وب گردی

آلفاها در دنیای دیجیتال غوطه ور شده اند

نسل آلفا؛ اولین انسان ها و مردمی که تمام زندگیشان تحت تاثیر و تسلط تکنولوژی است. متولدین بعد از ۲۰۱۰ اولین نسلی هستند که به طور کامل در عصر دیجیتال رشد کرده اند و از بدو تولد توسط فناوری و اینترنت احاطه شده اند. آلفاها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که بیشترین ارتباط را با فناوری جدید دارند و باهوش ترین نسل در کار با فناوری هستند.

نسلی که به انواع رسانه های اجتماعی مانند گوشی های هوشمند، گجت ها و شبکه های اجتماعی دسترسی دارد. کودکانی که نحوه استفاده از این فناوری را از دوران کودکی می دانند و برای آنها یک اتفاق عادی محسوب می شود. کودکانی که پیشاپیش آینده و سرنوشت جهان را به عهده گرفته اند. بخش بزرگی از جمعیت نسل آلفا هنوز متولد نشده اند و شاید باید نسل بتا را نیز در نظر بگیریم. البته علاوه بر نسل آلفا، نسلی نیز به نام Generation Z وجود دارد. کودکانی که تقریباً در اواسط دهه ۷۰ تا اواخر ۸۰ سالگی هستند. نام ها و لقب هایی که کم کم در حال گسترش هستند و مطمئنا در سال های آینده نام های زیادی از آنها خواهیم شنید. نسل آلفا کودکانی بودند که شاهد اپیدمی ویروس کرونا بودند. آنها برای مدت طولانی در خانه مانده اند و در سنین پایین یاد گرفته اند که از صفحه نمایش برای برقراری ارتباط، یادگیری و بازی استفاده کنند. دسترسی زودهنگام این نسل به فناوری نشان دهنده ارتباط بیشتر آنها با جهان و فرهنگ های مختلف است. نسلی که در آستانه فراجهان قرار دارد و تفاوت های چشمگیری با نسل های دیگر دارد.

نسل آلفا؛ درگیر تکنولوژی
شکل گیری نسل های آلفا و Z نشان می دهد که ممکن است چندین شکاف بین نسل ها وجود داشته باشد. والدینی که به خصوص در استفاده از فناوری و فناوری های جدید بسیار متفاوت از فرزندان خود هستند. دکتر داود فریدپور، پژوهشگر ارشد مطالعات استراتژیک رسانه، درباره این نام‌ها می‌گوید: صرف نظر از نام‌هایی که وجود دارد، موضوع چندان پیچیده نیست. زیرا استفاده از این نام ها و نام هایی مانند آلفا و Z بر پیچیدگی و ترس داستان می افزاید. اگر امروز به خانواده ها بگوییم چنین نسلی خلق شده است، ترس وجودشان را فرا می گیرد. این کلمات و این نوع برچسب زدن بارهای مثبت و منفی زیادی را به همراه دارد. وی می افزاید: انسان ها با دو ویژگی عقل و هوش و حق انتخاب از دیگر موجودات متمایز می شوند و این امر منجر به اتخاذ تصمیمات جدید و غیرقابل پیش بینی در تعامل با محیط می شود. انسان بر محیط تأثیر می گذارد و از محیط تأثیر می پذیرد. این تعامل بین انسان و محیط بر اساس حواس پنج گانه صورت می گیرد و انسان در این تعامل تجربه کسب می کند. هر چه حواس بیشتر در نوع یادگیری و الگوی تعامل افراد و محیط دخالت داشته باشند، قدرت و سرعت یادگیری افزایش می یابد. الگوهای رفتاری ما بیشتر احساسی، هنری، عاطفی و به دلیل روحیه لطیف ما است، اما با استفاده انبوه از این فضای مجازی مانند رایانه و موبایل، نسل جدید اطلاعات خود را از این کانال به دست می آورند.

نسل آلفا ماهر است نه باهوش!
نسل آلفا و زد در عرصه رسانه از والدین خود پیشی گرفته اند و اطلاعات این نسل هر روز در حال افزایش است. این مشکل می تواند تا حدودی پیش برود و این افراد آنقدر در فضای مجازی غرق شوند که شاهد فاصله زیادی بین آنها و والدینشان باشیم. فریدپور ضمن بیان هوش و مهارت های این نسل می گوید: اگر حواس بیشتری را در مدل یادگیری قرار دهیم، قدرت یادگیری و حافظه نیز افزایش می یابد. ابزار، نوع و مدل یادگیری نسل های امروزی با توجه به فناوری های موجود، بسیار متفاوت از گذشته شده است. ما فکر می کنیم که نسل امروز باهوش تر است در حالی که نیست، اما بر اساس تحول در آموزش و تعامل با محیط، حواس بیشتری درگیر می شوند و بنابراین سرعت و مهارت های یادگیری افزایش یافته است. افرادی که به مهارت فریدپور قبل از تولدشان مثل بچه های الکترونیک و سایبری هستند. این استاد دانشگاه معتقد است که نسل امروز بیش از سن خود مهارت دارد. زیرا ابزارهای بیشتری برای یادگیری مهارت ها در راستای توسعه فناوری در اختیار آنها قرار داده ایم.

سواد رسانه ای مستلزم ارتباط با نسل آلفا است
آگاهی والدین، معلمان و تمامی مسئولین و برنامه ریزان کشور از ویژگی های این نسل موجب شناخت صحیح آنها از شخصیت این افراد در چنین سونامی اطلاعاتی می شود. والدین باید سواد رسانه ای را در برخورد با این نسل در اولویت قرار دهند تا از کودکی که فضای مجازی به خونش تزریق شده عقب نمانند. راه حل فریدپور در این زمینه این است که مدیریت و برخورد با نسل جدید نیازمند رویکرد و برنامه ریزی راهبردی است و این به این معناست که باید بین همه کسانی که در تربیت نسل جدید تاثیر دارند گفت و گو کرد، مانند خانواده، موسسات آموزشی، موسسات فرهنگی و آموزشی و باید رسانه ها، حکمرانی هوشمند و تعامل هم افزایی داشته باشند. با این حال لازم است همه حاکمان کشور به یاد داشته باشند که هر یک از فرزندان نسل آلفا منحصر به فرد هستند و نیازهای خاص خود را دارند و باید برای ساختن آینده ای موفق به آنها توجه ویژه ای شود.

منبع: روزنامه جام جم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا