اقتصادی

توسعه زراعت چوب راهی برای بی نیازی از واردات

کامران پور مقدم گفت: بنابر آمار در ۶ ماهه نخست سال ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزارمتر مکعب چوب خام وارد کشور شد، درحالیکه با توسعه زراعت چوب طی یک برنامه مدون نیازی به واردات نداریم.

او افزود: بنابر آمار سالانه ۱۲ تا ۱۳ میلیون متر مکعب چوب خام مورد نیاز است که ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب از طریق زراعت چوب، حدود ۵ میلیون متر مکعب چوب های باغی و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

پور مقدم ادامه داد: در برنامه ۵ ساله هفتم حداقل ۴۵۰ هزار هکتار تحت زراعت چوب در اراضی دولتی، شخصی و مستعد طرح زراعت چوب باید به مرحله اجرا در بیاید و برآوردها حاکی از آن است که طی این ۵ سال امکان تامین ۱۰۰ درصد نیاز کشور در داخل وجود دارد.

مجری طرح زراعت چوب با بیان اینکه کارخانجات صنایع چوب با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی کار می کند، افزود: بنابر آمار سالانه ۵.۵ تا ۶ میلیون متر مکعب چوب مصرف می شود، درحالیکه نیاز واقعی صنعت ۱۲ میلیون متر مکعب است.

او  با بیان اینکه طرح زراعت چوب نیازمند طرح های حمایتی و تسهیلاتی در قالب کمیته های فنی و اعتباری است، گفت: بخشی از این طرح در قالب پرداخت تسهیلات به متقاضیان است، براین اساس حمایت هایی از متقاضیان تحت عنوان نهال های اصلاح شده رایگان در اختیار متقاضیان قرار می دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا