وب گردی

طلاق والدین؛ استرس مرگبار برای کودکان

اگرچه تأثیرات طلاق بر کودکان متفاوت است، اما تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که والدینشان طلاق می‌گیرند، سطوح بالاتری از اضطراب، افسردگی و رفتارهای ضد اجتماعی را نسبت به همسالان خود نشان می‌دهند. بر اساس این تحقیق، طلاق والدین با خطرات قابل توجهی برای کودکان و نوجوانان از جمله سوء مصرف مواد و اعتیاد، مشکلات روحی و جسمی همراه است. دکتر محمدرضا کامن، روانشناس خانواده و استاد دانشگاه تهران، برای کاهش آسیب طلاق بر کودکان و نوجوانان توصیه می کند والدین قبل از طلاق همه جوانب را در نظر گرفته و از فرزندان خود مراقبت کنند.

مراقب فرزندتان باشید

کامن با بیان اینکه والدین قبل از طلاق باید از نظر روانی از فرزندان خود مراقبت کنند، می گوید: مراقبت روانی از کودک چیزی بالاتر از رضایت فرزندان از طلاق والدین است. گاهی اوقات والدین می توانند با فرزندان متحد شوند، رای آنها را بخرند و ظاهراً رضایت آنها را جلب کنند، اما کودک پس از طلاق آسیب جدی می بیند. بنابراین بیش از رضایت فرزندان از طلاق، رضایت روانی آنها اهمیت بیشتری دارد».

او ادامه می دهد: «رضایت روانی چیزی نیست که کودکان به زبان بیاورند. «والدین باید کاملاً بررسی کنند که آیا این تصمیم طلاق به نفع فرزندان است یا به ضرر آنها.

این روانشناس خانواده، مشورت با مشاور متخصص را قبل از طلاق ضروری می داند و می افزاید: والدین باید قبل از مشورت با خود فرزندان، با مشاوران متخصص در این زمینه مشورت کنند. همچنین شرایط سنی فرزندان اعم از دختر یا پسر، میزان دلبستگی و وابستگی به والدین باید سنجیده شود تا تصمیم درستی گرفته شود تا فرزندان کمترین آسیب را از این تصمیم داشته باشند.

فرزندان در حل مسائل بین والدین نقش دارند

کامن معتقد است که پیشگیری از طلاق والدین از فرزندان به سن آنها بستگی دارد. او می گوید: «طبیعاً نمی توان انتظار داشت که کودک مشکلات بین والدین خود را حل کند، زیرا هنوز به عقلانیت و تجربه نرسیده است که بتواند کاری را انجام دهد. اما گاهی نوجوانان به ویژه دختران نوجوان چون زودتر به بلوغ ذهنی می رسند، با بلوغ خوب می توانند به عنوان سوم شخص نقش خوب و موثری داشته باشند و در روابط بین والدین نقش آفرینی کنند».

این روانشناس خانواده ادامه می دهد: شاید یک نوجوان به دلیل نداشتن تجربه نتواند یک رابطه آشفته را مدیریت کند اما با کمک بزرگترهای دیگر مانند عمو، خاله، دایی، مادربزرگ و مادربزرگ یا مشاوری که در این زمینه تخصص دارد می تواند موثر باشد. “

کامن با اشاره به تاثیر نقش فرزندان در حل مشکلات بین والدین، افزود: خیلی وقت ها تاثیر کودک بسیار بیشتر از اطرافیانش است. یعنی والدین به دلیل ارتباط عاطفی که با فرزند خود دارند، می توانند بیش از دیگران به کودک خود گوش دهند و همراهی کنند; زیرا در هر صورت کودک برای والدین بسیار عزیز است پس شاید بتواند با مشورت با اطرافیانش با والدین صحبت کند و موقعیت را به تعویق بیندازد یا برای حل مشکلات بین والدینش وقت بخرد.

طلاق والدین برای فرزندان بیشتر از مرگ آنها استرس زا است

به گزارش کامن، بسیاری از اوقات والدین بدون توجه به فرزندان خود چنین تصمیمی می گیرند و یا گاهی والدین به وضعیت فرزندان خود توجه می کنند و فکر می کنند که اگر از هم جدا شوند به نفع فرزندان است، بنابراین گاهی این تصمیم علی رغم خواسته های درونی کودکان

وی در خصوص آسیب طلاق والدین بر فرزندان می گوید: آسیب طلاق به سن و دوره رشد فرزندان بستگی دارد. طبیعتاً تلاش شد تا مسائل حقوقی حضانت با این مسائل روانی مرتبط باشد. اما اگر طلاق در دوره اول طفولیت واقع شود، یعنی. در دوران کودکی تا حدود شش یا هفت سالگی، جدایی کودک از مادر می تواند به شدت آسیب زا باشد.

او می گوید: «در کودکی دوم، پدر و مادر بسیار مهم هستند، اما در اینجا پدر و مادر همجنس مهمتر است. بنابراین مادر برای دختران و پدر برای پسران بسیار مهم است. در نوجوانی، پدر نقش کیفی مؤثرتری هم برای دختر و هم برای پسر دارد».

کامن توصیه می کند: «قبل از طلاق، در حین طلاق و بعد از طلاق، دوره رشد و تکامل بسیار مهم است. بنابراین مشاوره کودکان یا نوجوانان باید به عهده والدین باشد.»

وی تاکید می کند: آشنایی کامل مشاور با آموزه های دینی و تسلط کافی به قواعد روانی کودکان و نوجوانان در دوره های رشد و تکامل بسیار مهم است. بنابراین، دقت نظرها بسیار مهم است.»

کامن رعایت برخی از دیدگاه ها را برای سلامت روان کودکان و نوجوانان ضروری و ضروری می داند و می افزاید: در دوران طلاق توجه داشته باشید که کودک چقدر باید در معرض اختلاف نظر والدین قرار گیرد، چه چیزی او را به دنبال دارد. باید بداند، و چگونه و چه زمانی باید در فرآیند جدایی قرار گیرد، لازم و ضروری است. حتی پس از جدایی کودک باید از روند رفت و آمد با والدین مطلع شود.

بیشترین میزان اضطراب در کودکان به دلیل جدایی والدین است

کامن، اختلالات اضطرابی را یکی از ناتوانی های روانی جدی در کودکان پس از طلاق والدین می داند و می افزاید: معمولاً کودکان پس از طلاق والدین، اضطراب زیادی را تجربه می کنند زیرا نگران جدایی والدین خود و عواقب آینده برای خود هستند. و زندگی آنها.»

و ادامه می دهد: بر اساس تحقیقات انجام شده، بیشترین میزان اضطراب در بین کودکان به دلیل جدایی والدین است. حتی مرگ والدین برای فرزندان کمتر از جدایی والدین آزاردهنده است. زیرا پس از مرگ و گذراندن دوره سوگواری، اضطراب از بین می‌رود، اما معمولاً قبل، حین و بعد از طلاق، همچنان اضطراب عمومی یا اضطراب عمومی برای فرزندان ایجاد می‌شود.

این روانشناس خانواده تصریح می کند: این اضطراب بعداً می تواند باعث افسردگی شود و کودکان را دچار اختلالات جدی تری مانند اختلال شخصیت و طبیعتاً مراقبت و حسن نیت کند و اینکه والدین در همه شرایط مراقب فرزندان خود باشند و ابتدا آنها را ببینند و سپس خودشان را ببینند. می تواند آن شرایط را کمتر مضر کند.”

رنجش ضرر طلاق را دو چندان می کند

معمولاً برخی از والدین پس از جدایی همچنان با یکدیگر دعوا می کنند و از یکدیگر کینه می ورزند; کامن در این باره می گوید: «بغض پدر و مادر بیشتر از طلاق آسیب می بیند. در این میان، پدر و مادری که انتقام‌جوی بیشتری داشته باشد، جایگاه و مقبولیت کمتری از جانب فرزندش خواهد داشت و کسی که کمتر بدرفتاری و قضاوت می‌کند، از مقبولیت بیشتری از سوی فرزندش برخوردار می‌شود.»

وی در پایان تاکید می کند: برای مراقبت و کنار آمدن بهتر پس از طلاق، والدین باید با یک مشاور خوب، متعهد و خداپسند با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند تا کمترین آسیب برای فرزندان حاصل شود.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا