اقتصادی

صنعت فرش به ویژه فرش دست‌بافت دچار بحران شده است

توسعه برند/اصفهان عضو مجمع کارآفرینان ایران با تاکید بر اینکه صنعت فرش و به ویژه فرش‌های دستباف دچار بحران شده است، گفت: دست ما تولیدکنندگان به دلیل ناترازی بانک‌ها بسته است، مشکلات باعث ایجاد اختلال در تولید کشور شده و با توجه به نوسانات نرخ دلار و ارز، در صادرات فرش ماشینی برخی مواقع قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

سعید مُنزوی‌زاده، صبح امروز (پنجشنبه ۲۸ دی‌ماه) در جمع اصحاب رسانه، با بیان اینکه درحال حاضر تحریم‌های داخلی مشکل اساسی تولیدکنندگان و صادر کنندگان فرق تعلقی می‌شود، اظهار کرد: صنعت فرش و به ویژه فرش‌های دستباف دچار بحران شدیدی شده است، در صادرات فرش ماشینی کاهش چشمگیری نداشتیم و از نظر متراژ و حجمی مشکلی وجود ندارد اما در مقایسه با دیگر رقبای ترکیه‌ای صادرات کشور ایران در سطح پایین‌تری قرار گرفته است.  

وی با تاکید بر اینکه برخی مردم از بسیاری از مسائل و مشکلات بی اطلاع هستند، افزود: اغلب فشارها بر صنعت و تولید است، در سال جاری هزینه انرژی بی سروصدا برای صنایع افزایش پیدا کرده و هزینه‌ای که ما تولیدکنندگان باید برای برق بپردازم نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است.  

عضو مجمع کارآفرینان ایران توضیح داد: با توجه به نوسانات نرخ دلار و ارز، در صادرات فرش ماشینی برخی مواقع قیمت‌ها کاهش می‌شود که ممکن است به لحاظ ارزآوری مشکلاتی ایجاد کند. در نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی که به تازگی برپا شده بود غرفه داران ایرانی نسبت به سایر رقبا در رتبه چهارم یا پنجم قرار گرفتند.

وی، موانع را امری گریزناپذیر تعلقی کرد و گفت: در کنار تمام موانع صادرکنندگان فرش ماشینی، روز به روز بیشتر می‌شوند و در نهایت حسن نیت و علاقه به افزایش صادرات فرش ماشینی ما، بسیار بیشتر است.  

مُنزوی‌زاده، با اشاره به روند تخصیص ارز دولتی، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما، نحوه تخصیص ارز دولتی است که بین ۵۰ یا ۹۰ روز به دست تولیدکننده می‌رسد و در این شرایط مدیریت مواد اولیه با نوسانات قیمتی به درستی انجام نمی‌شود، چرا که بازار ارز ثبات ندارد و برای نرخ دلار در شبانه روز اتفاقات عجیبی می‌افتد.  

وی ارائه تسهیلات بانکی را برای تولیدکنندگان در سال جاری را رسما دشواری دانست و تصریح کرد: این شرایط هیچ ارتباطی به مسائل اعتباری ندارد، امسال حتی تسهیلات ۱۴۰۱ پرداخت نشده و دلیل آن را ناترازی بانک‌ها اعلام می‌کنند.  

عضو مجمع کارآفرینان ایران و مدیرعامل کارخانجات قالی سلیمان، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر شعار سال که مهار تورم و رشد تولید بوده، اضافه کرد: آیا امسال نیازهای ابتدایی مردم ارزان شده؟ دست ما تولید کنندگان به دلیل ناترازی بانک‌ها بسته است، در شرایطی که بانک‌ها و به ویژه بانک‌های دولتی می‌توانند ناترازی را با فروش املاک و اموال مازاد دولتی خود رفع کنند.

وی با بیان اینکه مشکلات باعث ایجاد اختلال در تولید کشور شده است، تاکید کرد: در تابستان به همه واحدهای صنعتی الزام می‌کنند که یک روز در هفته برق را قطع کنید که این خلاف قانون است، امثال ما تاکنون در تلاش بودیم تا همه مشکلات را به جان بخریم و کار تولید را پیش ببریم اما دوباره زمزمه‌هایی از مشکلات جدید شنیده شده است.  

مُنزوی‌زاده اعلام کرد: صادرات مجموعه کارخانجات قالی سلیمان در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون دلار بود و صادرات آن در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است. این مجموعه سالانه حدود ۱.۵ میلیون مترمربع فرش ماشینی تولید و در حال حاضر به ۴۰ کشور دنیا صادر می‌کند که عمده آنان شامل کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز مالزی،   سنگاپور، اندونزی، قزاقستان، روسیه و کانادا و کشورهای اروپایی نظیر اتریش است.  

به گفته مُنزوی‌زاده استان اصفهان در تولید و صادرات فرش ماشینی سرآمد و در رتبه اول کشور است، بیشترین تولید کننده فرش ماشینی در این استان بوده و اصفهان در صادرات فرش نیز پیشتاز است.  

درحاشیه این نشست خبری، جمعی از اصحاب رسانه استان‌های تهران و اصفهان از واحدهای مختلف تولید نخ و ریسندگی، رنگرزی و بافت فرش کارخانه قالی سلیمان بازدید کردند.

پایان


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا