اقتصادی

اظهارنظر مخاطبان ایسنا درباره واردات دام زنده و قیمت گوشت

آزادسازی واردات دام زنده بدون محدودیت و قیمت گوشت این روزها محل بحث بسیاری از فعالان صنعت دامپروری و دست‌اندرکاران این بخش و حتی مردم عادی شده است؛ به طوری که برخی موافق با واردات و تنظیم بازار هستند و برخی نیز معتقدند به جای واردات باید از تولیدکننده داخلی حمایت کرد.

به گزارش پایگاه خبری توسعه برند، چندی پیش دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، واردات دام زنده توسط شرکت‌های تعاونی مرزنشینان را بدون محدودیت مجاز اعلام کرد که این خبر واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

برخی از مخاطبان توسعه برند در پیام‌هایی که برای توسعه برند نوشته‌اند نظر مثبتی نسبت به این تصمیم داشته و معتقدند واردات باعث تنظیم بازار و کنترل قیمت‌  گوشت قرمز در بازار خواهد شد اما برخی دیگر نوشته‌اند که واردات باعث می شود تولیدکننده داخلی آسیب بیشتری ببیند و کنترل قیمت گوشت باید با کنترل عوامل دیگر اتفاق بیفتد.

در ادامه برخی از پیام‌های مخاطبان توسعه برند را می خوانیم:

مخاطبی با نام سید می‌گوید: «بهتر است واردات ادامه یابد تا بازار تنظیم شود. فعلا عرضه در بازار دام سبک کمتر از تقاضای بازار است. گوشت نقش مهمی در سفره مردم داشته و حمایت از دامدار با واردات نهاده‌ها و علوفه میسر است.»

مخاطب دیگری با نام یوسف بختیاری نوشته‌: «وقتی دامی نمانده بنابراین راه دیگری جز واردات نیست، وقتی صادرات دام و کشتار بی رویه زیاد شد دام دچار کمبود می‌شود.»

علی از مخاطبان دیگر توسعه برند نوشته است: «واردات واقعا لازم‌ وضروری است و باید ادامه‌دار باشد تا جایی‌ که اقشارکم‌درآمد قدرت‌خرید گوشت‌ داشته‌ باشند.»

سعید نوشته: «من یک تولید کننده دام هستم. دام سبک هزینه‌ها و زحمات زیادی دارد. همه در حال فرار از این شغل هستند. به نظر من هم واردات و هم صادرات دام زنده باید آزاد شود. در این صورت بازار عرضه وتقاضا نرخ تعیین می‌کند. کیفیت دام ما بسیار بالاتر از بقیه کشورها است و همین امر موجب ارز آوری به کشور خواهد شد.»

حسین نوشته: «کار خوبی است باید همزمان هم دام وارد کنند و هم خوراک دام تا تعادل انجام شود و قیمت‌ها بشکند که مردم از این نعمت خدا استفاده کنند.»

مخاطبی با نام ارکیده  نیز می‌گوید: باید به‌قدری وارد کنند تا دلال ها دیگر نتوانند کار کنند.

 برخی مخاطبان اما در این خبرها از قیمت گوشت قرمز انتقاد کردند.

مخاطبی با نام مستعار دیگران برای توسعه برند نوشته: مصرف کننده باید چکار کند با گوشت کیلویی ۷۰۰  هزار تومان؟

پریسا نوشته است: «ما خانواده ۴ نفره هستم دو ماه هست گوشت نخوردیم. گوشت کیلو ۷۰۰ را نمی‌توان مصرف کرد. به داد مردم برسید تو را به خدا.»

علی از دیگر مخاطبان توسعه برند می‌گوید: «من از واردات یا صادرات خبر ندارم فقط این را می دانم که امروز گوشت خریدم گوشت گوسفند با ۱۰۰ گرم دنبه نوشته بود ۵۳۰ هزار تومان.»

برخی دیگر از مخاطبان اما نظر دیگری نسبت به واردات داشتند.

محمد می‌گوید: «سه سال کلا ضرر کردیم. الان هم با توجه به قیمت نهاده دامی مقداری خوب شده اما هنوز ضرر سه سال متوالی جبران نشده است.»

مخاطبی با نام مستعار استاد نوشته: «به نظر من باید از تولید داخل حمایت شود، دام وارداتی هم کیفیت دام ایرانی را ندارد. دامدار باید حمایت شود تا عرضه دام تولید داخل افزایش پیدا کند. جمعیت دامی کم شده اما اگر یک سال حمایت شود همه چیز درست خواهد شد. اگه واردات انجام شود همین تولید کنندگان دیگه رغبتی ندارند که تولید کنند و از این صنف می روند. در این صورت همیشه باید واردات شود.»

رضا نوشته: « ۳ سال پیش دامدارا ضرر می کرد چون دام خیلی ارزان بود چون قیمت اصلاح نشد برخی دامداری را رها کردند.»

مخاطبی با نام کریمی برای توسعه برند نوشته: «نرخ واقعی گوشت با توجه به هزینه ها و مشکلات و زحماتی که تولید دام دارد الان درست است. چند سالی که قیمت گوشت ثابت بود دامدار بیچاره با سیلی صورتش را  سرخ نگه داشته بود.»

مخاطب دیگری با نام علی نوشته: «چرا هیچکسی به فکر دامدار بیچاره نیست که از کجا منابع را تامین می‌کند که سر پا بماند. خداوکیلی قشر کشاورز و دامدار زیر هزینه‌ها برای نگهداری دام له شده. با این وضعیت اقتصادی گوشت با  ۳۰۰ هزار تومان تازه سر به سر می شود با هزینه هایش ضمن اینکه باید سود دهی هم داشته باشد. پول یک کیلو گوشت با یک متر پارچه برابراست».

احمد از مخاطبان دیگر توسعه برند می گوید: «به همان اندازه ای که مردم توان خرید ندارند دامدار هم توان تامین ندارد چون آذوقه گران بوده و دامدار سود نمی‌برد. زحمت برای دامدار و سود مال دلال است. همچنین اگر الان جلوی قاچاق دام گرفته شود کشور نیاز به واردات گوشت ندارد.»

 مخاطب دیگری با نام حامد نیز برای توسعه برند نوشته: «شما به جای واردات دام زنده، از دامدار داخل کشور حمایت کنید، قیمت نهاده ها را کنترل کنید، با این واردات باز هم دامدار متضرر خواهد شد و دام‌های خود را روانه بازار خواهد کرد. شاید چند روزی یا چند ماهی قیمت گوشت متعادل شود ولی بعد دوباره کمبود دام و گرانی گوشت تکرار خواهد شد.»

پایان


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا