نهمین کمپ استارتاپی دیجینکست شروع به کار کرد

شتابدهنده دیجی نکست به عنوان بازوی نوآوری گروه تجارت الکترونیک دیجی کالا با راه اندازی کمپهای استارتاپی و جذب استعدادهای جدید و سرمایهگذاری روی آنها به دنبال حل چالشهای این گروه است.
توسعه برند- جواد راشدی؛ نهمین کمپ استارتاپی دیجینکست روز شنبه (۶ مرداد) در ۵ استان تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس و اصفهان آغاز به کار کرد.
کمپ استارتاپ برای جذب استعدادها
کیوان محیط مافی در مراسم افتتاح نهمین دوره کمپ استارتاپی دیجی نکست بیان کرد: دیجینکست به عنوان بازوی نوآوری دیجی کالا فعالیت میکند و یکی از روشهایی که دیجینکست از طریق آن اقدام به جذب استارتاپ میکند راهاندازی کمپهای استارتاپی است. دیجینکست به صورت Reverse Pitch (ایدههای تقاضا محور) مسئلههایی را که گروه دیجی کالا در حوزه ایکامرس دارد را در اختیار استعدادهای حاضر در کمپ قرار میدهد. افراد و تیمهای حاضر در کمپ استارتاپی طی ۸ هفته روی این مسائل کار خواهند کرد. سپس ایدهها مورد بررسی و داوری قرار میگیرد و در صورت پذیرفته شدن وارد مراحل سرمایهگذاری و منتور شیپ میشود.
مدیرعامل دیجینکست ادامه داد: در این دور از کمپهای استارتاپی تغییراتی انجام شد. نهمین کمپ استارتاپی به جای اینکه به طور متمرکز در تهران برگزار شود در ۴ استان دیگر به طور همزمان برگزار میشود.
توجه کمپ استارتاپی به استانهای دیگر
محیط مافی دلیل برگزاری کمپ استارتاپی در ۵ استان را این چنین مطرح کرد: با حضور در استانهای مختلف متوجه وجود استعدادهای زیادی در دانشگاهها شدم که علاقمند به کارآفرینی هستند و ایدههای جذابی دارند. اما به دلیل دوری از مرکز، دسترسی مناسبی به افراد تاثیرگذار و زیرساختهای لازم برای پیگیری ایدههای خود ندارند. لذا طی صحبتهای انجام شده با استانهای ذکر شده، توانستیم شهرهایی که کمپ استارتاپی در آنجا برگزار میشود را بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: از دیگر مسائلی که ما در کمپهای استارتاپی با آن مواجه میشدیم حضور افراد و تیمها با ایدههایی خارج از حوزه سرمایهگذاری دیجینکست بود. زیرا همانطور که گفته شد دیجینکست بیشتر در حوزه ایکامرس و هوشمصنوعی مورد نیاز گروه دیجی کالا وارد میشود. اما برای اینکه این استعدادها از بین نرود از بعضی همکاران خود و شرکتهای مختلف در دیگر حوزهها مانند حوزه سلامت و صنعت ساختمان و بعضی شتابدهنده کمک خواستیم تا با حضورشان بتوانیم از ایدههای دیگری که پتانسیل خوبی برای رشد دارد پشتیبانی کنیم.
استارتاپ های بذری سرچشمه اکوسیستم استارتاپی هستند
وی درباره وضعیت فعلی سرمایهگذاری در اکوسیستم استارتاپی ایران گفت: بیشتر تمرکز سرمایهگذاران بر روی سرمایهگذاریهای مرحله اول و دوم استارتاپها رفته که در آن مراحل استارتاپها تیمشان بزرگتر است زیرا قبلا سرمایههای خود را دریافت کرده و به سوددهی رسیده است. اما سرمایهگذاری در مراحل بذری (Seed Found) به دلیل نبود ایدههای خوب کمتر است. لذا از سرمایهگذاران دعوت میکنم که توجه خود را به سرچشمه اکوسیستم استارتاپی که همان شتابدهنده و انکوباتورها هستند بیشتر کنند تا تیمهای بهتری شکل بگیرد. زیرا در این صورت است که صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر میتوانند از خروجی این شتابدهندهها استفاده و سرمایهگذاری بهتری را انجام دهند. این کار باعث میشود اکوسیستم استارتاپی با نظم بهتری پیش برود و شاهد موفقیتهای بیشتر باشیم.
ادامه دادن مسیر موفقیت با توجه به شتابدهندهها
سعید محمدی، مدیرعامل گروه تجارت الکترونیک دیجی کالا در ادامه مراسم افتتاحیه با اشاره به شروع کار دیجی کالا در سال ۸۵ و رشد این مجموعه تا کنون بیان کرد: ایده اصلی ایجاد دیجینکست برای این بود که بتواند مسیر موفقیت استارتاپی را برای بارها تکرار کند و موفقیت دیجی کالا محدود به دیجیکالا نشود. از سوی دیگر بتوانیم مسائلی که گروه دیجی کالا با آنها روبرو میشود را به تیمها بدهیم و از راهحلهایی که تیمها ارائه میدهند استفاده کنیم.
مدیرعامل دیجی کالا در ادامه صحبتهای خود با اشاره به سخن بعضی جوانان که دیگر فضای مساعدی برای رشد استارتاپ در کشور وجود ندارد گفت: شاید وضعیت کنونی به خوبی سالهای ۹۴ و ۹۵ در بعضی از شاخصها نباشد اما در مقایسه با شکلگیری و رشد استارتاپهای اولیه در ایران شرایط بهتر است. برای مثال در حال حاضر مراکزی وجود دارد که بتوان از آنها کمک گرفت و سرمایه اولیه را راحتتر جذب کرد.
موج جدید استارتاپهای موفق تا ۳ سال دیگر
محمدی ادامه داد: تجربه نشان داده که زمان ورود استارتاپهای جدید و موفق میتواند موقعی باشد که که به نظر اوضاع اکوسیستم استارتاپی خوب نیست. برای مثال نرخ تشکیل استارتاپها کم شده باشد. من فکر میکنم که ۲ تا ۳ سال آینده فرصت بسیار مغتنمی برای تیمهای مستعد و باهوش است زیرا ممکن است که در چند سال آینده موج استارتاپی جدید و قویتر از قبل در ایران شکل بگیرد. ایران به لحاظ جغرافیایی و جمعیتی کشور کوچکی نیست و برای رشد استارتاپها مخصوصا بر پایه فناوریهای جدید بسیار مستعد است و ما برای رفع چالشهایمان به تک تک استارتاپها نیاز داریم.
۱۷۶۰ نفر ثبتنامی برای کمپ استارتاپی
ریحانه مهربانی، مدیر روابطعمومی دیجینکست درباره ثبتنام و پذیرش افراد راه یافته به کمپ استارتاپی به توسعه برند گفت: در این دوره ما ۱۷۶۰ ثبتنامی بصورت فردی و تیمی داشتیم. افراد ثبتنام کننده پس از شرکت در ارزیابی اولیه که شامل موارد مهارتهای نرم و سخت در سایت دیجینکست بود توسط داوران مجموعه مورد بررسی قرار گرفتند و افراد منتخب برای مصاحبه حضوری به دیجینکست دعوت شدند. در مصاحبه حضوری هم پس از ارزیابی توسط واحدهای مختلف، تعدادی از آنها به کمپ استارتاپی دعوت شدند و در حال حاضر در کمپ استارتاپی تهران میزبان ۸۰ نفر از شرکتکنندگان هستیم.
وی در ادامه با اشاره به فعالیتهای کمپ استارتاپی بیان کرد: زمان برگزاری این کمپ ۸ هفته است که شرکتکنندگان در هفته اول با فرآیند تیمسازی و شکلدهی استارتاپ آشنا میشوند. در هفته دوم با ایدههای واقعی که از دل مشکلات واقعی صنعت بیرون آمده آشنا میشوند تا بتوانند برای آن راهحل پیدا کنند. تیمها در هفتههای بعدی پس از انتخاب مسئله وارد مرحله ساخت محصول و پیشبرد ایدههای خود در کنار منتورها میشوند. در انتهای ۸ هفته، تیمها محصولات خود را جلوی داوران ارائه میدهند و در صورت برگزیده شدن وارد مرحله سرمایهگذاری و شتابدهی توسط دیجینکست میشوند.
پایان