همکاری استراتژیک گوگل و فولکسواگن: آینده رانندگی را شکل میدهند
شرکت آلفابت، مالک گوگل، با همکاری فولکسواگن، دستیار هوش مصنوعی مبتنی بر گوشیهای هوشمند را راهاندازی کرد. این دستیار بخشی از استراتژی گوگل برای جذب مشتریان جدید از طریق ارائه ابزارهایی برای ساخت اپلیکیشنهای هوش مصنوعی سازمانی است.
توسعه برند به نقل از رویترز، شرکت آلفابت، مالک گوگل، با ارائه قابلیتهای کلیدی برای یک دستیار هوش مصنوعی در اپلیکیشن گوشیهای هوشمند به رانندگان فولکسواگن، وارد همکاری با این شرکت خودروسازی شده است. این اقدام، بخشی از استراتژی گوگل برای جذب مشتریان جدید از طریق ارائه ابزارهایی برای ساخت اپلیکیشنهای هوش مصنوعی سازمانی است.
با استفاده از این دستیار هوش مصنوعی، مصرفکنندگان میتوانند سؤالهایی مانند «چگونه لاستیک پنچر را تعویض کنم؟» را از دستیار درونبرنامهای فولکسواگن بپرسند یا با دوربین گوشی خود از داشبورد خودرو عکس بگیرند و اطلاعات مرتبطی دریافت کنند.
این دستیار هوش مصنوعی از مدلهای زبان بزرگ جِمینی (Gemini) گوگل بهره میبرد. مدلهای زبان بزرگ برنامههایی هستند که میتوانند زبان انسان را درک کرده و پاسخهای پیشبینیشده تولید کنند. این دستیار همچنین از ظرفیت رایانش ابری گوگل استفاده میکند.
ابزار فولکسواگن با افزودن دادههایی مانند دفترچه راهنمای مالک خودروهای فولکسواگن و ویدیوهای تعمیر خودرو از یوتیوب به مدل جِمینی طراحی شده است.
توماس کوریان، مدیرعامل گوگل کلود به رویترز گفت که این محصول نیازمند غلبه بر موانع فنی در چندرسانگی (multimodality) بودهاست. چندرسانگی به توانایی پردازش انواع مختلف داده مانند متن، تصویر و ویدیو گفته میشود.
کوریان گفت: «این مشکل ظاهراً ساده به نظر میرسد، اما از لحاظ فنی بسیار پیچیده است. اکثر مردم فکر میکنند ما یک سیستم ترجمه گفتار به متن ساختهایم که سپس به یک دفترچه راهنما مراجعه میکند. اینطور نیست.»
این دستیار هوش مصنوعی در حال حاضر رایگان و برای حدود ۱۲۰۰۰۰ مالک مدلهای اطلس و اطلس کراس اسپرت فولکسواگن در دسترس است. این دستیار تا اوایل سال آینده برای سایر خودروهای مدل ۲۰۲۰ و بالاتر نیز عرضه خواهد شد.
پذیرش و استفاده گسترده از هوش مصنوعی تولیدکننده (generative AI) میتواند بازار پرسود رایانش ابری را تغییر دهد. در حال حاضر، گوگل از نظر سهم بازار در رتبه سوم پس از آمازون و مایکروسافت قرار دارد. با این حال، بسیاری از شرکتها هنوز به دنبال کاربردهای هوش مصنوعی هستند که برای کاربران عملی و کاربردی باشد.
بخش رایانش ابری برای گوگل یک بخش تجاری در حال رشد است. این بخش در سال ۲۰۲۳، سهمی معادل ۳۳ میلیارد دلار از کل درآمد ۳۱۷ میلیارد دلاری شرکت را به خود اختصاص داد.
طبق گفتهی گوگل، راهحلهای هوش مصنوعی در سال جاری میلیاردها دلار درآمد ایجاد کردهاند، اما این شرکت از ارائه ارقام دقیقتر خودداری کرده است. فولکسواگن نیز تاکنون جزئیاتی در مورد میزان استفاده از دستیار هوش مصنوعی خود ارائه نکرده است.