برندهای ایرانی

جای خالی برگزاری جشنواره انگور در ابهر

پایگاه خبری توسعه برند، شهرستان ابهر یکی از قطب‌های اصلی تولید انگور در استان محسوب می‌شود که برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره انگور می‌تواند نقش بسیار تاثیرگذاری در فروش و بازاریابی این محصول ایفا کند.

هر ساله و در فصل‌های مختلف، جشنواره‌های متعددی و با عناوین متفاوت در کشور برگزار می شود جشنواره‌هایی که در ارتقای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نقش پررنگی دارند که یکی از انواع این جشنواره‌ها، جشنواره محصولات زراعی و باغی است که علاوه بر تقویت گردشگری و خودباوری بر ارتقای بنیان اقتصاد کشاورزی نیز تاثیر بسزایی دارد.

این سبک از جشنواره‌ها به دلیل آنکه محلی برای معرفی تولیدات کشاورزی، خوراکی و صنایع دستی روستاییان به شمار می‌رود، آورده اقتصادی نیز به دنبال دارد که با توجه به همین موضوع باید مورد حمایت جدی نهادهای مربوط قرار گیرد چرا که انگیزه‌ای برای تولید و اشتغال‌زایی هستند.

برگزاری جشنواره‌های محصولات کشاورزی و علاوه بر اینکه ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی هر منطقه را به نمایش می‌گذارد پتانسیلی بی‌نظیر در افزایش همدلی و هم‌افزایی عمومی بوده و زمینه اشتغال‌زایی، کارآفرینی و توسعه فرهنگی و اجتماعی را فراهم‌می‌سازد.

استان زنجان و نیز شهرستان ابهر که از سابقه تمدنی چندین هزارساله برخوردار هستند، دارای دیرینه و مختصات فرهنگی گوناگون و ارزشمندی هستند که می‌تواند منشأ حرکت‌آفرینی برای نسل امروز باشد؛ نسلی که با شناخت از گذشته پرافتخارسرزمینی، می‌تواند پلی برای آینده خود بسازد.

دیرینگی تمدنی و تنوع فرهنگی، جای‌جای استان زنجان را خاستگاه و مستعد برگزاری انواع و اقسام جشنواره‌های بومی– محلی ( جشنواره انگور و …) و به کانون برنامه‌های شادی‌آفرین، هویت‌بخش و تحرک‌ساز تبدیل کرده است که امیدواریم با همکاری دوستداران فرهنگ در استان، این دسته از برنامه‌ها بیش از پیش رونق و گسترش یابد.

شهرستان ابهر یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی به ویژه انگور محسوب می‌شود به طوری که به صورت تقریبی می‌توان گفت که سالانه بیش از ۱۲۰ هزار تن انگور از بیش از هشت هزار هکتار از تاکستان‌های این شهرستان برداشت می‌شود.

برداشت انگور در ابهر تنها به تازه‌خوری اختصاص ندارد بلکه بیش از ۷۰ درصد از آن به تولید کشمش تیزابی تعلق می‌گیرد تا جایی که سالانه بیش از چهار هزار تن کشمش تیزآبی در این شهرستان تولید و بخشی از این محصول نیز به همت زنان خانه‌دار به آب‌غوره و شیره تبدیل می‌شود.

با توجه به موضوعات گفته شده قطعا شهرستان ابهر از پتانسیل بسیار بالایی برای برگزاری جشنواره انگور برخوردار است؛ جشنواره‌ای که علاوه بر ایجاد فضای شور و نشاط در شهرستان می‌تواند نقش بسیار تاثیرگذاری در معرفی محصول انگور در سطح کشور داشته باشد؛ جشنواره‌ای که توان گرفتن دست کشاورزان ابهری را در بازاریابی را دارا است.

در سال‌ ۹۶ شاهد برگزاری جشنواره بومی و محلی انگور در روستای تاریخی درسجین در شهرستان ابهر بودیم، جشنواره‌ای که با استقبال گرم و پر شور مردم داخل و خارج استان مواجه شد و انتظار می‌رفت با تداوم برگزاری آن، انگور ابهر را همچون برندی پول‌ساز برای رشد و تعالی اقتصادی ابهر و کشاورزان ابهری تبدیل کند که متاسفانه در اوج اقبال عمومی، دیگر خبری از برگزاری چنین برنامه‌هایی در سطح شهرستان نیست و کشاورزان و مردم منطقه کماکان امیدوارند برگزاری این‌ جشنواره مورد اهتمام متولیان امور فرهنگی و اجتماعی منطقه و استان قرار گرفته و زمینه برگزاری مجدد آن فراهم شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا