اقتصادی

در تامین ۹۸ درصد بذر غلات خودکفا هستیم

محمد زمانیان رئیس موسسه تحقیقات بذر و نهال گفت: ارقام جدید غلات در مقایسه به ارقام قدیمی ۲۵ درصد آب کمتری مصرف می کنند و همواره پیشبینی شده که با فناوری‌های جدید بتوانیم در آینده با تولید برخی ارقام،  صرفه جویی مصرف آب را به ۴۵ درصد برسانیم.

او با اشاره به معرفی و اصلاح ۳۷۵ رقم بذر و نهال افزود:  از زمان تاسیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، ۳۷۵ رقم معرفی و اصلاح کردیم که ۳۲۱ رقم به بعد از انقلاب اسلامی برمی‌گردد. از این مقداد ۱۹ رقم باغبانی و ۳۰۲ رقم گیاهان زراعی بوده است.

به گفته زمانیان، میانگین معرفی ارقام از اول تاسیس این موسسه تا سال ۹۳ به طور متوسط ۵ رقم در سال بوده و از سال ۹۴ تاکنون ۱۵ رقم و از سال ۱۴۰۱ به بعد بالای ۲۰ رقم رسیده است.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ادامه داد: تاکنون ۱۵۰ رقم برای گندم معرفی کردیم که در این ارقام نیاز کشور، تغییر اقلیم، شرایط مختلف خاک، عملکرد و بیماری‌ها در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه ایران در ۹۸ درصد تامین بذر غلات خودکفاست، افزود:در ذرت ۸۷ درصد، در بذر حبوبات، سورگوم و گیاهان علوفه‌ای ۱۰۰ درصد و در سویا و گلرنگ نیز ۱۰۰ درصد خودکفا هستیم.

زمانیان  گفت: مجموع ارزش بذر‌هایی که تولید کرده‌ایم بالای ۵۰۰ میلیون دلار است.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا