اقتصادی

رشد ۹۱ درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به ارمنستان

بهمن عشقی دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در نشئت خبری  گفت:خوشبختانه منافع اقتصادی حاصل از عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای کشور ارمنستان در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه قابل توجه بوده و سهم تجارت این کشور با اعضا اوراسیا، طی سال‌های گذشته پس از شکل‌گیری این اتحادیه معادل ۷ واحد درصد رشد داشته است.

او افزود: رویکرد کشورمان نسبت به ارمنستان از یک کشور متفاوت است دروازه ورود به اوراسیا و اروپای دریایی، تبدیل ارمنستان به هاب تجاری ایران در قفقاز جنوبی، تقویت چندجانبه‌گرایی با محوریت ایران و ارمنستان و مشارکت جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه، تقویت اقتصاد مرزنشینی و حمایت از سهولت دسترسی ارمنستان به بنادر و مرزهای ساحلی ایران از جمله دریای خزر از جمله این پیشنهادات است.

عشقی تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۹۱ درصد از صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به ارمنستان صورت گرفت. همچنین پروژه‌های دیگری نیز در زمینه برق، نفت، گاز و پتروشیمی و آب و فاضلاب در این کشور به اجرایی   شده است.

او بیان کرد: اما با وجود این موارد، دسترسی به بازار مصرف حدود ۹ میلیارد دلاری ارمنستان، محصور بودن در خشکی و نیاز به توسعه روابط با کشورهای منطقه، سهم نسبتاً بالای ایران در واردات ارمنستان، زمینه‌های صادرات مجدد محصولات ایران به طرف‌های ثالث اوراسیا و اروپا و بهره‌برداری از مناطق آزاد تجاری برای تولید و سرمایه‌گذاری مشترک می‌تواند اهمیت توسعه مراودات با این کشور را نشان دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا