بینی می‌شود که تا پایان دی جوجه ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه برسد که آثار این افزایش جوجه ریزی‌ها طی روز‌های اخیر تاثیر خود را در بازار گذاشته به طوریکه روند قیمت کاهشی شده است و همواره نگران زیان مرغداران و ایجاد اختلال در بازار هستیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: با توجه به برنامه ریزی افزایش تولید مرغ از پشتیبانی امور دام تقاضا داریم که خیلی سریع وارد بازار شود تا با جمع آوری و تامین ذخایر استراتژیک، قیمت مرغ کاهش نیابد تا تولیدکنندگان متحمل زیان شوند.

او با بیان اینکه کمبود و التهاب بازار مرغ را پشت سرگذرانده ایم، گفت: با توجه به حجم بالای تولید، خرید مرغ توسط پشتیبانی امور دام به منظور ذخایر استراتژیک یا زمینه سازی برای صادرات به منظور مدیریت بازار باید انجام شود تا مرغدار دچار آسیب نشود.

ابراهیمی در ادامه افزود: با توجه به جوجه ریزی دی ماه پیش بینی می‌شود که از اواخر بهمن تولید مرغ به ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزارتن در ماه برسد، درحالیکه تجربه نشان داده بازار با تولید ماهانه ۲۳۰ هزارتن مرغ اشباع است. از این رو تمهیدات لازم برای جلوگیری از زیان مرغداران باید اتخاذ شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، گفت: خرید حمایتی مرغ، عدم عرضه گوشت منجمد در بازار و همچنین عدم واردات مرغ گرم می‌تواند بازار را به تعادل برساند، در غیراین صورت واردات مرغ گرم و توزیع مرغ منجمد آسیب جدی به تولید داخل می‌زند.

او با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری آسیب به تولید داخل می‌زند، افزود: در حال حاضر اصلی‌ترین راهکار برای تنظیم بازار خروج اقتصاد از فضای رانتی و دخالت دولت در امر قیمت گذاری دستوری است و به عبارتی آزادسازی صنعت طیور و قیمت گذاری بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا راهکار اساسی برای جلوگیری از نوسانات قیمت محسوب می‌شود.

ابراهیمی از کاهش ۲ تا ۵ هزارتومانی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: قیمت مرغ در خرده فروشی ارتباطی به مرغدار ندارد، اما مسلما بدنبال کاهش قیمت مرغ زنده باید نرخ مرغ گرم هم در بازار کاهش یابد. اما به طور کلی قیمت تمام شده تولید بالاست که براین اساس  انتظار کاهش قیمت مرغ به نفع مصرف کننده نیست چراکه سال آینده باید تنش نوسان قیمت را تحمل کند.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا