وب گردی

چالش ها و «رویدادهای» مد و لباس که نقش لحیم کاری را ایفا می کنند

با سه گزارش از پرونده «رویدادهای لباس زنانه»، جنبه لوکس این پدیده که معمولاً در هتل ها اتفاق می افتد، نقش تأثیرگذاران در تبلیغات و ایجاد سلیقه آنها و تبدیل رویدادهای لباس به پاتوق یک طبقه خاصی از جامعه که هزینه بیشتری می پردازند و حتی گاهی اوقات بیش از حد، علاوه بر خرید کالا، به دنبال «احساس خاص بودن» هستند.

در جدیدترین گزارش از این پرونده به سراغ کارگروه سازمان مد و لباس کشور رفتیم؛ یک نهاد تخصصی مسئول ساماندهی این بخش که به نظر می رسد رها شده است.

روند اجرای یک رویداد مد چگونه پیش می رود؟

در همین زمینه محمدجواد قاسمیان – معاون اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفت و گو با ایسنا، در تشریح شرایط برگزاری رویداد مد و لباس گفت: برگزارکنندگان این رویداد ابتدا باید برگزار کنند. جزو مؤسسات مد و لباس تک منظوره و یا مؤسسات چند منظوره فرهنگ و جهت گیری باشد. اسلامی بودن و حق برپایی نمایشگاه. همچنین از طریق برخی از شرکت های ثبت شده که طبق دستورالعمل مجوز برگزاری نمایشگاه را دارند می توانند درخواست برگزاری رویداد را نیز ثبت کنند.

وی ادامه داد: صلاحیت این درخواست و سوابق برگزارکننده سپس در کارگروه مد و لباس بررسی و مجوز اولیه داده خواهد شد تا با پلیس محل هماهنگی کنند. اخیراً تصمیم گرفتیم که درصد معینی از شرکت کنندگان در رویداد قبل از صدور تأییدیه اولیه باید کارت عضویت Apparel Designer System را داشته باشند. به دلیل کمبود نیروی انسانی در کارگروه مد و لباس، این سوال برای تمامی شرکت کنندگان اجباری نمی باشد. پس از این فرآیند، برگزارکننده رویداد باید مکان و زمان رویداد را مشخص کند.

اجاره مجوز ممنوع!

وی در پاسخ به اینکه برخی از برگزارکنندگان رویدادها برای دریافت مجوز برگزاری رویداد مدعی اجاره مجوز موسسات تک منظوره و چند منظوره هستند، تصریح کرد: این فضا غیرقانونی است و در قوانین سازمان ملل آمده است. وزارت ارشاد که باید با آن کار شود. اگر ناظران ما ببینند که رویداد یا همان رویداد توسط گروه دیگری انجام شده است، آن نهاد را به عنوان متخلف به معاونت نهادهای فرهنگی وزارت رهبری معرفی کرده و با آنها برخورد می کنند.

قاسمیان تاکید کرد: در موارد محدود به دلیل تخلفات تا آنجا پیش رفتیم که مراسم لغو شد اما به دلیل عدم همراهی کافی پلیس محلی با گروه ضربت نتوانستیم جلوی این مراسم را بگیریم. کارگروه مد و لباس به تنهایی نمی تواند با قانون برخورد کند و باید از طریق ضابطان اقدام کند.

مجوز فروش لباس در کارگروه نیست

قاسمیان با تاکید بر اینکه نمایشگاه هایی که کارگروه مد و لباس مجوز برپایی آن را می دهد تنها مربوط به نمایش لباس است و اظهار داشت: این مجوز مربوط به فروش کالا نیست بلکه مربوط به نمایش آثار است. رویداد مد و لباسی که قصد دارد علاوه بر نمایش آثار به فروش نیز بپردازد باید از اصناف و وزارت حریم خصوصی مجوز فروش بگیرد.

نقش کد «شیما» و تصویر لباس با سی دی یا فلش بررسی می شود

وی در پاسخ به این سوال که چه آثاری مجاز به نمایش در این رویداد هستند؟ وی گفت: طبق دستورالعمل می توان آثاری را نمایش داد که یا دارای کد شیما آیدی (کد انحصاری طراح لباس به نام طراح) باشند و یا امکان دریافت این کد در آینده را داشته باشند. با توجه به اینکه چندین ماه است که کار سامانه شیما به صورت جدی آغاز شده است، نمی توان در ابتدا به همه آثار پرداخت. به همین دلیل، بازرسان کارگروه مد و لباس، آثاری را که کد شیما ندارند، بررسی می کنند.

قاسمیان ادامه داد: تصویر آثار به صورت سی دی یا فلش برای بررسی در اختیار کارگروه قرار می گیرد. گاهی برگزارکننده مراسم از موجود بودن برخی از آثار خبر نمی دهد که بر این اساس در مراحل اخذ مجوز از آنها با مشکل مواجه می شویم. به عنوان مثال برخی ۸۰ غرفه دارند اما اطلاعات ۵۰ غرفه در پرونده خود را اعلام می کنند و در صورت عدم رفع ایرادات، آن فرد مجوزهای بعدی را دریافت نمی کند.

تخلف به بهانه حمایت از کسب و کار بومی!

معاون اجرایی کارگروه سازمانی مدولباس کشور درباره عرضه اجناس غیر مد و لباس که در این گونه رویدادها به وفور دیده می شود، توضیح داد: متأسفانه شرایط به حدی پیش رفته است که در برخی رویدادها سودی حاصل می شود. فروش گروهی کالاهای نامرتبط این موضوع توسط بازرسان نظارت می‌شود و تاکید می‌کنیم کالای نامرتبط از نمایشگاه حذف شود، در غیر این صورت احتمال لغو مجوز رویداد وجود دارد.

وی افزود: البته در این شرایط برخی به بهانه حمایت از مشاغل خانگی بر عرضه کالاهای غیر مد و پوشاک اصرار دارند و در این شرایط اجازه می‌دهیم عرضه آن‌ها ادامه یابد به شرطی که نمایش و فروش از آن جدا شود. اقلام لباس به طور کلی ارائه هرگونه اقلام (مختل خواب، مواد غذایی و غیره) به جز اقلام مربوط به مد در یک رویداد لباس و در کنار لباس، تخلف است.

فضای رویداد استاندارد نیست

قاسمیان درباره اینکه چرا بیشتر رویدادها در هتل های مجلل برگزار می شود، گفت: فضای برگزاری رویداد Mod Well Boss غیراستاندارد است و به گونه ای نیست که بتوان گفت یک فعالیت فرهنگی در حال انجام است. متأسفانه با توجه به شرایطی که در گذشته وقایع آغاز شد و بروز برخی مفاسد، فضا از فعالیت فرهنگی فاصله گرفت و به سمت فروش کالا رفت. به همین دلیل نگهداری از مکانی زیبا مانند هتل ها به فروش آثار کمک می کند.

جذابیت ارائه لباس های لوکس به قشر مذهبی پردرآمد

وی افزود: متأسفانه نبود بسترهای ثابت و مجازی برای عرضه پوشاک ایرانی اسلامی از مشکلات پیش روی مخاطبان در این مراسم است. کارگروه مد و لباس همچنان به ایجاد فضای استاندارد برای برگزاری مراسم ادامه می دهد، اما این کمبود باعث شده است که جامعه مذهبی پردرآمد به سمت رویدادهای مجلل بروند. این فضا برای آنها جذاب است، اگرچه این شیوه ارائه به فضای اقتصادی کشور آسیب وارد می کند، به همین دلیل کارگروه مد و لباس از موضوع فروش لباس در مراسم ها فاصله گرفته و محصولات را برای نمایش آنها بررسی کرده است. یک مرکز فرهنگی چشم انداز.

ما قدرت کافی نداریم!

قاسمیان با اشاره به اینکه کارگروه مد و لباس بر اساس دستورالعمل ها تلاش می کند فضای فرهنگی را به رویدادهای مد و لباس نزدیک کند، تصریح کرد: باید با نظارت دقیق تر از سوی کارگروه و سایر نهادها، رفع نواقص را مدنظر قرار دهیم. گروه ویژه مد تا کنون کارهای زیادی انجام داده است، اما ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم. این در حالی است که کارگروه مد و لباس یک اداره بین نهادی است که تعداد و توان کافی برای افزایش فعالیت های خود را ندارد و وزارت ارشاد و سایر نهادهای مرتبط نیز باید در این زمینه کمک کنند و رسانه ها همچنین نقش مهمی در گسترش آگاهی در این زمینه دارد.

این رویداد به عنوان یک باند!

وی مراسم مد و لباس را بستری موقت برای نمایش آثار می داند و ادامه می دهد: اما در فضای عدم دسترسی کامل به لباس های عفاف و محصولات حجاب، این رویدادها مانند گذاشتن بند بر روی دست یا پای قطع شده است. که نجات دهنده نیست اما می تواند از خونریزی جلوگیری کند.

قاسمیان با تاکید بر اینکه وزارت دین موظف است که پوشش اسلامی را در دسترس قرار دهد، گفت: با انجام این تکلیف قانونی و پیگیری کار سایر نهادها شاهد پیشرفت بزرگی خواهیم بود که دیگر صرفاً به عنوان یک فضای فرهنگی به آن نگاه نمی شود. باید دید که بهترین آثار طراحان برای تولیدکنندگان به نمایش گذاشته می شود و فضای کسب و کار شکل می گیرد که تنها تولیدکننده نقش یک بازدیدکننده تخصصی را ایفا می کند تا به سمت تولید انبوه حرکت کند.

وی تاکید کرد: کارگروه مد و لباس تنها فضای نمایش آثار را برای ارتباط تولیدکننده و طراح با یکدیگر تسهیل می کند، اما تبدیل یک رویداد به بازارچه ماکارا یا جمعه بازار مصوب نیست.

سکوهای ثابت برای نمایش و تحویل لباس چطور؟

وی درباره وجود سکوهای ثابت برای نمایش و عرضه پوشاک توضیح داد: در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان اجناس عفاف و حجاب با حمایت کارگروه مد و لباس در بازار دلگشا (بازار تهران) تجمع کرده اند و نوعی شکل گیری کرده اند. پلت فرم ثابت از سوی دیگر همچنان پاساژ یاس سابق در میدان هفتیر تهران را که مدتی است تعطیل و متعلق به یکی از بانک ها است، به سکوی ویژه نمایش و تحویل لباس عفاف و حجاب اختصاص می دهیم. که برخی از تولیدکنندگان می توانند چند ماهه در آنجا نمایشگاه دائمی یا موقت داشته باشند این برنامه هم اکنون در کلانشهرها در حال پیگیری است و باید به تدریج به کل کشور تعمیم یابد. البته فروش در یک شهر کوچک باید برای تامین کننده مقرون به صرفه باشد.

ممنوعیت نمایش و فروش لباس خارجی در مراسم

قاسمیان در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص حضور فروشگاه های اینترنتی در رویدادها اظهار داشت: اگر فردی که به این رویداد می آید، عضوی از سامانه طراحی باشد، فرقی نمی کند که فروشگاه اینترنتی باشد یا صرفا طراح لباس. اما نمایش و فروش کالاهای خارجی در مراسم مد و لباس ممنوع است.

وی در پاسخ به این سوال که مشاهدات میدانی نشان از فروش کالاهای خارجی در رویدادها داشت، توضیح داد: نمایش و فروش کالاهای خارجی در یک رویداد یا خارج از نظارت کارگروه مد و لباس بوده و یا پس از حضور ناظر رخ داده است. . آوردن لباس خارجی به هر نحوی ممنوع است و نمایش و عرضه آن در مراسم مناسب نیست. حضور فروشگاه های اینترنتی که طراح نیستند و فقط کالاهای خارجی را در یک رویداد به فروش می رسانند صحیح نیست و در صورت وقوع چنین تخلفی، تخلف از رویداد حذف و این موضوع در پرونده برگزارکننده رویداد درج می شود. و همچنین در موارد زیر هنگام صدور مجوز که باید مورد توجه قرار گیرد.

بدون پیگیری قیمت

معاون اجرایی کارگروه سازمان مد و لباس کشور تاکید کرد: فروش مجالس و نظارت بر آن تماما بر عهده اصناف است و کارگروه مد و لباس ربطی به فروش و قیمت گذاری ندارد. رویدادهای مورد تایید اصناف فقط با حق تعامل و همکاری کار می کنند و اصناف بعد از آن هیچ ارتباطی با آنها ندارند و هیچ نظارتی بر قیمت گذاری ندارند. ما این موضوع را طی مکاتباتی با وزارت حریم خصوصی مطرح کردیم و حتی با سازمان بازرسی در این زمینه صحبت کردیم اما هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفت.

ما می خواهیم تماشا کنیم، اما نمی توانیم!

وی درباره رصد فعالیت اینفلوئنسرها و چهره ها در حوزه تبلیغات رویدادهای مد و لباس توضیح داد: ما دوست داریم نظارت داشته باشیم اما این امکان وجود ندارد زیرا قدرت و قدرت این را نداریم که ببینیم چه کسانی تبلیغ می کنند. رویداد در فضای مجازی با چه محتوایی انجام می دهند در این بخش فقط به گزارش ارائه شده توسط برگزارکننده بسنده می کنیم، از طرفی بررسی فضای مجازی در اختیار هیچکس نیست. در واقع فعالیت وبلاگ نویس در رویدادها نه تأیید می شود و نه رد می شود زیرا ما نمی توانیم آن را به دقت بررسی کنیم. استفاده از وبلاگ نویس تا حدودی در فروش موثر است، اما اگر بتوان از مدل های تبلیغاتی جایگزین استفاده کرد، مورد تایید کارگروه است.

قاسمیان در پایان تاکید کرد: طبق آیین نامه کارگروه ساماندهی مد و لباس در مجموع ۵ نفر در نظر گرفته شده که ناکافی است. پرداخت اینگونه به تنها هیئت حاکمه مد و لباس اشتباه است. وزارت ارشاد گاهی از منابع دیگری به کارگروه مد و لباس کمک می کند در حالی که همه نهادهای مشترک باید در این زمینه ورود کنند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا