وب گردی

آخرین تحولات گروه های سیاسی برای انتخابات مجلس

پس از اعلام رسمی فهرست صلاحیت‌ها، فهرست‌های انتخاباتی احزاب و گروه‌های سیاسی یکی پس از دیگری نهایی می‌شود و می‌توان گفت که روند برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی به مرحله نهایی و رقابت فصل گرم رسیده است. و تبلیغات نامزدهای انتخابات طولانی نیست. آخرین فرصت برای احزاب و فعالان سیاسی فعالتر از قبل که از آن برای جلب نظر مردم و افزودن آرای خود به سبد خود استفاده می کنند.

دوره ای که مردم باید اظهارات شخصیت های سیاسی و جریان های مختلف را با دقت و حساسیت فراوان دنبال کنند تا از سناریوهای پنهان و پنهان آنها آگاه شوند و بر اساس آن انتخاب های درستی داشته باشند. انتخابات ۲۰ اسفند که در آن نمایندگان ملت برای دوازدهمین دوره چهارساله شورای اسلامی انتخاب شدند و به مقام رهبری قانونگذاری کشور رسیدند نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این گزارش قصد داریم نگاهی گذرا به تحرکات سیاسی فعالان سیاسی برای رسیدن به کرسی های سبزبهارستان داشته باشیم.

اختلافات در اردوگاه اصولگرایان

طبق شواهد و اخبار موجود در این دوره اردوگاه اصولگرایان شاهد انشقاق های جدی است و با فاصله کمی تا آغاز ماراتن تبلیغاتی به طور قاطع می توان گفت که انتظارات وحدت در این جبهه نادرست است. چهره های سرشناس این جریان در خوش بینانه ترین حالت از وجود دو لیست برای انتخابات مجلس خبر می دهند!

سردرگمی و مواضع متعدد در جریان اصلاحات

اردوگاه اصلاح طلبان هم وضعیت آشفته تری دارد، رهبر جریان اصلاحات او ابتدا سردرگم است و هر روز جور دیگری صحبت می کند! یک روز از کمبود فرصت شرکت می گوید و روز دیگر در موضعی شگفت انگیز گلایه می کند که چرا سخنان رهبر معظم انقلاب برای ایجاد انتخابات رقابتی دیر بیان می شود! موضعی که مقام معظم رهبری در همه انتخابات گذشته و در این انتخابات زودتر از همیشه با صراحت بی سابقه بیان کردند!

بخشی دیگر از این اردوگاه تصمیم به دور زدن انتخابات گرفتند. در روزنامه ها دستور نافرمانی مدنی می دهند و ارائه لیست احزاب را جرم انگاری می کنند! اما اینها همه تفاوت های این جبهه نیست. بر سردرگمی ها و تحریم طلبان، چهره های شاخص دعوت به حضور و گشایش جایگاه های خالی می کنند و گروه ها با جلسات فشرده پیگیر تهیه لیست انتخاباتی هستند، اما پس از این اتفاقات جنجالی، دو موضع از سوی دو چهره برجسته اصلاحات مطرح شده است. در روزهای گذشته نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت و بیان مشابه دو چهره اصلاح طلب را در فاصله بسیار نزدیک به عنوان اتفاق یا نظر شخصی پذیرفت. بنابراین توجه به چند نکته در این زمینه ضروری است:

۱- به نظر می رسد برخی از چهره های اصلاح طلب که مدعی دوری از رویکردهای رادیکال هستند و از اعتدال، اعتدال و پایبندی به قانون اساسی صحبت می کنند، تنها از این عبارات به عنوان پوشش استفاده می کنند، اما در واقع همان درخواست ها و مطالباتی که از جریانات و شخصیت های تندرو تکرار می شود. که در تصویب قانون اساسی به بیانی دیگر و به عنوان یک ضرورت دنبال می شود و فراتر از آن باید این سؤال مطرح شود که رهبری در مقام هدایت خط مشی کلی نظام و فرماندهی کل قوا جدا از آنچه اختیارات فراقانونی گرفته است آیا می خواهند تحویل دهند؟

۲- مرعشی در سخنان خود مدعی است تا زمانی که منتخبان مردم مقتدر نشوند، مردم انتخابات را جدی نخواهند گرفت! در برابر این گونه اظهارات این سوال مطرح می شود که آیا رهبر معظم انقلاب منتخب مردم نیست و جایگاه رهبری جز با رای نمایندگان مجلس توسط خبرگان تعیین و گسترش نمی یابد؟ آیا قدرت رهبری با قدرت انتخابی ملت فرقی ندارد؟

۳- کدام یک از اختیارات به موجب قانون و بر اساس قانون اساسی از منتخبان مردم در انتخابات مختلف سلب شده است که می خواهید برگردید؟ اگر غیر از این، دولت مورد حمایت اصلاح طلبان نزدیک به یک دهه بر سر کار بود و بر اساس تصمیم و اراده آن دولت، سیاست های خارجی و داخلی کشور انجام شد و نتایج آن را در عرصه دیپلماسی، اقتصادی، فرهنگی و… شاهد بودیم. . ، بازتابی که در نهایت این امر منجر به روی آوردن افکار عمومی به اصولگرایان دو انتخابات اخیر شد!

۴- به نظر می رسد در پشت تکرار کلمه مردم و پنهان شدن در پس ایجاد عباراتی مانند «بازگرداندن قدرت به نمایندگان مردم» به منظور توجیه ناکارآمدی اصلاح طلبان در دو دولت گذشته و مجلس دهم. مردم را وادار به دفع کردند و اکنون تلاش می کنند که قدرتی برای نشان دادن خود نداشته باشند، آب از دست رفته را به جو برگردانند و سبد آرای از دست رفته را که بعید است به دست حزب کارگر بیفتد، به دست آورند.

منبع: جام جم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا