وب گردی

رقص غول های تکنولوژی با ساز اتحادیه اروپا

شرکت های فناوری برای فعالیت در هر کشوری باید از قوانین آن کشور پیروی کنند.اتحادیه اروپا با معرفی قانون خدمات دیجیتال به دنبال همراهی شرکت های بزرگ فناوری است.

آخرین مهلت برای پیروی دروازه بانان فناوری (بزرگ) با قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا یا DMA به پایان رسیده است. این قانون شرکت‌های بزرگ را ملزم می‌کند که اجازه همکاری بیشتر رقبا را بدهند و از برتری دادن خدمات خود بر دیگران اجتناب کنند.

اتحادیه اروپا ۶ شرکت را به عنوان ناظر تعیین کرده است. در واقع، آنها پلتفرم های دیجیتال بزرگی هستند که خدمات ضروری را در زمینه هایی مانند فروشگاه های اپلیکیشن، موتورهای جستجو و مرورگرهای وب ارائه می دهند. محدودیت‌های قانونی برای برخی از سرویس‌های Alphabet، Amazon، Apple، ByteDance، Meta و Microsoft اعمال می‌شود.

۶ شرکت تعیین شده به عنوان ناظر برای ۲۲ سرویس تنظیم شده توسط اتحادیه اروپا باید از قوانین پیروی کنند. این شرکت‌ها باید گزارش‌های انطباق را در تاریخ ۷ مارس به اتحادیه اروپا ارائه دهند و توضیح دهند که چگونه برنامه‌ریزی خود را برای رعایت این قانون دارند. مقامات اروپایی بعداً این طرح ها را با هر شرکت ارزیابی خواهند کرد.

به طور کلی، پلتفرم های تعیین شده باید اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهند که اتحادیه اروپا معتقد است بازارهای دیجیتال را منصفانه تر و بازتر می کند. به عنوان مثال، دروازه بانان باید به شرکت های شخص ثالث اجازه دهند تا با خدمات آنها شریک شوند، آنها نمی توانند محصولات خود را بر رقبا ترجیح دهند، و نمی توانند توسعه دهندگان خارجی را برای دسترسی به سیستم های پرداخت یا سایر خدمات آنها شرط کنند.

الفبا
آلفابت امپراتوری گسترده ای دارد که از یک موتور جستجوی مسلط تا یک مرورگر وب و سیستم عامل موبایل اصلی امتداد دارد و بسیاری از خدمات خود را برای تقویت قدرت خود در کنار هم قرار داده است. این خدمات ارائه شده توسط آلفابت تابع قوانین اروپا هستند:
گوگل پلی
نقشه گوگل
خرید گوگل
در گوگل جستجو کنید
یوتیوب
سیستم عامل اندروید
سامانه تبلیغات آنلاین الفبا

گوگل کروم
این شرکت تغییرات مختلفی را در ماه های ژانویه و مارس اعلام کرد که بر همه چیز از اشتراک گذاری داده تا نتایج جستجو برای کاربران اتحادیه اروپا تأثیر می گذارد. نکات برجسته در این مورد عبارتند از:

• گزینه‌های انتخاب مرورگر پیش‌فرض در دستگاه‌های Android و انتخاب موتور جستجوی پیش‌فرض در مرورگر کروم پس از ۶ مارس به منطقه اقتصادی اروپا (EEA) اضافه می‌شود.

• هنگامی که در Google برای مواردی مانند پروازها و هتل ها جستجو می کنید، پیوندهای بیشتری به سایت های رقیب، از جمله مکان اختصاصی برای مقایسه سایت ها، جستجو کنید. گوگل همچنین برخی از ویجت های خود مانند Google Flight را حذف خواهد کرد.

• گزینه انصراف از اشتراک گذاری داده های خاص در YouTube، جستجو، خدمات تبلیغات، Google Play، Chrome، Google Shopping و Google Maps. انتخاب مصرف کننده از ۶ مارس اعمال می شود.

• API انتقال داده جدید برای توسعه دهندگان برای ایجاد سرویس Google Takeout که به کاربران امکان می دهد داده ها را از خدمات Google استخراج کنند.

• معرفی گزینه ای برای فروشگاه Play برای ارائه سیستم های پرداخت جایگزین به توسعه دهندگان برای خریدهای درون برنامه ای. برای پیروی از این قانون، گوگل اخیرا صورتحساب انتخاب کاربر (UCB) را به عنوان گزینه ای برای توسعه دهندگان راه اندازی کرده است تا سیستم های پرداخت خود را ارائه دهند.
این شرکت مدت‌هاست که هدف انحصارات اتحادیه اروپا بوده است و برخی از این تغییرات منعکس کننده تغییرات قبلی است. به عنوان مثال، قبلاً صفحه انتخاب موتور جستجوی مورد نظر در کروم در اندروید معرفی شد، اگرچه این پس از دعوای قضایی رخ داد.

تغییرات پیشنهادی آلفابت باعث ناراحتی برخی از رقبا، به‌ویژه پلتفرم‌های جستجوی کوچک‌تر شده است. پلتفرم Yelp اخیراً گفته است که تغییرات جستجو در واقع باعث افزایش نرخ حفظ کاربر در Google می شود. مگان گری، مشاور سابق موتور جستجوی DuckDuckGo، کل مفهوم گنجاندن را به عنوان ابزاری موثر برای ترویج رقابت زیر سوال برد. تیم سوئینی، مدیر عامل Epic، که شرکت او از گوگل به دلیل نقض قوانین ضد تراست ایالات متحده شکایت کرده است، به چارچوب پرداخت اندروید اعتراض کرد.

یک سیب
اپل یکی از مهمترین اهداف قوانین اروپایی است. سیستم عامل iOS، مرورگر وب سافاری و اپ استور به‌عنوان خدمات پلتفرم اصلی شناسایی شدند و بیشتر گفتگوها بر این موضوع متمرکز بود که اپل چقدر باید آنها را برای استفاده دیگران باز کند.
در ۲۵ ژانویه، این شرکت اعلام کرد که چندین تغییر را در به‌روزرسانی iOS 17.4 برای مطابقت با قوانین جدید اتحادیه اروپا اعمال خواهد کرد، از جمله:
• توزیع برنامه های iOS را از طریق بازارهای شخص ثالث مجاز کنید و انحصار فروشگاه App را بشکنید.
• یک چارچوب و API جدید که به توسعه دهندگان بازار شخص ثالث اجازه می دهد تا نصب و به روز رسانی برنامه را مدیریت کنند.
• پشتیبانی از مرورگرهای شخص ثالث و گزینه جدیدی که کاربران iOS را به انتخاب یک مرورگر پیش فرض تشویق می کند.
• توسعه دهندگان شخص ثالث را قادر می سازد تا از تراشه پرداخت NFC آیفون برای خدمات پرداخت بدون تماس علاوه بر Apple Pay و Apple Wallet در منطقه اقتصادی اروپا استفاده کنند.

البته این تغییرات به خواست خود اپل صورت نگرفت و این شرکت به شدت به این قانون اعتراض کرد. استدلال اپل این بود که به جای یک پلتفرم، ۵ فروشگاه اپلیکیشن مجزا را اجرا می کند. اگرچه بازی موفقیت آمیز نبود، اما کمیسیون اروپا را متقاعد کرد که iMessage به عنوان یک سرویس دربان واجد شرایط نیست.

در تغییراتی که برای کاربران اروپایی در iOS 17.4 اعمال شد، کاربران می‌توانند برنامه‌ها را به صورت جانبی بارگذاری کنند و برای اولین بار می‌توانند به طور رسمی برنامه‌ها را خارج از اپ استور نصب کنند. اما بسیاری از توسعه دهندگان و منتقدان گفتند که این شرکت قوانین اروپا را به سخره می گیرد و آن را تطبیق ضعیف نامیدند.

طبق قوانین جدید اپل، تمام اپلیکیشن‌هایی که از طریق اپ استور یا سایر بازارهای جایگزین توزیع می‌شوند و بیش از ۱ میلیون نصب در یک سال به دست می‌آورند، باید برای هر نصب ۰.۵ یورو به اپل بپردازند.

متا
فیس بوک به عنوان یکی از پلتفرم های متا، سابقه طولانی در خدمات پیام رسانی و همچنین یک پلت فرم تبلیغاتی قدرتمند دارد، بنابراین قوانین اروپا بیشتر بر خدمات فیس بوک متمرکز شده است:

تبلیغات برای متا حیاتی است. برای رفع نگرانی‌ها در مورد نمایش تبلیغات به کاربران، متا یک نسخه بدون آگهی برای فیس‌بوک و اینستاگرام با قیمت ۹.۹۹ یورو در ماه معرفی کرد و تبلیغات را برای کاربران زیر ۱۸ سال متوقف کرد.

ارائه نسخه رایگان پولی فیس بوک و اینستاگرام منجر به شکایت سازمان مصرف کنندگان اروپا (BEUC) شده است که می گوید هزینه بالای اشتراک به این معنی است که مصرف کنندگان هیچ انتخاب واقعی ندارند. در ماه ژانویه، متا از عرضه تدریجی برخی دیگر از ویژگی‌های حفاظت از داده‌ها، از جمله توانایی تقسیم حساب‌های مرتبط فیس‌بوک و اینستاگرام و مدیریت جداگانه آنها خبر داد.

اما هیجان انگیزترین تغییر برای بسیاری از افراد امکان اتصال متقابل برای سرویس واتس اپ است که به کاربران امکان می دهد با این پیام رسان با پیام رسان های دیگر ارتباط برقرار کنند. ویژگی ای که نمایندگان ایران قبلاً آن را پیاده کرده اند.

آمازون

بازار آمازون بر روی یک سیستم جمع آوری داده پیچیده و یک بازار بزرگ شخص ثالث ساخته شده است و برخی از فروشندگان شکایت دارند که عدالت را نادیده می گیرد. آمازون دو سرویس دارد که تحت قانون بازارهای دیجیتال قرار می گیرند: بازار آنلاین و تجارت تبلیغاتی آن.

آمازون تغییراتی را در نحوه مدیریت تبلیغات و همچنین کنترل مشتریان اعلام کرده است. این شرکت قبلاً شروع به ارسال درخواست های مجوز برای کاربران در اتحادیه اروپا کرده است تا اطلاعات آنها را برای تبلیغات شخصی جمع آوری کند. پذیرش یا رد این شرایط بر توانایی آمازون برای جمع‌آوری اطلاعات در سراسر خدماتش، از خدمات سرگرمی گرفته تا دستگاه‌های هوشمند، تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر این، آمازون متعهد است که کمپین‌های تبلیغاتی در اتحادیه اروپا را با گزارش‌های جدید و جامعی که از وب‌سایت آمازون قابل دسترسی است، در اختیار تبلیغ‌کنندگان و ناشران قرار دهد. این گزارش‌ها حاوی اطلاعات دقیق‌تری درباره مبلغی است که یک تبلیغ‌کننده برای تبلیغات پرداخت می‌کند، و همچنین میزان درآمد ناشر از تبلیغات نمایش داده شده در یک وب‌سایت یا برنامه شخص ثالث.

با این حال، آنچه آمازون هنوز مشخص نکرده است، تغییراتی است که برای اطمینان از اینکه بازارش به رقابت لطمه نمی زند، ایجاد خواهد کرد.

آمازون مدت‌هاست که هدف بررسی‌های ضدانحصاری در اتحادیه اروپا قرار گرفته است و قانون‌گذاران آن را به سوء استفاده از داده‌های فروشنده برای پیشی گرفتن از رقبا متهم می‌کنند. این شرکت این هزینه ها را در سال ۲۰۲۲ تسویه کرد و قول داد استفاده از داده های غیر عمومی را متوقف کند و همچنین فروشندگان بیشتری را در جعبه پیشنهادات ویژه قرار دهد.

مایکروسافت
سیستم عامل ویندوز مایکروسافت تابع مقررات اروپایی است و باید دید که این شرکت تا چه اندازه سایر برنامه ها و سرویس های داخل سیستم را تبلیغ می کند.

این غول نرم افزاری مجبور به ایجاد تعدادی تغییر شد، از جمله افزودن قابلیت غیرفعال کردن جستجوی داخلی Bing، ارائه گزینه جدیدی برای حذف نصب مرورگر Edge و حتی اجازه دادن به شرکت هایی مانند Google برای اضافه کردن شبکه سفارشی خود به ویندوز. این گزینه ها برای کاربران منطقه اقتصادی اروپا در دسترس است.

مایکروسافت به سیستم‌های ویندوز در اروپا اجازه می‌دهد تا نتایج Bing را از جستجوی ویندوز حذف کنند، بنابراین Google می‌تواند نتایج جستجوی خود را در اینجا فهرست کند. کاربران ویندوز ۱۱ همچنین می‌توانند برنامه‌های Camera، Cortana و Photos را به عنوان بخشی از قوانین اروپایی حذف نصب کنند تا حذف نصب برنامه‌های از پیش نصب‌شده آسان‌تر شود.

همه این تغییرات قبلاً در سیستم های مورد استفاده در اروپا اعمال شده است و مایکروسافت را برای فردا آماده می کند. اکنون منتظریم تا ببینیم آیا گوگل تصمیم دارد پسوند نتایج جستجوی گوگل خود را در رابط جستجوی ویندوز منتشر کند یا خیر.

Bytedance

ByteDance چین تنها شرکت غیرآمریکایی است که تحت قانون بازارهای دیجیتال به عنوان یک ناظر قرار گرفته است و تنها یک سرویس را پوشش می دهد: شبکه اجتماعی TikTok.

این شرکت اوایل این هفته نحوه برنامه ریزی TikTok برای پیروی از قانون را به اشتراک گذاشت. این پلتفرم یک API راه اندازی کرد که در آن توسعه دهندگان ثبت شده می توانند پست ها، دنبال کنندگان و سایر فعالیت ها را از TikTok به برنامه های خود با اجازه کاربران منتقل کنند. TikTok گفت همچنین ابزار «دانلود داده‌های شما» را بهبود بخشیده است که به کاربران اجازه می‌دهد پست‌ها و سایر داده‌های خود را انتقال و دانلود کنند.

انتخاب ByteDance برای اجرای قوانین اتحادیه اروپا ممکن است برای ساکت کردن برخی از منتقدان باشد که می گویند اتحادیه اروپا به طور ناعادلانه شرکت های آمریکایی را هدف قرار می دهد. سامسونگ، دومین شرکت غیرآمریکایی، ابتدا به عنوان قیم معرفی شد اما بعداً از لیست نگهبان حذف شد.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا