هوش مصنوعی دیپسیک؛ ابزار جدید برندهای مالی برای تحلیل و سرمایهگذاری

شرکت تایگر بروکرز با استفاده از مدل پیشرفته DeepSeek-R1 در دستیار هوشمند TigerGPT، به موج تحول صنعت مالی چین پیوسته است. این مدل هوش مصنوعی، که بهعنوان عاملی کلیدی در تغییرات مدیریتی و تحلیلی در شرکتهای مالی شناخته میشود، پتانسیل افزایش بهرهوری و دگرگونسازی روندهای سنتی را دارد.
به گزارش توسعه برند، شرکت تایگر بروکرز (Tiger Brokers) روز سهشنبه اعلام کرد که مدل هوش مصنوعی DeepSeek-R1 را در دستیار گفتوگوی هوشمند خود، TigerGPT، ادغام کرده است. این اقدام در بحبوحه رقابت شدید کارگزاریها و مدیران سرمایهگذاری برای بهرهگیری از تحول هوش مصنوعی این استارتآپ چینی صورت گرفته است؛ تحولی که به سرعت در حال تغییر نحوه عملکرد صنعت مالی است.
ادغام مدل DeepSeek با TigerGPT پس از رشد شگفتانگیز دیپسیک انجام شد؛ رشدی که سیلیکونولی را غافلگیر کرد و موجی از رشد در سهام فناوری چین به راه انداخت. بسیاری بر این باورند که انقلاب هوش مصنوعی در حال گسترش به صنایع مختلف از جمله آموزش و امور مالی است.
تایگر بروکرز، یک کارگزاری آنلاین که سهامداران آن شرکتهای برجستهای مثل الکترونیکساز چینی شیائومی (Xiaomi) و سرمایهگذار مشهور آمریکایی جیم راجرز (Jim Rogers) هستند، تازهترین شرکت بزرگی است که به مدل دیپسیک روی آورده است.
تا کنون، حداقل ۲۰ شرکت کارگزاری و مدیریت سرمایهگذاری چینی، از جمله Sinolink Securities، CICC Wealth Management و China Universal Asset Management، ادغام مدلهای DeepSeek را در کسبوکارهای خود آغاز کردهاند. این تغییرات میتوانند نحوه تحقیق، مدیریت ریسک، تصمیمگیریهای سرمایهگذاری و تعامل با مشتریان را به طور اساسی تغییر دهند.
تحولی برای صنعت مالی
به گفته وو تیانهوا (Wu Tianhua)، بنیانگذار و مدیرعامل تایگر بروکرز، مدل DeepSeek به دادههای مالی تایگر بروکرز دسترسی خواهد داشت و به مشتریان کمک میکند تا ارزشگذاریها را تحلیل کنند، در تصمیمگیریهای معاملاتی بهتر عمل کنند و “زیبایی سرمایهگذاری” را درک نمایند.
او در گفتوگو با رویترز تأکید کرد:
“تأثیر دیپسیک واقعی است. دیگر فقط یک ایده یا ابزار تبلیغاتی نیست.”
یک گزارش از بانک UBS پیشبینی میکند که استفاده سریع از هوش مصنوعی موجب افزایش ۲۴ درصدی بودجه IT بخش مالی شود، که معادل با ۶۹ میلیارد یوان (حدود ۹.۴۹ میلیارد دلار) طی ۵ سال آینده است. شرکتهایی مانند Hundsun Technologies Inc، Northking Information Technology Co و iSoftStone Information Technology Group، بهعنوان ارائهدهندگان کلیدی فناوریهای مرتبط، از این رشد سود خواهند برد.
هایفنگ کائو (Haifeng Cao)، تحلیلگر UBS، در اینباره گفت:
“ما انتظار داریم که مدل جدید DeepSeek R1 در سال ۲۰۲۵ استفاده از هوش مصنوعی مولد (GenAI) در صنعت مالی را سرعت بخشد.”
او افزود: “صنعت مالی به دلیل وابستگی زیاد به دادهها، استفاده گسترده از نیروی انسانی و تمرکز بر وظایف مرتبط با زبان، احتمالاً بیشتر از سایر صنایع تحت تأثیر GenAI قرار خواهد گرفت.”
شاخص ردیابی شرکتهای فینتک چین در ماه جاری ۱۷ درصد رشد کرده و به بالاترین سطوح تاریخی نزدیک شده است.
استفاده از DeepSeek در تایگر بروکرز
تایگر بروکرز اعلام کرده که نسخه ارتقاءیافته دستیار سرمایهگذاری TigerGPT، که دارای مدل جدید DeepSeek است، در مراحل اولیه بهصورت رایگان در چین و سنگاپور در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل تایگر بروکرز، وو تیانهوا، گفت:
“ادغام DeepSeek قابلیتهای استدلال منطقی TigerGPT را بهبود داده است و حالا این ابزار میتواند تغییرات بازار را واضحتر تحلیل کند و فرصتهای سرمایهگذاری را بهتر تفسیر نماید.”
او همچنین افزود:
“زنجیرهای از ایدههایی که توسط مدل DeepSeek تولید میشود، حتی برای معاملهگران حرفهای و باتجربه نیز الهامبخش است.”
تغییرات در سایر شرکتهای مالی
Sinolink Securities، که هوش مصنوعی را محور رشد خود میداند، اوایل این ماه اعلام کرد که از مدل دیپسیک در مواردی مانند جستوجوی اطلاعات، تحلیل بازار و تحقیقات صنعتی استفاده خواهد کرد. آنها همچنین قصد دارند در آینده این کاربردها را در حوزههای اصلی مانند مدیریت ریسک و سرمایهگذاری گسترش دهند.
CICC Wealth Management نیز اعلام کرده که مدل DeepSeek R1 را در خدمات مشاوره سرمایهگذاری خود ادغام کرده است و این اقدام میتواند بهرهوری در پردازش اطلاعات را تا ۹۰ درصد افزایش دهد.
در همین حال، Zhongou Fund Management اظهار کرده که بزرگترین چالش حال حاضر صنعت مالی، استانداردسازی پایگاه دادههای داخلی به منظور آموزش مدلهای هوش مصنوعی است.
دو هولیانگ (Du Houliang)، مدیر تحقیقات فنی Zhongou، گفت:
“هوش مصنوعی به شرکتهای مالی ابزاری داده است تا بهتر از حجم عظیم دادههایی که قبلاً بلااستفاده مانده بود، بهره ببرند.”
به گزارش رویترز، او اضافه کرد: “اکنون بسیاری از مؤسسات مالی، از جمله خود ما، در حال برگزاری جلسات فوری برای بررسی چگونگی ادغام مدلهای دیپسیک در مدیریت داخلی، بازاریابی و سرمایهگذاری هستند.”