برندهای ایرانی

فرش ۹۰ ساله قاجاری: گامی در راستای برندسازی فرش ایرانی

در مراسمی همزمان با روز ملی فرش، از یک فرش ۹۰ ساله مربوط به دوره قاجاریه در موزه آستان قدس رضوی رونمایی شد. این فرش که یکی از نفیس‌ترین نمونه‌های گره‌بافته عشایری ایران به شمار می‌رود، گامی در جهت برندسازی فرش ایرانی و معرفی این هنر-صنعت ارزشمند به جهانیان تلقی می‌شود.

به گزارش توسعه برند به نقل از مهر، همزمان با روز ملی فرش، طی مراسمی در موزه آستان قدس رضوی، از یک فرش ۹۰ ساله مربوط به دوره قاجاریه رونمایی شد. این فرش که به دست بافندگان هنرمند و کوچ‌نشین افشاری بافته شده است، بر پایه کتیبه تاریخ بافت در بالای آن، در سال ۱۳۵۳ هجری قمری و احتمالاً در ناحیه سیرجان استان کرمان بافته شده است.

حمید کارگر، مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی در این مراسم اظهار کرد: این قالی یکی از برترین نمونه‌های گره بافته عشایری در ایران به شمار می‌رود که تمام پشم و تخت بافت بودن، کیفیت عالی پشم، استفاده از رنگ‌های طبیعی محدود در رنگرزی پشم و مهم‌تر از همه، کتیبه سال بافت، از جمله ویژگی‌های بارز آن است.

وی با اشاره به اهمیت فرش ایرانی در تاریخ و فرهنگ کشورمان، گفت: رونمایی از این فرش نفیس، فرصتی برای یادآوری ارزش و جایگاه این هنر-صنعت ارزشمند و همچنین گامی در جهت برندسازی فرش ایرانی و معرفی آن به جهانیان است.

کارگر با بیان اینکه فرش ایرانی در طول تاریخ، همواره از جایگاه ویژه‌ای در میان ملل مختلف برخوردار بوده است، افزود: این هنر-صنعت نه تنها زیبایی و ظرافت را به خانه‌ها و زندگی مردم هدیه می‌دهد، بلکه منبع درآمد و اشتغال برای بسیاری از افراد نیز محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی با تأکید بر ضرورت برندسازی فرش ایرانی، اظهار کرد: برای حفظ و ارتقای جایگاه این هنر-صنعت در بازارهای جهانی، لازم است اقداماتی در جهت برندسازی و معرفی آن به گردشگران و تجار خارجی انجام شود.

وی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، شرکت در جشنواره‌ها و رویدادهای جهانی، و همچنین استفاده از رسانه‌ها و فضای مجازی برای معرفی فرش ایرانی را از جمله راهکارهای برندسازی این هنر-صنعت عنوان کرد.

کارگر در پایان ابراز امیدواری کرد: با تلاش و همدلی همه فعالان این حوزه، شاهد رونق روزافزون فرش ایرانی و معرفی هر چه بیشتر این هنر-صنعت ارزشمند به جهانیان باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا