اقتصادی

افزایش ۲۵ درصدی عرضه داخلی گوشت قرمز تا بهار سال آینده

در گفتگوی ویژه خبری موضوع سیاست‌های وزارت جهاد برای تنظیم بازار گوشت و مرغ مورد بررسی قرار گرفت و علیرضا پیمان پاک قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزیر جهاد کشاورزی و علی ابراهیمی رییس اتحادیه مرغداران گوشتی به سوالاتی پاسخ دادند.

پیمان پاک گفت: با اشاره به خشکسالی‌های پی در پی و همینطور افزایش هزینه دامدار به دلیل حذف ارز ترجیحی، بحث حوزه دام سبک کشور لطمه خورد و ذخیره‌های تولیدی و دامی کشور به واسطه عرضه بیشتر دام به کشتارگاه دچار آسیب شد.

او در خصوص کاهش جمعیت دامی کشور گفت: سالانه ۱۱ میلیون راس دام سبک در کشتارگاه‌ها عرضه می‌شد. درسال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۶ میلیون و درسال ۱۴۰۱ به ۱۷ میلیون می‌رسد، این به این معناست که از ذخایر دامی ما کاسته شده است. امسال ماهانه ۹۰۰ هزار رأس دام سبک در کشتارگاه عرضه میکردیم.

این مقام مسئول گفت: ما باید برای ترمیم تولید و ترمیم زنجیره‌های تولید تلاش کنیم. مهمترین فاکتور در افزایش تولید، تأمین به موقع نهاده است. امسال عرضه به موقع جو انجام شد و بیش از ۹۰ درصد افزایش واردات جو داشتیم و به همین دلیل این نهاده پایین‌تر از قیمت مصوب عرضه شد. ۴۰۰ هزار تن جو مازاد در بازارگاه داریم و ۶۰۰ هزار تن ذخایر پشتیبانی امور دام داریم و هیچ نگرانی بابت نهاده دام نداریم.

او ادامه داد: این افزایش نهاده جذابیت را برای تولید افزایش میداد و دامدار برای نگهداری دام رغبت داشت. این نشان می‌دهد که دام برای عرضه به کشتارگاه در نظر گرفته نشد و برای تولید در نظر گرفته شده است. بیش از ۲۵ درصد افزایش در سه ماهه اخیر زایش داشتیم که به این معناست در بهار سال آینده ۲۵ درصد افزایش عرضه گوشت خواهیم داشت و این بازار را تنظیم خواهد کرد.

پیمان پاک گفت: وارداتی که در زمینه گوشت انجام میشود کاملا کنترل شده بود و جمعا ۵ درصد کل تولید دام کشور نمی‌شود، اما به گونه‌ای انجام می‌شود که بتوان با آن کنترل گری را در بازار انجام داد. مشکلات در واردات و بحث عدم عرضه کشتارگاه باعث جهش قیمتی شد که این قیمت در حال حاضر نزولی است و تا نیمه دوم اسفند عرضه داخلی ما افزایش پیدا می‌کند. تا پایان سال برنامه ریزی کردیم ۳۰هزار تن گوشت منجمد برزیلی وارد کشور شود و در حال حاضر ۸ هزار تن گوشت در سردخانه‌های پشتیبانی امور دام توزیع میشود و ۱۵ هزار تن گوشت در گمرکات کشور آماده ترخیص است. تا ماه مبارک رمضان بیش از ۳۵ هزار تن گوشت منجمد برزیلی هم وارد کشور خواهد شد. از این هفته نیز برای اولین بار از آفریقای جنوبی هم گوشت گرم را وارد می‌کنیم.

او در خصوص نرخ مصوب مرغ گرم گفت: نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار روی‌۷۳ هزار تومان است. اما این نرخ به گونه‌ای تعیین شد که اگر تا ۷ درصد قیمت نهاده تغییر داشت این نرخ باید ثابت بماند. اگر تغییرات بیشتری داشت متناسب با آن افزایش قیمت را داشته باشیم. امسال با توجه افزایش قیمت جهانی کنجاله سویا، از ۱۶۳۰۰ تومان به ۲۰۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. افزایش حجم جوجه ریزی باعث افزایش حجم جوجه شد و الان نرخی که روی آن تاکید داریم ۷۸ هزار تومان است.

ابراهیمی در پاسخ به اینکه این قیمت برای تولیدکنندگان تعادلی است یا خیر گفت: یکی از مشکلات ما اصرار بر قیمت‌های مصوب است. قیمت دستوری برنامه ریزی را برای تولید دچار مشکل می‌کند. با قیمت‌های که الان وجود دارد، ۷۸ هزار تومان به تولید کننده آسیب می‌زند و مرغ گرم حدود ۸۵ تا ۸۶ هزار تومان میتواند باشد.

او افزود: ظرفیت جوجه ریزی ما تا پایان سال به گونه‌ای رقم خورده که تاکنون سابقه نداشته است و سابقه ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی را نداشته ایم. این میزان از جوجه ریزی حدود ۱۳۰ میلیون قطعه مرغ آماده کشتار را تامین میکند که در واقع بر مصرف غلبه می‌کند.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا