پرونده تازه برای نایکی؛ اتهام دریافت دوباره پول از جیب مشتریان

گروهی از مصرفکنندگان در آمریکا با طرح یک شکایت گروهی علیه شرکت نایکی اعلام کردند این شرکت پس از افزایش قیمت محصولات برای جبران هزینه تعرفههای وارداتی، اکنون در حالی که احتمال بازگشت این تعرفهها از سوی دولت وجود دارد، قصدی برای بازگرداندن این مبالغ به مشتریان ندارد.
به گزارش توسعه برند؛ گروهی از مصرفکنندگان آمریکایی از شرکت نایکی شکایت کردهاند و این برند بزرگ پوشاک و کفش ورزشی را متهم میکنند که هزینه تعرفههایی را که پیشتر به قیمت محصولات اضافه کرده بود، به مشتریان بازنمیگرداند.
این شکایت که بهصورت دادخواست گروهی در دادگاه فدرال شهر پورتلند در ایالت اورگن ثبت شده، به تعرفههایی مربوط میشود که در دوره ریاستجمهوری دونالد ترامپ بر واردات برخی کالاها اعمال شده بود. دیوان عالی آمریکا در ماه فوریه بخشی از این تعرفهها را لغو کرد؛ موضوعی که میتواند به بازگشت مبالغ پرداختشده از سوی شرکتها منجر شود.
بر اساس متن شکایت، نایکی برای جبران هزینه این تعرفهها قیمت برخی محصولات خود را افزایش داده بود. به گفته شاکیان، قیمت برخی کفشهای این شرکت بین ۵ تا ۱۰ دلار و برخی پوشاک بین ۲ تا ۱۰ دلار افزایش یافته بود.
در این دادخواست آمده است:
«نایکی هیچ تعهد الزامآور قانونی برای بازگرداندن هزینههای اضافی ناشی از تعرفهها به مصرفکنندگانی که این مبالغ را پرداخت کردهاند، ارائه نکرده است.»
شاکیان همچنین ادعا کردهاند که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، نایکی ممکن است عملاً دو بار از یک هزینه سود ببرد؛ یکبار از طریق افزایش قیمت محصولات برای مشتریان و بار دیگر از طریق دریافت بازپرداخت تعرفهها از دولت.
“”توسعه برند را در بله و سروش پلاس دنبال کنید””
نایکی که مقر اصلی آن در شهر بیورتون در ایالت اورگن قرار دارد، پیشتر اعلام کرده بود در نتیجه تعرفههای اعمالشده بر کالاهای وارداتی، حدود یک میلیارد دلار هزینه تعرفه پرداخت کرده است. این شرکت تاکنون به درخواست رسانهها برای اظهار نظر درباره این شکایت پاسخ نداده است.
این پرونده در حالی مطرح شده که پیش از این نیز چند شرکت بزرگ از جمله کاستکو و شرکت سازنده عینکهای ریبن با شکایتهای مشابهی از سوی مصرفکنندگان مواجه شدهاند؛ شکایتهایی که به نحوه برخورد شرکتها با بازپرداخت احتمالی تعرفهها مربوط میشود.



