وب گردی

احکام رؤیت هلال ماه و نیت روزه

فقها برای تعیین اول هر ماه قمری پنج راه را مشخص کرده اند:

عدد اول ماه با پنج چیز مشخص می شود:

ابتدا خود انسان ماه را می بیند.

ثانیاً، برخی از افراد هستند که قطعاً گفته‌هایشان می‌گوید که ماه را دیده‌اند، و همچنین هر چیزی که توسط آن تأیید شود.

ثالثاً اگر دو نفر عادل بگویند ماه را شب دیده اند.

چهارم از اول شعبان ۳۰ روز می گذرد که با آن اول ماه مبارک رمضان برقرار می شود (البته اگر اول ماه قبل به همین ترتیب باشد) و ۳۰ روز از اول ماه می گذرد. ماه رمضان که اول ماه را با آن برقرار می کند، ماه شوال ثابت است.

پنجم، حاکم شرع حکم می کند که اول ماه است.

امروزه با وجود افزایش ابزارهای رصد نجومی از یک سو و وجود رسانه ها، راه شناخت اول ماه و اطلاع از آن تا حد یقین آسان و آسان شده است. در واقع با وجود متخصصان نجوم و رسانه، مردم نیازی به روش‌های سنتی مانند رصد ماه در بیابان‌ها یا شمارش روزهای ماه ندارند. تکیه بر گزارش کارشناسان رسانه ای که به دفاتر قدرت در ارتباط هستند، آدم را مطمئن می کند. به همین دلیل روزه داران عزیز نگران این موضوع نباشند. همچنین وسواس در این امر می تواند انسان را به بی قراری روحی و روانی برساند و از فیض شب اول ماه باز دارد.

نیت روزه

در مورد نیت روزه، احکام دو مرجع بزرگ شیعه، رهبر معظم انقلاب و آیت الله مکارم شیرازی را می خوانیم:

رهبر معظم انقلاب:

۱۵۵. لازم نیست انسان نیت روزه خود را قلباً بگوید یا مثلاً بگوید فردا روزه می گیرم، بلکه کافی است از نماز صبح تا عصر کاری که روزه را باطل می کند انجام ندهد. برای ادای امر خداوند متعال، اگر یقین دارد که تمام این مدت روزه گرفته است، باید مدتی قبل از اذان صبح و مدتی بعد از نماز مغرب از هر کاری که افطار می کند خودداری کند. .

١۵۵١ هر شب ماه رمضان روزه بگیرد. بهتر است شب اول ماه را نیت روزه بگیرید.

۱۵۵۲ از شب اول ماه مبارک رمضان تا اذان صبح، فردا هر وقت نیت روزه کند اشکال ندارد.

١۵۵۴ کسى که قبل از اذان صبح بدون نیت روزه بخوابد اگر قبل از ظهر بیدار شود و نیت کند روزه او صحیح است اعم از اینکه روزه او واجب باشد یا مستحب و اگر بعد از ظهر بیدار شود نمى تواند. انجام نیت روزه واجب

١۵۶١ اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است و قبل از ظهر روزه بگیرد، اگر کارى که روزه را باطل مى کند انجام نداده باشد، باید نیت کند و روزه اش صحیح است و اگر کارى کرده باشد. که روزه را باطل می کند، اگر به هر صورت باشد، بعد از ظهر معلوم شود که ماه رمضان است، روزه اش باطل است، ولی تا مغرب کاری که روزه را باطل می کند، انجام ندهد و بعد از ماه رمضان باید قضا کند. برای روزه آن روز

مسأله ۱۵۶۷. اگر مریض قبل از ظهر ماه رمضان خوب شود و تا آن زمان کاری که روزه صبح را باطل می کند انجام نداده باشد، باید نیت روزه کند و آن روز را روزه بگیرد و اگر بعد از ظهر خوب شد، روزه آن روز را نه. برای او اجباری است.

آیت الله مکارم شیرازی:

شماره شماره: ۱۵۵۰

لازم نیست انسان نیت روزه خود را از صمیم قلب بگوید یا مثلاً بگوید فردا روزه می گیرم، بلکه تا زمانی که قصد انجام امر خدا را دارد… برای انجام امر خداوند متعال باید. کاری که باعث خرابی روزه می شود، انجام نده و برای اطمینان از اینکه تمام این مدت روزه گرفته است، کمی قبل از اذان صبح و کمی بعد از مغرب از هر کاری که افطار می کند خودداری کند.

شماره شماره: ۱۵۵۱

می توان هر شب ماه مبارک رمضان روز بعد را نیت کرد، بهتر است شب اول ماه را نیت روزه تمام ماه کنیم.

شماره شماره: ۱۵۵۲

از شب اول ماه مبارک رمضان تا اذان صبح، نیت روزه فردا اشکالی ندارد.

شماره شماره: ۱۵۵۳

وقت نیت روزه مستحب است از اول شب تا وقت مغرب همان نیت انجام نیت است.

شماره شماره: ۱۵۵۴

اگر در ماه رمضان نیت را فراموش کند، اگر قبل از اذان ظهر یادش بیاید و فوراً نیت کند و کاری برای افطار نکرده باشد، روزه اش صحیح است، ولی اگر بعد از ظهر نیت کند. معتبر نیست. کسی که قبل از اذان صبح بدون نیت روزه بخوابد، اگر قبل از ظهر بیدار شود و نیت کند، روزه او صحیح است اعم از اینکه روزه او واجب یا مستحب باشد و اگر بعد از ظهر بیدار شود، نمی تواند روزه اش را بجا آورد. نیت واجب روزه

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا