وب گردی

موجی از روش های جدید زیبایی گران قیمت و خطرناک

یک … دو … سه … صدای دکتر در نهایت به پسر جوان اجازه می دهد تا سر خود را از زیر دستگاه لیزر غول پیکر بیرون بکشد و تصویر جدیدی را ببیند، بدون اینکه بداند چقدر با این تصویر خیالی رویایی مطابقت دارد. داشتن، خیره شدن به آینه ای که از این به بعد «خود جدید» را به او نشان می دهد. سعی می کند با دوربینی که باید شادی و هیجان این لحظه را به تصویر بکشد، اضطراب و ترس از دیدن نتیجه را پنهان می کند و با حالتی مبهوت نور شادی را به چشمان بسته اش می برد… آینه کمی است. بالاتر برگ می زند، سکوت سرد این چند دقیقه هنوز تمام نشده است، پسر با تردید چشمانش را می بندد و باز می کند… پس از چند ثانیه، دکتر که متوجه اضطرابش شده بود، با اطمینان شروع به توصیف نتیجه می کند که واضح است که همه را شگفت زده کرد.

یک عمل غیرممکن ۲۵۰ میلیون تومانی موفقیت آمیز که این پسر چشم قهوه ای تیره را به یک جوان خوش تیپ چشم آبی تبدیل کرد که مشخص است به قول آقای دکتر برای آن دو جفت چشم اروپایی آرزوها و برنامه های زیادی دارد! تعجب نکنید عمل تغییر رنگ چشم زمانی به عنوان یک رویه غیر متعارف عجیب، دهان بسیاری از مردم را با تعجب باز کرد، اکنون به یک رویه نه چندان عجیب رایج تبدیل شده است که نامزدهای آن بیشتر از دیروز است.

نمونه آن کلیپی است که اخیرا در فضای اجتماعی رواج پیدا کرده است. برخی از افرادی که رنگ چشمشان پوشیده شده و معلوم نیست چه چیزی را خوشحال می کنند که بگویند این روزها زندگی آنها را تغییر داده است. در طرف دیگر ماجرا، البته، تب دیگری گسترش یافته است، کلیپ محبوب دیگری که توجه بسیاری را به خود جلب کرد پسر جوانی را که دقیقاً نمی دانست چند روز یا هفته و شاید چند ماه روی تخت دراز کشیده بود، به خود جلب کرد. it برای رسیدن به آرزوی بزرگ شدنش در حال مبارزه با عواقب این عمل شنیع است و می گوید قدش ۱۶۸ سانتی متر بوده اما حالا ظاهرا تنها ۶ سانتی متر قد دارد و به همین دلیل برای ۶ سانتی متر بیش از ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده است. ! البته کامنت های درج شده در زیر این ویدیو جالب تر از صحبت های خودش است. خیلی ها از او می پرسند چرا فکر می کند قد ۱۶۸ سانتی متری کوتاه است و برخی دیگر می پرسند که آیا واقعاً این ۶ سانتی متر قد او را تغییر داده است؟ جالب اینجاست که اکثر مخاطبان او به خوبی از عواقب و عوارض این عمل آگاه بودند و نوشتند که چگونه خطر چنین عمل خطرناکی را تنها به اندازه ۶ سانتی متر پذیرفته و ترجیح می دهند کمی قد بلندتر به نظر برسند!

جواب همه تغییرات زیبایی نیست
اگر تا دیروز برای عمل های زیبایی معقول مانند جراحی بینی از افراد زیادی پول می گرفتیم، در این موج جدید افراد به قسمت های دیگری از بدن خود روی آورده اند که هنوز نمی توانند آنها را به عنوان بخشی از بدن خود بپذیرند! نگاهی به دو عمل جراحی (بالاکردن و تغییر رنگ چشم) که این روزها نسبت به گذشته بیشتر شده است نشان می دهد که نتیجه جراحی با تصور جامعه بسیار متفاوت است. رنگ چشم که ترس از خیره شدن به جای زیبایی را به مخاطب القا می کند، نشان می دهد که زیبایی لزوما پاسخگوی هر تغییری نیست.

البته توجه به تغییرات ظاهری در میان برخی از ایرانیانی که در خارج از کشور و به عبارتی خارج از استانداردهای القایی جامعه ایران زندگی می کنند، جالب است. یکی از دوستانش توضیح داد که در محل کارش در سوئد، از هر سه زن ایرانی، دو نفر کاندید تغییر رنگ چشم خود برای هماهنگی بیشتر با جامعه اروپایی بودند.

برخی از افرادی که برای یک شب بلیط می خرند و سپس با تغییرات محسوس به محل کار خود باز می گردند. روش‌های لوکس شگفت‌انگیزی که البته هنوز توسط برخی از سازمان‌های جهانی مانند FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) تایید نشده و برخی پزشکان هنوز هم زیر بار خطر بالای چنین روش‌هایی نیستند.

تلاش برای استانداردسازی کودکان
دوران تلاش برای دستیابی به معیارهای القایی زیبایی به مرز خود رسیده است. پدر و مادرهایی که احتمالاً خودشان در دسته قد بلند محسوب نمی شوند، این روزها دست به هر کاری می زنند تا فرزندانشان را از این نقص ظاهری خلاص کنند! نمونه های زیادی از این مورد را در اطراف خود دیده اید. والدین به هر دری می زنند تا فرزندان خود را چند اینچ بلندتر ببینند.

نمونه اش خانم رستمی است که بعد از شنیدن صدای دکتر مبنی بر بسته شدن صفحات رشد فرزندش به انواع داروها و روش ها متوسل می شود تا دخترش را کمی بلندتر کند! البته او در تمام این مراحل از سلامت جسمی و روحی دخترش غافل بوده است. دختری که از ۷ سالگی تحت درمان قرار گرفته و در مقایسه با همسالان خود دارای اندام های برآمده است که برای آن باید دوباره تحت هورمون درمانی قرار گیرد. دختری شاد که اکنون به فردی افسرده و گوشه گیر تبدیل شده است که دائماً قد خود را با دیگرانی که به عقیده او سرنوشتشان “قدبلند” هستند مقایسه می کند. دختری که مدام به این فکر می کند که چگونه موهای پرپشت بازوهایش را از چشم همسالانش پنهان کند و چرا این همه سال باید درد آمپول هایی را تحمل کند که تمام زیبایی صورتش را با جوش های درشت می پوشاند! و البته پاسخ به این سوالات از دید والدینی که خود را دلسوز می نامند جالب است… فردا از ما بابت این تلاش تشکر می کند!

افزایش قد یا کاهش هوش؟
جراحی افزایش قد در حیطه کاری جراحان پلاستیک نیست و بنابراین ارتوپد باید در مورد جراحی تصمیم بگیرد. این نشان می دهد که به طور کلی جراحی افزایش قد جزو عمل های زیبایی و اصلاح عیوب نیست که معتقدیم باید زیباتر شود. دکتر محمد رضی، متخصص ارتوپد، در مورد اینکه تا چه حد جراحی افزایش قد بخشی از موج زیبایی است که اخیراً رواج یافته است، می گوید: «در ایران اغلب با عوارض این گونه جراحی ها و آسیب هایی که برای بیماران پیش آمده است، مواجه هستیم. و پرونده هایی که در سامانه پزشکی و پزشکی قانونی تشکیل می شود که با آنها مواجه هستیم این در حالی است که از نظر ارتوپدی فقط در موارد خاص مانند کوتولگی یا بیماری «آکوندروپلازی» یعنی. زمانی که فرد به دلیل کوتاهی بیش از حد نمی تواند روی صندلی بنشیند و یا نمی تواند از پله ها بالا برود، فقط این عمل ها را می توان در شرایط خاص انجام داد، عوارض این عمل در افراد سالم و عادی به قدری زیاد است که تحت هیچ شرایطی انجام آن توصیه نمی شود. راه از دیدگاه ارتوپدی. متأسفانه اکثر افرادی که به دنبال این نوع جراحی هستند، دختران و پسران جوان سالمی هستند که در مواجهه با عوارض آن حتی احتمال خودکشی نیز وجود دارد. بنابراین ما آن را به هیچ وجه توصیه نمی کنیم.”

البته او دقیقا نمی داند سالانه چند عمل جراحی افزایش قد در ایران انجام می شود، اما درباره پزشکان ارتوپدی که این جراحی های پرخطر را انجام می دهند، می گوید: «تعداد بسیار کمی این کار را انجام می دهند. زیرا طبق نظر انجمن ارتوپدی ایران که تنها ارگان ارتوپدی ذیصلاح است، انجام این عمل ها مجاز نیست مگر در موارد خاص مانند عدم تعادل اعضای بدن که فرد دچار حادثه می شود یا با پای کوتاه تری متولد می شود.
این پزشک تاکید می کند: این عمل غیرقانونی نیست، اما این عمل ها باید زمانی انجام شود که بین دو اندام تحتانی نابرابری وجود داشته باشد، یعنی زمانی که فرد سالمی که دو اندام او سالم و مساوی باشد و تفاوت بین دو اندام باشد. به عنوان مثال دو پا بیش از دو سانتی متر است.” خیر، این عمل غیر ضروری تلقی می شود و عوارض زیادی دارد که اغلب منجر به ناتوانی می شود.”

به گفته وی، اخلاق پزشکی ارتوپدی در سراسر جهان توصیه می کند که اعمال افزایش قد تنها در مواقع ضروری انجام شود. این نوع جراحی هزینه های زیادی را به بیماران تحمیل می کند و در نهایت به نتیجه مطلوب می رسد

نمی توانم متأسفانه اکثر مردم ما حس خودکنایی دارند و به همین دلیل مدام ظاهر خود را تغییر می دهند. بسیاری از دختران ما و اخیراً پسران جوان ما دچار کمبود اعتماد به نفس هستند و به دلیل عدم اعتماد به نفس خود به صورت پنهانی برای جراحی های زیبایی مراجعه می کنند و اغلب با لک هایی مواجه می شوند اما فکر می کنند خوش تیپ تر شده اند. مطمئن باشید پزشکان ارتوپد صادق سراغ این نوع جراحی نمی روند.»

منبع: روزنامه ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا