اقتصادی

قیمت کالا‌های اساسی تا پایان ماه رمضان ثابت می‌ماند

در گفت‌وگوی ویژه خبری موضوع تنظیم بازار کالا‌های اساسی در ماه رمضان مورد بررسی قرار گرفت و احمد خانی نوذری معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به سوالاتی پاسخ دادند.

خانی نوذری گفت: سطح بالایی از تولید مرغ را در ماه‌های اخیر داریم و ثباتی که نسبتا در بازار برقرار است محصول تلاش تولیدکنندگان است که میزان عرضه به اندازه‌ای باشد که حجم تقاضای مصرف در این ایام پرمصرف را پوشش دهیم. حجم مرغ فعلی نیاز بازار را تامین می‌کند و حتی برنامه برای صادرات داریم؛ بنابراین مشکلی برای تامین مرغ با قیمت مصوب در بازار وجود ندارد.

او افزود: ماه‌های اخیر رکورد‌هایی در زمینه جوجه ریزی ثبت شد و بالای ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه را داشتیم در دی ماه امسال ۱۵۳ میلیون قطعه و در بهمن ماه ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم که مرغ آن اکنون وارد بازار می‌شود. برنامه وزارت جهاد برای سال آینده جوجه ریزی ۱۴۵ هزار قطعه در ماه به طور مستمر است. ۲۱۰ هزار تن در ماه مصرف مرغ در کشور است.

فرهید زاده گفت: قیمت مصوب مرغ هیچ تغییری نداشته و نظارت بر شبکه توزیع برقرار است. فعلا در این کالا ثبات را شاهد هستیم و التهابی دیده نمی‌شود. قیمت ۷۳ هزار تومان مرغ تغییر نکرده، اما بر اساس نهاده‌های تولید ممکن است تغییراتی در قیمت داشته باشیم و فروش بالاتر از قیمت ۸۰ هزار تومان از سوی تعزیرات پیگیری می‌شود. به جهت اینکه در دولت بحث معیشت مردم اهمیت دارد، تصمیم بر این است که هیچ تغییری در قیمت کالا‌های اساسی تا پایان ماه رمضان نداشته باشیم.

خانی نوذری در خصوص گوشت قرمز گفت: شرایط در گوشت قرمز با مرغ متفاوت است و تمام نیاز کشور از داخل تامین نمی‌شود و همواره بخشی از نیاز از واردات تامین می‌شود. در دو سالی که گذراندیم زنجیره تولید گوشت قرمز با چالش‌هایی مانند خشکسالی و یاافزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی مواجه شد و مجموعه این عوامل بخشی از تولید داخل را درگیر کرد.

او ادامه داد: به همین خاطر توسعه وارات گوشت قرمز را در دستور کار قرار دادیم و دو برابر سال گذشته گوشت قرمز منجمد وارد کشور شد که مصارف صنف و صنعت را تامین کنیم و نیاز صنایع را از بازار گوشت گرم بیرون بکشیم و امسال ۸۰ هزار تن واردات داشتیم و تا پایان ماه رمضان به واردات ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز خواهیم رسید که کل نیاز بخش صنعت را تامین کنیم.

وی ادامه داد: اکنون روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن به صورت روزانه وارد بازار می‌شود. واردات در احجام بالا به تولید داخل آسیب می‌زند و تلاش وزارت جهاد این است که به قدری گوشت وارد شود که ثبات در بازار ایجاد شود. برآورد ما این است که بازار گوشت قرمز هم در بهار سال آتی به ثبات خواهد رسید. از فردا گوشت قرمز به شیوه جدید و پرحجم عرضه خواهد شد. برنامه داریم تا ۱۰ تن در روز هم عرضه گوشت قرمز را انجام دهیم.

فرهید زاده در مورد قیمت شیرینی‌جات و زولبیا و بامیه گفت: قیمت این موارد بنا بر اینکه هزینه‌ها متفاوت است بر عهده اتحادیه آن شهر و یا شهرستان گذاشته شده است، اما خالص فروشی باید انجام شود و قیمت جعبه با قیمت کالا تناسب داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا