اقتصادی

اجرای ۱۷ هزار کیلومتر بادشکن اطراف مزارع برای کنترل فرسایش بادی

وحید جعفریان، مدیرکل دفتر امور مرتع و بیابان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنابر آمار رسمی سازمان جنگل ها ۳۲ میلیون هکتار از عرصه های کشور ویژگی بیابان های طبیعی را دارند که از منظر فرسایش بادی و آسیب های ناشی از آن ۳۰ میلیون هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی است.

به گفته او، از مجموع ۳۰ میلیون هکتار که تحت فرسایش بادی قرار دارند، ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی و حوزه فعالیت های اجرایی بر کانون فرسایش بادی است.

جعفریان ادامه داد: در برنامه هفتم متعهد به کنترل و کاهش ۲۰ درصدی فرسایش بادی هستیم که این امر هدف بزرگی است و بدلیل آنکه کار در عرصه های بیابانی هزینه بر و دشوار است، با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مشارکت موثر جوامع محلی و همچنین هدف گذاری طرح کاشت یک میلیارد درخت انتظار می رود نسبت به خنثی سازی تخریب سرزمین اقدام کنیم.

مدیرکل دفتر مرتع و امور بیابان سازمان جنگل ها با اشاره به راهکارهای مقابله با بیابانزایی افزود: احداث ۱۷ هزار کیلومتر بادشکن کوتاه اطراف مزارع و مالچ سنگ ریزه از جمله اقدامات مقابله با بیابانزایی است. همچنین از سال ۱۴۰۳ با دانش اندوخته در حوزه بادشکن ملی و بین المللی با کشور چین پروژه کارآمد و مبتنی بر مشارکت مردم و ملاحظات زیست محیطی دارای اثربخشی بیشتر است.

او گفت: طرح جهادی ۳ میلیون هکتار مقابله با بیانزایی را تعریف کردیم که برای جبران عقب ماندگی این طرح ۳ میلیون هکتاری با مختصات علمی و ملاحظات جامعه نگر تهیه شده است و ۱۶ همت منابع اعتباری پیش بینی شده که با مشارکت بخش خصوصی و نقش آفرینی جوامع محلی اجرا می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا