اقتصادی

ظرفیت تولید حدود هفت هزار ماشین آلات معدنی در کشور وجود دارد

رئیس اتحادیه تولید کنندگان ماشین آلات معدنی:

امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت نوسازی ماشین آلات معدن پرداخت. 

در ابتدای این برنامه امین زاده رئیس اتحادیه تولید کنندگان ماشین آلات معدنی با بیان اینکه ما نمی توانیم کل ماشین آلات مورد نیاز در حوزه معادن را تولید کنیم و همچین ادعایی نداریم گفت: جمع بستن  این صحبت که می‌گویند معدن خوابیده است کلا  نظر اشتباهی است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان ماشین آلات معدنی گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید حدود هفت هزار ماشین آلات را داریم که حدود ۶۰ درصد از نیاز را تامین می کند و این در مورد محصولاتی است که در داخل کشور تولید می‌شود.

امین زاده اظهار کرد: اکنون جمع بستن وزارت صمت دقیق و درست نیست. ما این ماشین هایی که تولید می‌کنیم حداکثر بیست درصد در معادن نقش دارند و ادعای اینکه ما همه آنها را می سازیم ادعای غلطی است. 

وی افزود: هر ماشین که ساعتی بخوابد در کار انبوه ضرر است. واردات ماشین آلات  معدنی دست دوم خارجی بیست هزار دلاری قدیمی و آهن پاره است که برای خرید آنها باید از این طریق ارز خارج شود. قانون این بوده است که در سال های گذشته برخی افراد مجوز واردات داشتند و ارائه خدمات داشتند اما می‌گوییم هر کس هر چه می‌تواند وارد کند که متاسفانه این موضوع اشتباه است و در هیچ جای دنیا اینگونه نیست.

در ادامه این برنامه  سعد محمدی مدیر عامل یکی از هلدینگ‌های معدنی با بیان اینکه ششصد میلیون تن ماده معدنی داریم و مابقی ماده باطله است که باید عملیات صورت بگیرد، گفت: در حوزه ماشین آلات  معدنی تداخل آمار  وجود دارد و بعضی از معادن بزرگ ما مثل مس سرچشمه و مثل گل گهر و سنگ آهن مرکزی و… قسمت اعظم اقتصاد معدنی ما را مس آهن و روی تشکیل می‌دهند و ما در این حوزه نیاز به ارتقا و پیشرفت داریم.

وی افزود: ما تقریبا در معادن بزرگی مانند مس باید به سمت  دستگاه های بزرگ حرکت کنیم. ما نیازمند ماشین‌های سنگین‌تر هستیم و باید تفکیکی بر اساس شرایط معادن شکل بگیرد.

سعد محمدی  توضیح داد: وقتی ما حجم عملیات را نمی‌توانیم کاهش دهیم مجبور به انجام باطله برداری هستیم که این اقدام اشتباه هست و  اگر اجرا نشود ما در پنج سال آینده دیگر ماده معدنی نخواهیم داشت و باید به سمت باطله برداری حرکت کنیم.

مدیر عامل یکی از هلدینگ‌های معدنی اظهار کرد: اگر ما به تراک‌های قدیمی  را که هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها بالا می‌رود  توجه کنیم باعث افزایش تناژ در این حوزه می‌شود و در این بخش باید به فرصت از دست رفته توجه ویژه‌ای کرد، عقب افتادگی‌مان به اقتصاد ضربه خواهد زد و نوسازی از ضرورت‌ها است.

سعد محمدی یاد آور شد: ماشین آلات قدیمی به این دلیل جذابیتی که دارد می‌تواند با قیمت گذاری نسبت به ماشین آلات نو آن را خریداری کنیم ما موظف هستیم که این کار را انجام دهیم و تمامی همکاران هم باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهند تا به هدف خود برسیم.

در ادامه این برنامه  مهدی زاده کارشناس ماشین آلات معدنی هم گفت:  ما اکنون حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تن حجم عملیات معدنی داریم.

وی افزود: موضوع بزرگ آن است که حوزه تولید به رنج محدودی از ماشین آلات برمی‌گردد و در جا‌هایی که تولید داریم گا‌ها واردات انجام می‌شود. اکنون در حوزه‌های تولیدی معدنکار‌ان به ماشین آلات داخلی مراجعه نمی‌کنند که دلیل آن هم  جذابیت‌هایی است که در واردات  ماشین آلات وجود دارد.

مهدی زاده گفت: اما مشکل از جایی شروع می‌شود که در آینده کسی نیست که به این ماشین آلات خدمات بدهد. برخی دستگاه‌ها تکنولوژی بیشتری دارند و شاید ما نتوانیم به زودی آن‌ها را تولید کنیم.

وی افزود: در برخی از کارخانجات  تولید بیل هفتاد تن هم آغاز شده است. یک نیازی که اکنون به ماشین آلات عنوان می‌شود آن است که باید در بازار تولید کنندگان هم پیگیری شود چراکه این پیگیری خود باعث افزایش تولید و بالا‌رفتن  تیراژ تولید می‌شود.

در ادامه  سید جوادی فعال معدنی هم بیان کرد:  مباحث واردات خودرو‌ی دست دوم در خودرو سازی مطرح شد و ما تا به امروز از آن حمایت کردیم و نتیجه آن تحویل یک سری ماشین آلات با کیفیت بسیار پایین به مردم است با قیمت بسیار بالاتر از آنچه که باید باشد.

او گفت: نوع حمایت از ماشین آلات معدنی اکنون شبیه حمایت دولت از خودرو سازی در سال‌های گذشته است. اگر ماشین آلات داخلی جوابگوی راندمان مان باشد جذابیت واردات معنی ندارد و دلیلی ندارد که به ماشین آلات خارجی روی بیاوریم.  


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا