وب گردی

ترس از ازدواج؛ اختلالی که کمتر شناخته شده است

ترس از ازدواج یکی از مشکلات رایج این روزها است، اما بسیاری از کسانی که مرحله ازدواج را پشت سر گذاشته اند، اذعان دارند که قبل از ازدواج و با نزدیک شدن به روز موعود، ترس ها و افکار منفی درباره سرنوشت زندگی مشترک خود را تجربه کرده اند. اما این ترس زمانی عجیب است که افراطی و بیمارگونه باشد.این نوع ترس از ازدواج را ازدواج فوبیا یا گامافوبیا می نامند.

روانشناسان گاما فوبیا یا ترس از ازدواج را ترس شدید، مداوم و غیرمنطقی از ازدواج توصیف می کنند تا جایی که فرد مبتلا معمولاً در حفظ روابط عاطفی با مشکل مواجه است. در این بیماری فرد مبتلا از عاشق شدن نمی ترسد، اما هر چقدر هم که عاشق باشد، ازدواج و تعهد برایش ترسناک است و با حس مرگ همراه می شود.

این افراد فکر می کنند که ازدواج آینده آنها آنها را نابود می کند و متقاعد کردن آنها به اشتباه سخت است. طرح موضوع ازدواج این افراد را به شدت عصبی و پرخاشگر می کند و در صورت اصرار طرف مقابل ممکن است با بهانه های واهی و مضحک رابطه را به پایان برسانند.

ویژگی های گامافوبیا

به گفته کارشناسان، افرادی که از فوبیای ازدواج رنج می برند، روابط پرشور اما کوتاه مدت برقرار می کنند و به محض جدی شدن رابطه برای طرفین مقابل، بلافاصله به رابطه پایان می دهند.

همچنین این افراد علاقه زیادی به برقراری ارتباط عاطفی با افرادی دارند که به نوعی در دسترس نیستند و ازدواج با آنها سخت و حتی غیرممکن است. روشی که بهانه های ساختگی برای قطع ارتباط می آورند. گاهی اوقات با جملاتی مانند “من با تو نیستم” یا “من برای ازدواج آماده نیستم” رابطه را پایان می دهند.

اگرچه احتیاط در مورد ازدواج یک مشکل طبیعی است و لزوماً نشانه ای از فوبیای ازدواج نیست، اگر این علائم را دارید، می توانید مشکوک شوید که شما یا شریک زندگی تان به گامافوبیا مبتلا هستید:

– جدایی مکرر و عدم سابقه رابطه طولانی با جنس مخالف

– ایجاد احساس استرس و اضطراب با تفکر یا صحبت در مورد ازدواج و تعهد

– وحشت، تعریق و تنش زیاد هنگام فکر ازدواج در موارد شدیدتر

– کابوس های ازدواج و تعهد

– ترک روابط خوب برای اجتناب از ازدواج

– احساس افسردگی بعد از فکر کردن به ازدواج

همچنین، فکر کردن در مورد ازدواج یا بحث در مورد ازدواج می‌تواند باعث علائم جسمانی مانند تپش قلب، تعریق، تنگی نفس، درد قفسه سینه، سبکی سر یا سرگیجه، حالت تهوع و گرگرفتگی شود.

یکی دیگر از علل گامافوبیا، تجربه شکست در ازدواج یا تیرگی روابط بین زوجین در افراد نزدیک یا اطراف است. این مشکل تاثیر منفی بر رویکرد فرد به ازدواج دارد.

دلبستگی ناایمن از دیگر مواردی است که می تواند فرد را مستعد ترس از ازدواج کند. این بدان معناست که وقتی کودک از محبت مادر محروم می شود، دلبستگی ناامنی پیدا می کند و یاد می گیرد که به دیگران وابسته نشود.

این فرد ممکن است در بزرگسالی از ازدواج فرار کند و به هوموفوبیا مبتلا شود. موارد دیگر مانند افسردگی، عزت نفس پایین، عدم اعتماد به نفس، ترس از شکست، عدم اعتماد به نفس جنسی و شک در مورد جذابیت و اضطراب شما، ترس از دست دادن دوستان و حتی اعضای خانواده، ترس از دست دادن اهداف علاوه بر ترس از دست دادن حقوق اجتماعی و مالی، ترس از هزینه های بالای زندگی مشترک و حتی مراسم ازدواج، ترس از پایان عشق در رابطه پس از ازدواج و بی حوصلگی رابطه و ترس از زندگی جنسی کسل کننده نیز از دیگر دلایل گامافوبیا هستند.

درمان گامافوبیا

اولین قدم در درمان این بیماری پذیرش آن است. بیمار باید توجه داشته باشد که ابتلا به این فوبیا نشانه ضعف یا نقص در شخصیت او نیست، اما هر چه زودتر برای درمان اقدام کند، احتمال موفقیت او بیشتر می شود. قدم بعدی مراجعه به روانپزشک است.

رفتار درمانی، روان درمانی و گاهی دارودرمانی از جمله روش هایی هستند که روان درمانگران معمولا برای درمان این اختلال از آن استفاده می کنند. همچنین بیمار باید با کمک روان درمانگر علل ترس خود را بررسی کند و نیازهای رابطه خود را مشخص کند تا از درمان خود نتیجه بهتری بگیرد.

منبع: عصر ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا