اقتصادی

سهم ۶ تا ۷ درصدی تعاون در اقتصاد ملی با مشارکت مردمی

در حالی که نقش تعاونی ها در اقتصاد کشور همواره مورد تاکید مسئولان بوده اما در چند سال اخیر حضور آنها بسیار کم رنگ بوده و همین امر باعث شده که اقتصاد مردمی در کشور جایگاه چندانی نداشته باشد این در حالیست که حضور تعاونی ها در اقتصاد زمینه ساز تقویت و توسعه کشور در تمامی بخش ها می شود.

در همین رابطه بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه روح اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری به بخش غیر دولتی واقعی است، گفت: دولت برای جبران کسری و پرداخت بدهی خود مجبور است تصدی‌های را به بخش خصولتی واگذار کند.

او در مورد استفاده از سرمایه‌های خرد مردم در اقتصاد نیز گفت: تنها راهکار این مسئله تشکیل شرکت‌های سهامی عام است.

به گفته عبداللهی، برخی مدیران دولتی، شرکت‌های دولتی را حیاط خلوت خود می‌دانند و یا دارای امضای طلایی هستند، بنابراین در مقابل واگذاری این تصدی‌های دولتی مقاومت می‌کنند.

 رئیس اتاق تعاون ایران در مورد تسهیل کسب و کار‌ها و رفع موانع تولید گفت: البته دولت سیزدهم با راه اندازی پنجره واحد مجوز‌های کسب و کار اقدامات خوبی در تسهیل صدور مجوز‌ها کرد، اما هنوز موانع به طور کامل برطرف نشده است.

 وی  با بیان اینکه  شرکت‌های تعاونی محلی برای جمع آوری سرمایه‌های خرد مردم و تزریق آن به اقتصاد است ،گفت: بهترین شیوه مشارکت مردم در اقتصاد از طریق تعاونی‌ها است.

 عبداللهی در مورد سهم تعاون از اقتصاد ملی نیز با بیان این که آمار بخش تعاون به طور جداگانه تهیه نشده است، برآورد می‌شود این سهم بین ۶ تا ۷ درصد باشد، اما در سند توسعه تعاون هدفگذاری شده که سهم تعاون طی ۱۰ سال دو برابر شود. 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا