وب گردی

عوارض خطرناک خالکوبی که بسیاری از افراد نمی دانند

تعطیلات نوروز نزدیک است، آرایشگاه ها شلوغ تر از همیشه هستند و جای سوزن انداختن نیست. یکی از کارهای زیباسازی که در سال های اخیر در بین زنان و مردان ایرانی بسیار رایج و به اصطلاح مد شده است، خالکوبی است. خالکوبی قسمت های مختلف بدن؛ از پشت گوش تا استخوان ترقوه، شکم، پشت گردن و مچ پا. از طرح های ساده مانند شکلک، قلب، کبوتر، پروانه، ستاره، خورشید و ماه گرفته تا خالکوبی های پهن و بزرگ که قسمت زیادی از بدن را می پوشاند. برخی از زوج ها یا دوستان نیز ابتکار عمل را به دست می گیرند و یک کیت خالکوبی سفارش می دهند.

انسان میل سیری ناپذیری به زیبایی و جوانی دارد و برای جوان و زیبا ماندن دست به هر کاری می زند. اما بسیاری از افراد ناآگاهانه سراغ عمل های زیبایی می روند و از عوارض و بیماری هایی رنج می برند که جبران آن ها سخت و حتی غیرممکن است. به عنوان مثال، بسیاری از افراد در مترو و از دست فروشان، سوراخ بینی انجام می دهند، در آرایشگاه ها و زیر دست تاتو آرتیست های غیرمتخصص، خالکوبی را تجربه می کنند و برای تزریق بوتاکس و سایر زیبایی ها به مراکز ناشناس مراجعه می کنند. مراکزی که عمدتاً توسط ماماها، چشم پزشکان یا افرادی که فقط چند ماه آموزش دیده اند اداره می شوند. دلیلش اینه که قیمتشون مناسب تره!

برخی از پزشکان و متخصصان بر این باورند که نمی توان از مطالبات و نیازهای جامعه در زمینه خالکوبی و سایر کارهای زیبایی جلوگیری کرد، بلکه بهتر است مراکز استاندارد و کنترل شده ای وجود داشته باشد که افراد برای انجام کارهای زیبایی به آنجا مراجعه کنند. دچار عوارض و بیماری های مختلف نشوند موضوع نباید برای نظام سلامت کشور گران تمام شود.

آیا خالکوبی عوارض دارد؟!

خیلی ها تعجب می کنند وقتی از عوارض خالکوبی می گویید و به مراکز غیرتخصصی تاتو تذکر می دهید و می گویید آیا خالکوبی عوارض دارد؟! یا مهم نیست کجا برویم؟ بسیاری از افراد سالن های خالکوبی را انتخاب می کنند زیرا هم در دسترس تر و هم ارزان تر هستند. اما دکتر بابک پورکلیچ، پزشک عمومی می گوید: به دلیل وجود رنگ های شیمیایی و فلزات مختلف در مواد خالکوبی، انجام آن در چه مراکزی و روی چه افرادی مهم است.

وی می گوید: اتفاقا خالکوبی در تاریخ بشر سابقه فرهنگی طولانی دارد و در اقوام مختلف ما با توجه به منطقه، از قدیم الایام تاتو در نقاط مخالف بدن انجام می شده است. امروزه که این کار آسان شده و با بیهوشی و با دستگاه مخصوص انجام می شود و همچنین به دلیل نفوذ فرهنگی کشورهای دیگر، موجی از توجه به خالکوبی در کشور ایجاد شده است. هم برای زنان و هم برای مردان.

دکتر پورگلیچ به عوارضی که خالکوبی می تواند بر سلامتی داشته باشد اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر خالکوبی بیشتر در زیرزمین ها و آرایشگاه ها انجام می شود و اکثر افرادی که این کار را انجام می دهند هیچ آگاهی و اطلاعاتی در مورد فیزیولوژی بدن، بیماری های منتقله از طریق بدن ندارند. مواد و بیماری های خالکوبی هیچ پیشینه ای که ممکن است فرد داشته باشد ندارند و فقط به جنبه زیبایی این کار علاقه دارند. وی در ادامه به عوارض مختلف خالکوبی در مراکز غیر استاندارد و توسط افراد غیر متخصص اشاره می کند.

ایجاد آلرژی

یکی از عوارض خالکوبی در مراکز غیر تخصصی ایجاد حساسیت در برخی افراد است. زیرا مواد تاتو مواد خارجی هستند که وارد بدن می شوند و می توانند آلرژی زا باشند و در فرد ایجاد حساسیت کنند. مشتریان زیادی هستند که با تورم بعد از تاتو به پزشک مراجعه می کنند و پزشک متوجه می شود که به مواد خالکوبی حساسیت دارند. این نیز یک روند بهبودی ایجاد می کند. گاهی اوقات یک خالکوبی جای زخم یا فیبروز به جا می گذارد که ممکن است فرد حتی با صرف هزینه زیاد نتواند به طور کامل آن را پاک کند.

عفونت های پوستی

خالکوبی در مراکز غیربهداشتی و نامرغوب می تواند منجر به عفونت های پوستی شود. زیرا سوراخ و زخمی در پوست ایجاد می کند که نیاز به مراقبت ویژه دارد. آرایشگران معمولا پماد یا کپسول آنتی بیوتیک را بدون داشتن صلاحیت تجویز می کنند، اما در بسیاری از موارد ممکن است عفونت قارچی یا یک عفونت فرصت طلب باشد که باعث واکنش های پوستی می شود که عوارض آن دیرتر ظاهر می شود.

بروز بیماری های خونی

گاهی خالکوبی باعث بیماری های خونی مانند هپاتیت و ایدز می شود که از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. برای انجام تاتو باید ناحیه مورد نظر به خوبی استریل شده و از سوزن های استریل برای انجام کار استفاده شود. در غیر این صورت احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت وجود دارد. هر چیزی که با خون انسان تماس پیدا کند، امکان انتقال بیماری های منتقله از راه خون را ایجاد می کند. این نکته در مطب ها، دندانپزشکان و کلینیک ها به شدت رعایت می شود. اما در آرایشگاه ها معمولا وسایل بهداشتی کافی وجود ندارد و از وسایل قابل استفاده مجدد استفاده می شود.

تغییر رنگ پوست و پنهان کردن بیماری

در برخی موارد، خالکوبی، به ویژه خالکوبی های بزرگ، ظاهر پوست را در برخی افراد تغییر می دهد. گاهی اوقات متوجه تغییر خال ها یا لکه های روی پوست نمی شویم و این می تواند شامل بیماری های بدخیم مانند سرطان و زمانی باشد که بدانیم به زخم تبدیل شده یا اندام های داخلی بدن را تحت تاثیر قرار داده است. این مشکل گاهی ممکن است به قیمت جان یک فرد تمام شود. زیرا ممکن است برخی از افراد دچار نقص ایمنی باشند و آن را ندانند و خالکوبی مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کند.

ایجاد گوشت اضافی روی پوست

برخی افراد مستعد گوشت اضافی یا بافت کلوئیدی هستند. یعنی هنگام خالکوبی، بافت کلوئیدی یا گوشت اضافی در همان ناحیه تاتو ایجاد می شود. این ربطی به اندازه خالکوبی ندارد. یعنی ممکن است خالکوبی شما به اندازه یک خط باشد، اما یک کلوئید به اندازه کف دست در بدن شما ایجاد شود. حذف گوشت اضافی نیز دشوار و پرهزینه است. البته همه عوارض خالکوبی در یک نفر اتفاق نمی افتد و از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر یک نفر ممکن است علائم داشته باشد، نه همه علائم به طور همزمان. اما اگر به شما گفته شود که می توانید با خالکوبی گوشت اضافی به دست آورید، آیا موافقت می کنید و آیا ارزش انجام آن را دارد؟

بروز سرطان پوست

بسیاری از مواد خالکوبی به دلیل رنگ ها و فلزات موجود در آنها می توانند باعث سرطان پوست شوند. آنها حتی می توانند باعث بیماری های سیستم ایمنی پوست شوند. زیرا ماده خالکوبی یک عامل خارجی است و بدن می تواند آن را به عنوان یک ماده خارجی تشخیص دهد و علیه قسمت های مختلف پوست آنتی بادی ایجاد کند. بنابراین، فرد از خودایمنی پوست یا بیماری های سیستم ایمنی پوست رنج می برد.

اختلال در نتایج تصویربرداری!

وجود فلزات در مواد خالکوبی حتی می تواند باعث تداخل و مشکلاتی در نتایج تصویربرداری مانند رادیولوژی، ام آر آی و غیره شود. می تواند تصاویری ایجاد کند که جسم خارجی به حساب می آیند و یا مانع و پوششی در جهت ورود تشعشعات به بدن ایجاد کنند و متخصص در حین تصویر قادر به درک قسمت های زیرین و عمیق تر و در نتیجه وجود یا عدم تشخیص آن نباشد. بیماری.

خونریزی مقاوم به درمان

اگر فردی اختلال خونی داشته باشد، خالکوبی ممکن است باعث خونریزی شود که به درمان مقاوم است. و این یک مشکل را به مشکلات فرد اضافه می کند.

کبودی غیر معمول

مواد خالکوبی می تواند باعث اکیموز یا کبودی غیر معمول در برخی افراد شود. این کبودی ها بعداً می توانند به لک تبدیل شوند و زیبایی پوست را کاهش دهند.

اثر بر روی سیستم لنفاوی

گاهی اوقات خالکوبی باعث فشار بر سیستم لنفاوی می شود. زیرا برخی از این مواد زائد که نزدیک به خون هستند توسط سیستم لنفاوی جذب می شوند. این مواد باید از طریق سیستم لنفاوی از بدن خارج شوند. پس کجا ناپدید می شوند؟ در کلیه؟ در کبد؟ این مواد شیمیایی به سیستم لنفاوی ما فشار می آورند و می توانند عوارض داخلی ایجاد کنند.

نیازهای جامعه را باید پذیرفت

خالکوبی علاوه بر عوارضی که برای سلامتی فرد دارد، حذف، تکرار، حفظ و بازگرداندن آن مشکلات خاص خود را دارد.

این سوالی است که دکتر کلیچ پور به آن اشاره می کند و می گوید: پزشکان به طور کلی خالکوبی را رد نمی کنند، اما باید به همه جوانب قضیه توجه کرد. چون همانطور که گفتم مقدار زیادی مواد حساسیت زا و خارجی وارد بدن می شود که تاثیر آن برای هر فردی متفاوت است. بسیاری از مردم هیچ شناختی در این زمینه ندارند و فقط به زیبایی آن و روحیه خوبی که برایشان ایجاد می کند توجه دارند.

این پزشک با اشاره به اینکه هر چه بیشتر اطلاع رسانی کنیم آگاهی مردم بیشتر می شود، می گوید: اگر عواقب و خطرات انجام یک کار اشتباه به درستی برای مردم توضیح داده شود و به آنها آموزش داده شود که از هر میلیارد یک نفر با انجام تاتو به ایدز مبتلا می شود. مبتلا شوید، قطعا بیش از ۹۰ درصد افراد این خطر را نمی پذیرند.

وی تاکید می کند: البته شرط این است که این کار در مراکزی انجام شود که تمامی استانداردها رعایت شده و زیر نظر نهادهای مسئول انجام شود. اما باید بپذیریم که این نیاز و تقاضا در جامعه وجود دارد. حالا چه دروغه یا نه. اگر مراکز استاندارد نداشته باشیم یا مراکز استاندارد را به مردم معرفی نکنیم یا در اختیارشان قرار ندهیم، مردم به مراکز غیر استاندارد مانند آرایشگاه ها هدایت می شوند.

منبع: همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا