وب گردی

مروری بر مهمترین دیدارهای تاریخ تیم ملی در عید

نوروز بایرام همیشه یادآور مسابقات مقدماتی جهانی و دیدارهای ظریف و جذاب تیم ملی برای فوتبالدوستان و ملی پوشان کشورمان است. به لطف ملی پوشان این مسابقات نوروزی بیشتر با پیروزی و شادی هواداران برگزار می شود که جذاب ترین و مهم ترین رقابت های تیم ملی در نوروز را با هم مرور می کنیم:

۲ فروردین ۱۳۵۶; شاید کمتر کسی این بازی خاطره انگیز مقابل تیم ملی آرژانتین را به خاطر بیاورد، تورنمنتی که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس باشگاه رئال مادرید در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو برگزار شد.

تیم ملی ایران در مرحله نیمه نهایی این مسابقات به مصاف تیم آرژانتین رفت که با تساوی به ضربات پنالتی رفت و این دیدار را با نتیجه ۴ بر ۱ به سود آرژانتین واگذار کرد.

در ادامه این رقابت ها تیم آرژانتین در فینال به مصاف رئال مادرید رفت که این دیدار با برتری رئال مادرید به پایان رسید و ملی پوشان کشورمان با پیروزی مقابل مولودی از الجزایر به مقام سوم این دوره از مسابقات دست یافتند.

مسابقه ای که یک سال طول کشید!

۸ اسفند ۱۳۷۶; ملی پوشان کشورمان با هدایت تومیسلاو ایویچ در دیداری خاطره انگیز به مصاف تیم نانت فرانسه رفتند. نتیجه این دیدار با گل های زیبای سیروس دین محمدی با برتری ۲-۱ به سود ایران به پایان رسید.

اما نکته قابل توجه این مسابقه که آن را فراموش نشدنی می کند این است که این بازی در زمان تحویل سال و بین دو نیمه سال تحویل شد و بازیکنان نیمی از بازی را در سال ۷۶ و نیمی دیگر را انجام دادند. در سال ۷۷

نوروز تلخ سال ۱۳۸۳

۵ آوریل ۲۰۰۴; این تساوی در مقدماتی جام جهانی بار دیگر ایران و ژاپن را به مصاف هم برد، مسابقه ای که در ورزشگاه آزادی برگزار شد و با گل های وحید هاشمیان با نتیجه ۲-۱ به سود ایران به پایان رسید.

اما پایان این داستان به شیرینی پایان این مسابقه نبود. پس از پایان مسابقه به دلیل بسته بودن یکی از خروجی های ورزشگاه آزادی، ازدحام عجیبی در بین تماشاگران به وجود آمد که در نهایت منجر به کشته شدن ۷ تماشاگر حاضر در ورزشگاه شد. اما بعد از این اتفاق و سال ها از مقصر اصلی بستن خروجی ورزشگاه خبری نشد!

داستان بازیکنان حبس شده در رختکن!

۵ روز پس از بازی مقابل ژاپن، تیم ملی ایران در حضور حدود ۷۰ هزار تماشاگر در پیونگ یانگ به مصاف کره شمالی رفت. تیم ملی ایران موفق شد با نتیجه دو بر صفر تیم کره را با گل های جواد نکونام و مهدی مهدوی کیا شکست دهد. اما این تمام ماجرا نیست! در ادامه بازی، داور یک پنالتی مشکوک به نفع کره شمالی اعلام نکرد که باعث عصبانیت غیرقابل کنترل تماشاگران کره ای شد و همچنان با بطری و سنگ به تیپ داور و بازیکنان ایران ضربه زدند. شدت این حملات به حدی بود که داوران و بازیکنان مجبور بودند در رختکن پنهان شوند تا جو ورزشگاه آرام شود!

مسابقه ای که علی دایی را محروم کرد!

۳ آوریل ۲۰۰۸; چه کسی اولین گل ایران را در سال ۲۰۰۸ به ثمر رساند؟ شاید کمتر کسی به این موضوع توجه کرده باشد اما اولین گل تیم ملی ایران در سال ۲۰۰۸ توسط مازیار زارعی در بازی با کویت به ثمر رسید که ۵ روز بعد از بازی با کویت در ۱۹ فروردین ماه به مصاف عربستان رفت. در ابتدای بازی، کل ورزشگاه یکپارچه علی دایی را تشویق کردند و این تشویق ها تا ۹۰ دقیقه ادامه داشت تا اینکه به شعار «هایاکن، رها کن!» در این مسابقه، ملی پوشان برنده شدند. در دقیقه ۶۴ مسعود شجاعی با گل مسعود شجاعی پیش افتاد، اما این اتفاق دیری نپایید تا اینکه عربستان در دقیقه ۸۷ به بازی برگشت و دو گل به ثمر رساند و باعث شکست تیم ملی ایران شد. پس از این شکست بود که شهریار از هدایت تیم ملی کنار رفت.

پیروزی شاگردان کارلوس مقابل ویدال و براوو!

فروردین ۱۳۹۴; سال ۹۴ نقطه عطفی برای تیم ملی ایران و کارلوس کی روش در ابتدای صعودشان بود!

تیم ملی سال ۹۴ را با دو بازی مقابل شیلی و سپس سوئد آغاز کرد و ابتدا تیم ملی ایران تیم شیلی را شکست داد که چند ماه بعد با نتیجه ۲ بر ۱ قهرمان کوپا آمریکا شد. تیمی که ستاره های بزرگی مثل ویدال، براوو و سانچز را در آن حضور داشتند! گل های بازی با شیلی را نکونام و وحید امیری به ثمر رساندند که ۵ روز بعد از بازی با شیلی، تیم ملی در “فرندز آرنا” به مصاف سوئد رفت. اما شانس با ملی پوشان نبود و این دیدار با نتیجه ۳ بر یک به سود سوئد به پایان رسید.

تک گل ایران را جواد نکونام به ثمر رساند که آخرین گل او برای تیم ملی بود.

حضور قطعی در جام جهانی ۲۰۱۸!

در فروردین ۱۳۹۶ تیم ملی در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ سه برد و دو تساوی به ثبت رساند و مسابقات آن ماه سرنوشت تیم ملی را برای حضور در جام جهانی رقم زد. تیم ملی در اولین بازی مقابل قطر موفق شد با گل طارمی در دوحه قطر را یک بر صفر شکست دهد و چند روز بعد در ورزشگاه آزادی به همین ترتیب با تک گل طارمی در نیمه دوم چین را مغلوب کرد. ارتقاء آنها مطمئن باش

نوروز تلخ برای هواداران!

۹ آوریل ۱۴۰۱ آوریل ۱۴۰۱ در شرایطی آغاز شد که بلایای کرونا اندکی فروکش کرده بود و تیم ملی مقابل لبنان بازی می کرد. ملی پوشان در حالی رقابت قبلی خود را مقابل کره باخته بودند که مدت ها بود از این تیم شکست نخورده بودند و این مشکل تاثیر چندان جالبی روی بازیکنان نگذاشت! دیدار مقابل لبنان قرار بود در ورزشگاه امام رضا مشهد با ۱۶ هزار تماشاگر برگزار شود که ۲ هزار نفر از آن ها زن بودند. اما در لحظه آخر این اتفاق نیفتاد و زنان اجازه ورود به ورزشگاه را ندادند و پشت درهای بسته ورزشگاه ماندند!

آغاز پیروزی های پی در پی با قلعه نویی!

۳ آوریل ۱۴۰۲; سال ۱۴۰۲ با حضور جدید گالنویی در تیم ملی همراه است. کالانویی در اولین بازی تیم ملی با هدایت او مقابل روسیه به تساوی دست یافت. اما ۵ روز بعد از آن مسابقه در رقابت با کنیا موفق شد اولین پیروزی خود را با تیم ملی به ثبت برساند. کالانویی پس از پیروزی مقابل کنیا موفق شد ۹ پیروزی متوالی را با تیم ملی جشن بگیرد.

برد قدرتمند مقابل ترکمنستان

اما ملی پوشان کشورمان در آخرین دیدار خود در فروردین ۱۴۰۳ موفق شدند در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در ورزشگاه آزادی با نتیجه ۵ بر صفر تیم ترکمنستان را شکست دهند که یکی از قدرتمندترین بردهای ایران مقابل ترکمنستان و همچنین اولین کلین است. برگه تیم ملی مقابل تیم ترکمنستان بود! تیم ملی امروز در بازی برگشت به مصاف ترکمنستان می رود. تیمی که ایران در خانه موفق به شکست آن نشد. باید دید این طلسم شکسته می شود و تیم ملی همچنان در مسابقات نوروزی خود پیروز می شود یا یک سال دیگر برای تیم ملی باقی مانده است؟

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا