اقتصادی

اوکراین معترضان را دور زد

اوکراین مسیر صادراتی جدید دانوب را برای دور زدن محاصره مرزی لهستان در نظر دارد. مسیر جدید پیشنهادی از بندر ازمیل اوکراین به کنستانتسا رومانی و بنادر دانوب آلمان خواهد رفت.

به گزارش پایگاه خبری توسعه برند به نقل از ایسنا، الکساندر کوباکوف، وزیر زیرساخت اوکراین گفته است ما در حال برنامه‌ریزی برای حمل‌ونقل کانتینری از طریق دانوب هستیم زیرا رومانی قابل پیش‌بینی‌تر از مرز لهستان است.

اوکراین اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی یک مسیر دیگر از طریق رودخانه دانوب برای افزایش صادرات به سطح قبل از جنگ است زیرا کشاورزان لهستانی اعتراضات مرزی را بر سر واردات اوکراین تشدید کردند و کامیون‌ها را به طور کامل در یک ایست بازرسی مسدود کردند.

پس از خروج روسیه از کریدور امن مورد حمایت سازمان ملل در دریای سیاه در سال گذشته، دانوب به یکی از راه‌های اصلی برای حمل و نقل دریایی اوکراین تبدیل شد. با این حال، مقدار قابل‌توجهی از محصولات نیز از طریق راه‌آهن و جاده از طریق اتحادیه اروپا جریان می یابد و کشاورزان لهستانی؛ معترض به آنچه آنها سیل کنترل نشده محصولات غذایی اوکراین می‌نامند، یک مسیر کلیدی را مسدود می‌کنند.

کوبراکوف، وزیر زیرساخت‌های اوکراین اظهار کرد که حجم از طریق دانوب هنوز ۱.۲ تا ۱.۸ میلیون تن در ماه است. با این حال، کی‌یف همچنین از جاده و راه آهن برای تجارت طی جنگ استفاده کرده است و حجم صادرات از طریق لهستان در حال حاضر از ۱.۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ به ۳۰۰ هزار تن در ماه کاهش یافته است و گذرگاه‌های خودرو به طور کامل مسدود شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در آگوست ۲۰۲۲، اولین کشتی تجاری حامل غلات اوکراینی بندر اودسا را بر اساس قرارداد غلات که با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل‌متحد انجام شد، ترک کرد و در سال بعد، روسیه چندین بار این قرارداد را به حالت تعلیق درآورد و بازرسی از کشتی‌ها را به تعویق انداخت و خواستار کاهش تحریم‌های غرب علیه روسیه شد. سرانجام، در جولای ۲۰۲۳، روسیه به همراه تهدید به در نظر گرفتن همه کشتی‌ها به عنوان اهداف نظامی احتمالی، از این قرارداد خارج شد.

کشاورزان لهستانی که تردد در نزدیکی بازرسی در مرز لهستان و اوکراین را مسدود کرده‌اند، قصد دارند به مدت یک ماه و تا آوریل به اعتراضات ادامه دهند.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا