اقتصادی

تشریح روش جدید حمایت از شتابدهنده‌ها/جذب ۲۵۰۰ میلیاردی از محل اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از تغییر در حمایت از شتابدهنده‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری توسعه برند، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز، ۱۹ دی ماه در دومین روز از گردهمایی شتابدهنده‌های تخصصی نوآور که در محل ساختمان معاونت علمی برگزار شد، با بیان اینکه وقتی جریانی وارد اکوسیستمی می‌شود، فراز و فرودهایی دارد، به روند توسعه اکوسیستم نوآوری اشاره کرد و گفت: در سال ٩٢ و ٩٣ به واسطه ورود موج اقتصاد دیجیتال که موج جهانی بود، ادبیات جدید در معاونت تحت عنوان «شتابدهنده‌ها» شکل گرفت.

وی با بیان اینکه ادبیات شرکت‌های دانش‌بنیان از ٢٠ سال قبل از دهه ٨٠ در جامعه ترویج پیدا کرد، گفت: با تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، این شرکت‌ها توسعه یافتند و درسال‌های ٩٢ تا ٩۴ جریان دیگری به نام استارتاپ‌ها که برگرفته از اقتصاد دیجیتال بود، شکل گرفت.

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: این ادبیات آن چنان در کشور توسعه یافته که درحال حاضر عموم مردم استارتاپ‌ها را هم معنی شرکت‌ها تلقی می‌کنند که این نشان می‌دهد که این دو ادبیات در همه عجین شده است و این نزدیکی معنا موجب شد تا المان‌های دیگری مثل وی سی، کارخانه‌های نوآوری و منتورینگ متولد شوند.

معاون علمی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بر اساس این جریان‌های ایجاد شده در دوره‌ ای با حمایت‌های معاونت علمی ۴٠٠ شتابدهنده ایجاد شدند که در حال حاضر ٧٠ شتابدهنده فعال هستند. 

وی تاکید کرد: اگر استارتاپی در کشور آمریکا شکست بخورد، از آنجایی که در سایر مراحل توانسته سرمایه جذب کند، اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ اما اگر استارتاپی در ایران شکست بخورد، هویت و بخش خوبی از دارایی‌های خود را از دست خواهد داد، هرچند که جریان استارتاپی در کشور ایجاد کرد و یک فرصت ویژه برای کشور بود، اما نیاز به حمایت‌های مالی دارد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه از زمان شروع جریان استارتاپی در کشور ١٠ سال می‌گذرد و خیلی از موارد واقعی‌تر شده است، گفت: اگر قرار باشد آن جریان را دوباره زنده کنیم، جامعه کشش آن را ندارد، چرا که با کلی امیدآفرینی بدون سرمایه و منابع مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: برای ایجاد این موج استارتاپی نیاز است نقاط مثبت را دریافت و نقاط منفی را حذف و بر نقاط مثبت، نقاط مثبت دیگری اضافه کنیم. 

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به رویکردهای جدید معاونت در اعتبارسنجی شتابدهنده‌ها، گفت: در دور جدید حمایت‌ها بر حمایت‌های هدفمند متمرکز می‌شویم و شتابدهنده‌هایی که موفقیت بیشتری دارند، طبق سازوکاری مورد حمایت قرار می‌گیرند. شاخص‌ترین شتابدهنده‌ها آنهایی هستند که در میدان فعال هستند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ما دو دسته شتابدهنده داریم، گفت: یک دسته شتابدهنده‌های تخصصی فناوری هستند که تعدادی دانشمند در کنارهم قرار می‌گیرند و با اختصاص دادن فضا و منابع فناوری‌هایی را توسعه می‌دهند؛ در این نوع شتابدهنده‌ها منتورینگ‌های فنی و دسترسی به پتنت مورد نیاز است. 

وی دسته دوم شتابدهنده‌ها را کارآفرینی و اقتصاد ذکر کرد و گفت: این شتابدهنده‌ها به دنبال توسعه فناوری نیستند، بلکه در تلاش هستند با فناوری‌های موجود در کشور کسب و کارهایی را در کشور ایجاد کنند.

معاون علمی رئیس‌جمهور تاکید کرد: در رویکرد جدید، حمایت‌های هدفمند معنادار برای شتابدهنده‌ها تعریف شده که متناسب با نوع و فعالیت‌های شتابدهنده‌ها از آن ها حمایت می‌شود. 

دهقانی فیروزآبادی اعطای وام‌های بلاعوض و تسهیلات را از جمله حمایت‌های معاونت از شتابدهنده‌ها دانست و گفت: در ١٠ ماه سال جاری تقریبا دو برابر بودجه تخصیص یافته معاونت علمی اعتبار مالیاتی در بخش‌های سرمایه‌گذاری و تحقیق و توسعه جذب شده که بالغ بر ٢۵٠٠ میلیارد تومان می‌شود.

وی با ابراز خرسندی از اینکه معاونت علمی جزء دستگاه‌های اجرایی نیست، گفت: همه شتابدهنده‌هایی که از معاونت علمی گواهی صلاحیت دریافت کرده‌اند، دانش‌بنیان هستند.

وی بر ایجاد یک انجمن برای شتابدهنده‌ها تاکید کرد و گفت: ایجاد این انجمن موجب هویت بخشی به این مراکز می‌شود.

پایان


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا