برندهای خارجی

وداع با سانسور: کلمه «شهید» پس از یک سال به فیس‌بوک و اینستاگرام بازگشت!

در خبر مسرت‌بخشی برای کاربران فارسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی، شرکت متا که مالک فیس‌بوک و اینستاگرام است، پس از یک سال بررسی توسط هیات نظارت، ممنوعیت استفاده از کلمه «شهید» را لغو کرد. این اقدام در راستای احترام به آزادی بیان و رفع نگرانی‌هایی صورت گرفته که پیش‌تر در مورد سانسور محتوای مرتبط با فرهنگ و ارزش‌های کاربران فارسی‌زبان مطرح شده بود.

به گزارش توسعه برند به نقل از رویترز، این شرکت از مدت‌ها قبل به دلیل شیوه کنترل محتوای مربوط به خاورمیانه مورد انتقاد است. یکی از این موارد تحقیقی است که متا در ۲۰۲۱ انجام داد و متوجه شد عملکرد آن تأثیر مخربی روی حقوق بشر مردم فلسطین و دیگر کاربران عرب زبان سرویس‌هایش دارد.

از سوی دیگر با شعله ور شدن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس در اکتبر سال گذشته میلادی این انتقادات شدت گرفت. هیأت نظارت متا که توسط این شرکت تأسیس شده اما به طور مستقل عمل می‌کند، سال گذشته تحقیقی را درباره کلمه شهید آغاز کرد زیرا تعداد پست‌های حاوی این کلمه که شرکت حذف می‌کرد بیش از پست‌های حاوی اصطلاحات و کلمات دیگر بود.

بررسی‌ها نشان داد قوانین متا درباره کلمه شهید معانی مختلف آن را در نظر نگرفته و در نتیجه به حذف محتوایی منجر شده که ارتباطی به ترویج خشونت نداشته است.

متا این یافته را به رسمیت شناخت. هیأت نظارت نیز از این تغییر استقبال و اعلام کرد سیاست متا مربوط به واژه شهید به سانسور میلیون‌ها کاربر درپلتفرم های این شرکت منجر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا