وب گردی

آیا واقعا رویاهای ما معنی دارند؟

رویا دیدن یک تجربه انسانی نسبتاً گسترده است. وقتی هر شب به خواب می رویم، تصاویر مختلف، گاه زنده و زنده و گاهی بی معنی یا کابوس وار، ذهن رویاپردازی ما را پر می کند.

برخی از رویاها در ذهن باقی می مانند و ما آنها را برای دیگران توضیح می دهیم، در حالی که برخی به سرعت فراموش می شوند. با وجود فراگیر شدن رویاها، سوالات بی پاسخ زیادی در مورد آنها وجود دارد. شاید مهمترین سوالی که در زمینه رویاها مطرح می شود این است که معنای آنها چیست؟

این روزها ما چیزهای زیادی در مورد آنچه در هنگام خواب در مغزمان می گذرد می دانیم. ما همچنین تصوری از نحوه خواب در گونه های دیگر داریم، اما چیز زیادی در مورد اینکه چرا خواب می بینیم و خواب هایمان چه معنایی دارد، نمی دانیم.

در این مقاله به علم تعبیر خواب می پردازیم و به این سوال پاسخ می دهیم که آیا خواب مفید است؟ اگر تا به حال خواب یک مار یا دندان در حال افتادن را دیده اید و فکر کرده اید که آیا این خواب ها می توانند چیزی در مورد عملکرد مغز به شما بگویند، این مقاله برای شما مناسب است.

رویاها چیست؟

دیوید بیلینگتون، روان‌درمانگر و مدیر موسسه تحقیقات رویاهای بریتانیا، به IFL Science گفت: «رویاها تجربیات حسی هستند که ما هنگام خواب داریم و می‌توانند شامل طیف گسترده‌ای از احساسات یا رنگ‌های ظریف تا روایت‌های پیچیده و تجربیات رویای شفاف باشند. شما از نظر فیزیولوژیکی در خواب هستید، می دانید که دارید خواب می بینید.”

واضح ترین رویاهای ما در طول خواب با حرکات سریع چشم (REM) رخ می دهد.

جوزف D. Koninck، استاد بازنشسته روانشناسی در دانشگاه اتاوا، که برای دهه ها رویاها را مطالعه کرده است، رویاها را “فصل آزاد ذهن” می نامد و می گوید: “هر چیزی در رویاها ممکن است.”

بیلینگتون می گوید ما هنوز در حال یادگیری بیشتر در مورد آنچه در مغزمان هنگام خواب می بینیم، می آموزیم، اما ایده هایی داریم.

در هنگام خواب دیدن به همان میزان فعالیت مغز در هنگام بیداری وجود دارد، هرچند از نوع متفاوت است. در هنگام خواب، نواحی بینایی، حافظه و حرکتی مغز فعال هستند (اگرچه هورمون های خواب مانع از حرکت بیشتر افراد در پاسخ به رویاهایشان می شود)، اما نواحی منطقی قشر مغز کمتر فعال هستند، که ممکن است عجیب بودن بسیاری از افراد را توضیح دهد. رویاهای ما هستند

رویا دیدن می تواند در هر زمانی در طول خواب اتفاق بیفتد، اما واضح ترین رویاهای ما در مرحله ای از خواب به نام حرکت سریع چشم (REM) رخ می دهد که در طی آن چشمان ما به سرعت حرکت می کنند.

همچنین تصور می‌شود که ما هر شب حدود دو ساعت می‌خوابیم، اگرچه دلیل آن مورد بحث است. دو کونینک گفت: «تاکنون هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه رویاها عملکرد بیولوژیکی دارند، وجود ندارد.

بر اساس یک نظریه ارائه شده در زمینه علت رویا، رویا می تواند به ما در پردازش احساسات و خاطرات کمک کند و به ما در حل مشکلات زندگی بیداری کمک کند.

نظریه های دیگر می گویند که رویاها می توانند برای درک ما از واقعیت مفید باشند یا به قول زیگموند فروید، بنیانگذار روانکاوی، که از اختلالات خواب جلوگیری می کنند یا نشان دهنده برآورده شدن آرزوهای برآورده نشده هستند. فرانسیس کریک، که پس از کارش در شناسایی ساختار DNA، تئوری رویاها را توسعه داد، توضیحی برای “یادگیری معکوس” ارائه کرد، که در آن ما خواب می بینیم تا فراموش کنیم.

اگرچه نظریه های متعددی در مورد علت رویا دیدن ارائه شده است، اما این سوال که چرا خواب می بینیم هنوز پاسخ قطعی ندارد.

آیا رویاها معنی دارند؟

اگر فکر می کنید این سوال که چرا خواب می بینیم پیچیده است، این سوال که رویاها چه معنایی دارند حتی پیچیده تر است، زیرا تا حد زیادی بستگی به این دارد که از چه کسی بپرسید.

اگر اتفاقاً توانایی سفر به گذشته را داشته باشید و از یونانیان یا رومیان باستان بپرسید، احتمالاً به شما خواهند گفت که رویاها معنی دارند و آینده را پیش بینی می کنند. این در حالی است که فروید می گوید آنها نشان دهنده امیال سرکوب شده هستند.

در همین حال، کارل یونگ، بنیانگذار روانشناسی تحلیلی، می گوید که رویاها پیام هایی هستند که از ناخودآگاه ارسال می شوند و بنابراین می توانند به ما در کشف خود کمک کنند.

اما روانشناسان و روان درمانگران مدرن در مورد رویاها چه می گویند؟ آیا آنها واقعا منطقی هستند؟

بیلینگتون می گوید “اهمیت” یک اصطلاح مبهم در پزشکی است. هیچ توافق علمی در مورد معنای برخی رویاها وجود ندارد، اما این بدان معنا نیست که آنها مفید نیستند. در یک مفهوم بسیار گسترده، خواب دیدن در مورد چیزهای خاص به این معنی است که آن چیزها به ساعات بیداری شما مرتبط هستند، چه آگاهانه، ناخودآگاه یا ناخودآگاه.

کارل یونگ می گوید که رویاها پیام هایی هستند که از ناخودآگاه ارسال می شوند.

اما معنای یک رویای خاص برای هر شخصی منحصر به فرد است; همانطور که تجارب بیداری و پیامدهای آن برای هر یک از ما منحصر به فرد است: یک لحظه درگیری با یک غریبه می تواند برای یک کتابدار ویرانگر باشد، اما برای یک کلوپ شبانه این فقط بخشی از زندگی روزمره است.

De Koninck موافق است: دیدن قطار همیشه به معنای مرگ نیست، اما بسته به اینکه اغلب با قطار سفر می کنید، راننده قطار هستید، از سوار شدن بر قطار می ترسید یا هرگز در قطار نرفته اید، معنای متفاوتی دارد. به عبارت دیگر، معنی ممکن است به تجربه بیداری بیننده رویا بستگی داشته باشد.

De Koninck معتقد است که رویاها می توانند منبع بسیار مفیدی برای خودشناسی باشند و می توانند در روان درمانی به روش های مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

چه چیزی می توانیم از رویاهایمان بیاموزیم؟

یک جستجوی سریع اینترنتی می تواند نشان دهد که دیدن عنکبوت معمولاً به معنای ترس از ناشناخته است، اما هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ما و به خصوص روان درمانگران حرفه ای می توانیم از آنها یاد بگیریم. بیلینگتون می‌گوید: «رویاهای ما بخشی از آگاهی جمعی ما هستند، اما در غیاب تحریک خارجی اتفاق می‌افتند، بنابراین تصویر واضح‌تری از آنچه در درون ما وجود دارد، هستند.

همانطور که اشاره شد، رویاها اغلب بازتابی از زندگی بیداری ما هستند، اگرچه آنها تکراری از زندگی بیداری نیستند، بلکه صرفاً همبستگی هستند. بنابراین، آنها می توانند موضوعاتی را که ذهن ما در ساعات بیداری خود با آنها درگیر بوده است، آگاهانه یا ناخودآگاه آشکار کنند. این نوع نگاه به رویاها با “نظریه تداوم رویا” سازگار است (یعنی رویاها نوعی ادامه زندگی بیداری ما هستند).

رویاها اغلب منعکس کننده زندگی بیداری ما هستند

سایر نظریه‌های مرتبط شامل نظریه شبیه‌سازی تهدید و نظریه شبیه‌سازی تهدید اجتماعی هستند که استفاده تکاملی از رویاها را مطرح می‌کنند: رویاها به ما اجازه می‌دهند بدون اینکه واقعاً در معرض خطر قرار بگیریم، واکنش به موقعیت‌های تهدیدکننده (فیزیکی یا اجتماعی) را تمرین کنیم. از این نظر، آنها می توانند به ما در سازگاری کمک کنند. توانایی آزمایش واکنش ها به موقعیت ها قبل از وقوع می تواند یک مزیت بقا باشد.

برخی از رویاها، یا به طور دقیق تر کابوس ها، می توانند مربوط به آسیب هایی باشند که در زندگی بیداری تجربه می کنیم و می توانند علائم اختلالات گسترده تری باشند.

رویاهای تکرار شونده با محتوای حافظه ترسناک و آسیب زا که منجر به اختلال خواب و علائم فیزیولوژیکی استرس (ضربان قلب سریع، افزایش سطح کورتیزول) می شود، نشانه ترومای حل نشده است.

کابوس های گاه به گاه بدون دلیل واضح می توانند طبیعی باشند، اما زمانی که مکرر و مخرب باشند، می توانند نشانه ای از اختلالات روانی غیر آسیب زا، از جمله اختلال کابوس، باشند. کابوس های مداوم می تواند نشان دهنده اختلالات دیگری مانند اختلال استرس پس از سانحه یا اسکیزوفرنی باشد. آنها همچنین می توانند یک عامل خطر برای خودکشی باشند.

دو کونینک می گوید: «وقتی کسی کابوس های زیادی می بیند، فکر می کنیم چیزی اشتباه است. همچنین ممکن است افکار و احساسات سرکوب شده ای که ممکن است از آنها آگاه نباشیم در خواب به سراغ ما بیایند. بیلینگتون توصیه می کند: «بنابراین مفید است که مدتی را صرف رویاهای خود به صورت فردی، با عزیزان یا در حالت ایده آل با یک درمانگر بگذرانیم.

ما تنها کسانی نیستیم که می توانیم از رویاهایمان درس بگیریم. وقتی آنها را برای دیگران توصیف می کنیم، اسرار خود را به آنها می گوییم که حتی از آنها آگاه نیستیم، زیرا آسیب پذیری ما از طریق استعاره و نماد به اشتراک گذاشته می شود و نه مستقیم. بنابراین شاید رویاها تمثیلی یا داستان هایی درباره خودمان باشند.

با در نظر گرفتن همه چیز، شاید همه ما بتوانیم کمی بیشتر به رویاهایمان توجه کنیم، اما بهتر است زیاد به تجزیه و تحلیل آنها فکر نکنیم. به خصوص اگر نتوانیم آنها را به خاطر بسپاریم. توجه به رویاها ممکن است مهم باشد، اما اگر به آنها توجه نکنید هیچ اتفاقی نمی افتد. فقط سعی کن خوب بخوابی

منبع: عصر ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا