اقتصادی

از رشد صادرات خاویار تا قیمت‌های چند میلیونی!

پایگاه خبری توسعه برند، مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیک آبزیان سازمان شیلات کشور از رشدی ۶۵ درصدی صادرات خاویار در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ خبر داد.

ناصر کرمی راد با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ در ۲۲ استان کشور۱۷۷ مزرعه فعال پرورش ماهیان خاویاری داشتیم، گفت: از این تعداد ۱۴۷ مزرعه صنعتی و پروانه دار و ۳۰ مزرعه خرد و خانگی است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۱۲۷ تن گوشت ماهیان خاویاری در ۲۰ استان و  ۱۶تن و ۱۰۴کیلوگرم خاویار  در ۱۳ استان تولید و استحصال شد و سه استان مازندران، گیلان و فارس رتبه‌های اول تا سوم تولیدکنندگان گوشت و خاویار را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیک آبزیان سازمان شیلات کشور تصریح کرد: میزان تولید خاویار نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۴تن و ۱۰۰ کیلوگرم افزایش داشته است. یعنی از ۱۲تن در سال ۱۳۹۹ به ۱۶ تن و ۱۰۰ کیلوگرم در سال ۱۴۰۰ رسیدیم.

رشد ۶۵ درصدی صادرات خاویار در سال ۱۴۰۰

وی در ادامه به میزان صادرات خاویار و گوشت ماهیان خاویاری اشاره کرد و گفت: به دو شکل خاویار از کشور خارج می‌شود. خاویار در حجم زیاد باید به گمرک اظهار و از مسیر گمرک خارج شود و خاویار به میزان کم یا مسافری بدون اظهار به گمرک قابل خروج است. بر اساس آخرین آمار گمرک کشور در سال ۱۴۰۰، ۳۷۷۴ کیلوگرم خاویار به ۳۳ کشور صادر شده است. برآورد می‌شود که حدود ۲ تن هم به صورت مسافری خارج شده باشد. این یعنی به طور کل ۵ تا ۵.۵ تن خاویار در سال ۱۴۰۰ از کشور خارج شده است. آمار صادرات در سال ۱۳۹۹ از مسیر گمرک ۲۲۸۱ کیلوگرم بوده که در مجموع حدود ۴ تا ۴.۵تن خاویار به ۲۴ کشور صادر شده است. بر اساس آمار گمرک میزان صادرات خاویار در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن بیش از ۶۵ درصد رشد داشته است.

صادرات خاویار بدون مجوز جریمه سنگینی دارد

کرمی‌راد در پاسخ به این سوال که آیا امکان قاچاق خاویار وجود دارد یا خیر؟ گفت: خروج خاویار از کشور نیازمند مجوز از سایتس CITES (کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه گیاهی و جانوری در حال انقراض) است. بنابراین تجارت خاویار زیر نظر این سازمان بوده و ورود خاویار بدون مجوز به کشورهای دیگر غیر ممکن و قاچاق محسوب شده و جریمه سنگینی در پی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: بر اساس اظهارات صادرکننده‌ها قیمت هرکیلو خاویار به صورت عمده ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو است این خاویار تا به دست مصرف کننده برسد حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار یورو می‌شود. قیمت خاویا بلوگا(فیل ماهی) در داخل کشور کیلویی ۲۰ تا ۲۲ میلیون در مزارع و قیمت هر کیلو خاویار سیبری نیز ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان است.

رتبه اول در صادرات خاویار بلوگا

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیک آبزیان سازمان شیلات کشور اضافه کرد: در چند سال اخیر رتبه یک صادرات خاویار بلوگا را در دنیا داریم.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا