وب گردی

اخبار بد چگونه بر سلامت روان تأثیر می گذارد؟

اخبار بد و ناخوشایند به انحاء مختلف بسیاری از افراد را دچار آشفتگی روحی می کند و این امر بر احساسات فرد یا حتی اطرافیان وی تأثیر می گذارد. امروزه به دلیل در دسترس بودن ابزارهای اطلاع رسانی، می توانیم به سرعت از تمامی اخبار و رویدادها مطلع شویم. برای بسیاری، دنبال کردن اخبار به عادتی تبدیل شده است که ترک کردن آن بسیار سخت است. مطالعات نشان می دهد که توجه و خواندن اخبار منفی می تواند بر سلامت جسمی، عاطفی و روانی ما تأثیر بگذارد.

علی شوشتری روانشناس و پژوهشگر سلامت روان در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا گفت: یکی از اقدامات برای کنترل تاثیر روانی اخبار بد این است که مردم این دغدغه های اجتماعی را با دیگران در میان بگذارند. اگر اخبار روزانه مردم را آزار می دهد، باید با کسانی که به آنها اعتماد دارند صحبت کنند. به اشتراک گذاشتن آنچه که به مردم مربوط می شود مهم است.

این روانشناس اضافه کرد: شنیدن اخبار منفی باعث بی اعتمادی و اضطراب افراد می شود و رسانه ها باید توجه بیشتری به پوشش خبری خود داشته باشند.

وی بیان کرد: با خواندن مکرر اخبار مربوط به رویدادهای منفی، احساس بی اعتمادی و بی اعتنایی به جامعه بیشتر می شود و هر لحظه احساس می کند که باید بیشتر از حوادث احتمالی که ممکن است برای آن اتفاق بیفتد، اخبار مربوط به آن را مطالعه کند. روز، آگاه باشید

رزیتا داوری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگویی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها بدون توجه به حضور کودکان، اخبار نگران‌کننده‌ای مانند درگیری، جنگ، سیل، زلزله و آلودگی هوا را مشاهده و تفسیر می‌کنند، تاکید کرد: حفظ و نگهداری سلامت روان کودکان در زمان بحران های اجتماعی و طبیعی

رزیتا داوری ادامه داد: کودکان در سنین پایین قادر به تجزیه و تحلیل اخبار نیستند و اگر کودکی از رفتن به مدرسه امتناع می ورزد، شب ها نمی خوابد، کابوس می بیند، نمی خواهد تنها در اتاق خود بخوابد یا علائم جسمی مانند دل درد، حالت تهوع و سردرد، ممکن است با گوش دادن به اخبار اضطراب آور آسیب دیده باشد.

این روانپزشک افزود: بسیاری از کودکان دائما اخبار را دنبال می کنند و خودشان اخبار را در اینترنت جستجو می کنند و به دلیل عدم رشد شناختی در کودکان باید از مواجهه آنها با اخبار ناخوشایند و اضطراب آور جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه تامین آسایش و رفاه روانی و اجتماعی سلامت روان کودک باید حفظ شود، گفت: کودکان بیش از بزرگسالان در معرض آسیب های روانی هستند و با توجه به اینکه کودکان از نظر رشد شناختی به طور کامل رشد نکرده اند، نمی توانند. اخبار را بخوانید.تحلیل و تفسیر درست کنید.

این روانپزشک می افزاید: در بسیاری از موارد ذهن کودکان زمانی که با اخبار زلزله، سیل، جنگ و مشکلاتی از این دست مواجه می شوند، مدت ها درگیر می شود.

شهید بهشتی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی به اختلالات اضطرابی به عنوان یکی از پیامدهای مواجهه کودکان با خبرهای بد اشاره کرد و تصریح کرد: کودکانی که مشکلات اضطرابی دارند در مواجهه با این اخبار بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند.

داوری با تاکید بر اینکه کودکانی که دارای مشکلات اضطرابی هستند بیش از سایر کودکان در معرض آسیب های روانی قرار دارند، گفت: البته آسیب های روانی کودکان نیز بسیار وابسته به واکنش والدین است، والدینی که از اضطراب رنج می برند و مدام اخبار را دنبال می کنند و درباره آن صحبت می کنند. بحث و ابراز نگرانی بر روی فرزندشان تاثیر می گذارد.

رسانه های اجتماعی چگونه به افسردگی کمک می کنند؟

بر اساس برخی برآوردها، تقریباً ۴ میلیارد نفر در سراسر جهان از شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام استفاده می کنند. این میزان استفاده، کارشناسان بهداشت روان را بر آن داشته تا بررسی کنند که آیا محبوبیت بالای رسانه های اجتماعی در افسردگی نقش دارد یا خیر. تحقیقات نشان می دهد افرادی که زمان محدودی را در شبکه های اجتماعی می گذرانند نسبت به افرادی که بدون محدودیت از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند شادتر هستند. مطالعات و تحقیقات همچنین نشان می دهد که رسانه های اجتماعی می توانند مجموعه ای از احساسات منفی را در کاربران ایجاد کنند که به بهبود یا بدتر شدن علائم افسردگی آنها کمک می کند.

اخیراً محققان به این نتیجه رسیده اند که اخبار بد می تواند هورمون های استرس را در بدن ترشح کند و این هورمون احتمال بیماری قلبی و سکته مغزی را در فرد افزایش می دهد. از طرفی می تواند ذهن را گیج کند و قدرت یادگیری را کاهش دهد.

منبع: آنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا