کسب و کار

بهترین سرمایه گذاری در بلندمدت

پایگاه خبری توسعه برند، امروزه با نوسانات شدید و مداوم نرخ بهره و نرخ تورم در کشور، سرمایه‌گذاری بیش‌ازپیش اهمیت پیدا کرده است. از آنجایی که تورم و کاهش ارزش پول ملی باعث از دست‌رفتن دارایی نقدی می‌شود، پیداکردن راهی مناسب برای حفظ ارزش پول و دارایی‌های نقدی می‌تواند شما را از آسیب‌های ناشی از تورم‌‌های روزافزون دور نگه دارد.

سرمایه گذاری بلندمدت در این میان بهترین و امن‌ترین راه‌ برای حفظ و افزایش دارایی خواهد بود. در کشورهایی مانند ایران که قیمت و ارزش کالاها و خدمات به‌صورت روزافزون و به‌واسطه تورم‌ها افزایش پیدا می‌کند، سرمایه‌گذاری می‌تواند راهی مناسب برای مقابله با کاهش ارزش پول نقدی و قدرت خرید باشد.

به‌هنگام صحبت از سرمایه‌گذاری، افراد مختلف راه‌های گوناگونی را پیشنهاد می‌کنند. هریک از این راه‌ها می‌توانند مزایا و معایبی را به‌دنبال داشته باشند. شناخت گزینه‌های سرمایه‌‌گذاری باعث می‌شود تا بتوانید بهترین راه سرمایه‌‌گذاری را با خاطری امن و مطمئن انتخاب کنید.

سرمایه‌گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری در واقع به‌معنای این است که دارایی نقدی و منابع مالی خود را به یک دارایی یا کسب‌وکار تخصیص دهیم و انتظار سودآوری بالایی نیز از آن داشته باشیم. خرید مسکن، زمین، طلا، ارز و خودرو از جمله مواردی هستند که بسیاری از افراد به‌هنگام صحبت از سرمایه‌‌گذاری به آن فکر می‌کنند.

یکی از دلایل اینکه اکثر افراد سرمایه‌گذاری را در خرید موارد ذکرشده می‌دانند این است که قیمت این دارایی‌ها با گذشت زمان افزایش می‌یابد و همین امر نیز باعث حفظ ارزش سرمایه فرد خواهد شد و گاهی می‌تواند منبع درآمد اضافی برای او ایجاد کند.

توانایی پذیرش ریسک، اولین قدم برای ورود به بازار سرمایه است؛ زیرا همواره احتمال خطا و عدم موفقیت وجود دارد. بنابراین، افراد باید پیش از اقدام به سرمایه‌گذاری تمامی جوانب کار را به‌دقت بررسی کنند. واردشدن به بازار سرمایه نیازمند دانش و تجربه کافی است، در غیر این صورت ممکن است میزان سرمایه اولیه به‌طور چشم‌گیری کاهش پیدا کند و شخص متحمل ضرر شود.

ویژگی‌های سرمایه گذاری بلندمدت

برای یک سرمایه گذاری بلندمدت باید ویژگی‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار داد تا در طولانی‌مدت متحمل ضرر نشد. یک سرمایه‌گذاری مناسب باید بتواند شما را به اهدافتان در سرمایه‌گذاری برساند. در ادامه به برخی از ویژگی‌های یک سرمایه‌گذاری مناسب اشاره خواهیم کرد.

رسیدن به اهداف مالی

در نظر گرفتن یک سرمایه‌گذاری هدفمند و مطمئن برای کسب سود و دستیابی به اهداف مالی، از اهمیت بالایی برخوردار است. این سرمایه‌گذاری باید بتواند علاوه‌بر موفقیت مالی در آینده، اهداف کوتاه‌مدت شما را نیز برآورده سازد. به‌عبارت دیگر بتواند علاوه‌بر حفظ سرمایه به میزان ثروت شما را نیز مانند خرید خودرو و لوازم منزل بیفزاید.

یک سرمایه گذاری بلندمدت مناسب علاوه‌بر اینکه سرمایه اولیه شما را در برابر تورم‌های مداوم حفظ می‌کند، می‌تواند منبع درآمد اضافی برای شما ایجاد کرده و به این ترتیب امنیت مالی شما را حفظ کند.

این مطلب را از دست ندهید: بهترین سرمایه‌گذاری در بلندمدت چیست؟

حفظ دارایی در برابر تورم

تورم به‌معنای افزایش قیمت‌ها به‌شکل نامنظم و فزاینده است که باعث می‌شود تا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند و توازن میان عرضه و تقاضا از بین برود. از آنجایی که رکود اقتصادی و تورم امری اجتناب‌ناپذیر هستند، در نظر گرفتن اقداماتی برای کاهش این اثرات باعث می‌شود تا ارزش سرمایه افراد حفظ شود و دارایی آنها افزایش پیدا کند.

به‌عنوان مثال سرمایه‌گذاری‌هایی مانند خرید ملک می‌تواند یکی از بهترین اقدامات در شرایط تورم باشد زیرا قیمت مسکن در گذر زمان به‌طور معمول افزایش پیدا می‌کند. از دیگر سرمایه‌گذاری‌های مناسب در شرایط تورم می‌توان به خرید طلا و خرید سهام اشاره کرد.

کاهش دغدغه مالی در دوران بازنشستگی

سرمایه گذاری برای دوران بازنشستگی از جمله سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق در ایام جوانی دارد. یک سرمایه‌گذاری مناسب باید بتواند در طولانی‌مدت میزان سرمایه شما را افزایش دهد تا دوران میان‌سالی خود را بدون دغدغه در کنار خانواده بگذرانید.

بهترین سرمایه گذاری بلندمدت

زمانی که تصمیم گرفتید تا بخشی از دارایی خود را در زمینه‌ای سرمایه‌گذاری کنید، باید تمایزات میان هریک از گزینه‌های پیش رو را در نظر بگیرید و با بررسی مزایا و معایب هریک، روشی مناسب را انتخاب کنید. در ادامه به چند مورد از بهترین روش‌های سرمایه گذاری بلند مدت می‌پردازیم.

سهام

سهام در واقع به سهمی در مالکیت یک شرکت گفته می‌‌شود. با خرید سهام می‌توانید نسبت به دارایی‌ها و درآمدهای شرکت ادعا داشته باشید و خود را در آن شریک بدانید. هرچه سهام بیشتری را به‌دست آورید، سهام مالکیت شما در شرکت بیشتر می‌شود و سود شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اما توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری از طریق سهام، یک سرمایه‌گذاری پرریسک است.

میزان ارزش سهام شما به‌صورت مستقیم تحت‌تاثیر وضعیت اقتصاد، وضعیت سیاسی و همچنین عملکرد شرکت است و شرکت نیز تعهدی به پرداخت سود سهام در زمان تعیین‌شده ندارد. بنابراین، سرمایه‌گذاران باید بر افزایش ارزش سهام خود در طول چند سال تکیه کنند.

سهام رشدی یکی از سهام‌های سودده برای سرمایه‌‌گذاری بوده که در واقع سهام شرکت‌های با پتانسیل قوی برای رشد آنی است. اینگونه انتظار می‌رود که سود سهام رشدی سریع‌تر از میانگین بازار رشد کند و همین امر نیز آن را به گزینه‌ای مناسب برای سرمایه گذاری تبدیل می‌کند. این سهام برای سرمایه‌گذاری بلندمدتی که می‌خواهد از فرصت‌ها استفاده کند و فراز و نشیب‌های کوتاه‌مدت را حفظ کند، بهترین گزینه است.

اوراق قرضه

از دیگر گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری بلندمدت، می‌توان به خرید اوراق قرضه اشاره کرد. با خرید اوراق قرضه شما سرمایه نقدی خود را در اختیار شرکت، نهاد دولتی یا شهرداری می‌گذارید یا به‌اصطلاح وام می‌دهید تا از این طریق بتوانند سرمایه لازم خود را دریافت کنند و در عوض شما می‌توانید از سودی که به شما بازپرداخت می‌شود، کسب درآمد داشته باشید.

سرمایه‌گذاری با خرید اوراق قرضه در مقایسه با خرید سهام، ریسک نسبتا پایین‌تری دارد و ارزش آن به‌ندرت با نوسان مواجه می‌شود. همین امر این روش را به یکی از امن‌ترین انواع سرمایه گذاری بلندمدت تبدیل کرده است. اما این روش نیز مانند دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری خطرات و ریسک‌هایی دارد که باید پیش از اقدام آنها را در نظر بگیریم.

مواردی که در اوراق قرضه می‌تواند سرمایه افراد را به خطر بیندازد، ریسک‌های اعتباری، نرخ بهره و همچنین مشکلات بازپرداخت است. البته باید در نظر بگیرید که این روش سرمایه‌گذاری برای ثروتمندشدن روش مناسبی نخواهد بود، زیرا همان‌طور که پراخت‌های منظم دریافت می‌کنید، در ازای آن بازگشت سرمایه یا ROI نسبتا کمی دریافت خواهید کرد.

یکی از سرمایه گذاری‌های سودآور در این زمینه، اوراق قرضه با سررسید طولانی( ۱۰ سال یا بیشتر) است. این نوع سررسیدها اگرچه با خطر تغییر نرخ بهره روبه‌رو هستند اما برای جبران این ریسک، بازده بالاتری نسبت به اوراق قرضه کوتاه‌تر ارائه می‌دهند.

معادل‌های نقدی

معادل‌های نقدی را می‌توان گزینه‌ای مناسب و مطمئن برای سرمایه گذاری بلندمدت دانست زیرا معمولا دارای نرخ بازدهی ثابتی هستند. این نوع سرمایه‌گذاری مستلزم محصولات مالی مانند گواهی سپرده، وجوه بازار پول و حساب‌های پس‌انداز با بهره بالا است. از طرفی از آنجایی که نرخ بازده این سرمایه‌گذاری پایین است، معمولا نمی‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌هایی مانند برنامه بازنشستگی باشد.

بیمه عمر

یکی از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت می‌توان به بیمه عمر اشاره کرد. این نوع از بیمه در واقع زیرمجموعه بیمه اشخاص بوده و به‌نوعی از بیمه‌های درمان محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاری از این طریق در واقع یک پشتیبانی مالی برای خانواده محسوب می‌شود و دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

  • امکان تعیین روش پرداخت
  • امکان تعیین مدت بیمه
  • امکان ثبت نام بدون محدودیت سنی
  • امکان بازخرید بیمه عمر زودتر از موعد

سرمایه گذاری در بلندمدت

جمع‌بندی

سرمایه گذاری بلندمدت یکی از بهترین برنامه‌ریزی‌ها برای اطمینان از آینده است. در این میان شناختن روش‌های گوناگون سرمایه‌گذاری و آشنایی با خطرات و مزایای آنها، باعث می‌شود تا بتوانید با اطمینان خاطر بیشتری سرمایه خود را از تورم و نوسانات اقتصادی محفوظ بدارید. بهتر است پیش از هر تصمیمی برای سرمایه گذاری، از مشاوران مالی باتجربه و حرفه‌ای کمک بگیرید تا دچار ضرر و زیان نشوید.

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری توسعه برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا