شناخت درست و دقیق مخاطب امروز کودک و نوجوان مهمترین عنصر کارگردانی درست است
حسین فدایی حسین، فرید نوایی، امیر مشهدی عباس و سینا ییلاق بیگی در کارگاههای تخصصی «زیست کودکانه در تئاتر» درباره بایدها و نبایدهای تئاتر کودک و نوجوان با شرکت کنندگان بیست و نهمین جشنواره استان تهران صحبت کردند.
به گزارش توسعه برند به نقل از روابط عمومی مرکز امید (حوزه هنری کودک و نوجوان)، کارگاههای تخصصی «زیست کودکانه در تئاتر» در قالب بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران پنجشنبه ۸ شهریور در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد. در این کارگاهها که با همکاری حوزه هنری کودک و نوجوان جریان یافت، حسین فدایی حسین نویسنده، پژوهشگر و کارگردان، فرید نوایی آهنگساز، امیر مشهدی عباس بازیگر، کارگردان و نویسنده، سینا ییلاق بیگی طراح صحنه و لباس تئاتر به بایدها و نبایدهای تئاتر کودک و نوجوان را در حوزه محتوا و متن تاثیرگذار، موسیقی تئاتر، کارگردانی و طراحی صحنه و لباس نمایشهای کودک و نوجوان اشاره و این حوزهها را آسیب شناسی کردند.
در اولین نشست این رویداد که با موضوع «مدیریت محتوا و انتخاب متن موثر» با حضور حسین فدایی حسین برگزار شد، این هنرمند درباره اهمیت استفاده از خلاقیت، به روز بودن، استفاده از کاراکترهای غیر انسان، افسانهها، اساطیر، قرار دادن مخاطب کودک در موقعیتی آگاه، بهره گیری از فضای شاد، درگیر کردن توجه مخاطب و… صحبت کرد.
در کارگاه دوم این روز فرید نوایی مدرس موسیقی و آهنگساز با عنوان «موزیکالیته در تئاتر کودک و نوجوان» احساس برانگیز بودن موسیقی این گونه نمایشی، ضرورت شناخت کارگردان از موسیقی، آشنایی با اصطلاحات تخصصی این حوزه توسط او و عوامل نمایش، هماهنگی ریتم، تمپو، فرم و… را دارای اهمیت دانست و به برخی از تجربههای خود درباره طراحی و اجرای موسیقی در نمایشهای کودک و نوجوان اشاره کرد.
در کارگاه سوم این رویداد امیر مشهدی عباس با عنوان «شناخت کارگردانی کودک و نوجوان» مهمترین عنصر را در کارگردانی این جنس آثار شناخت درست و دقیق مخاطب امروز کودک و نوجوان دانست و گفت داشتن کارگردانی به معنای «بردن» مخاطب به دنیایی دیگر و همان نگاه و تفکری است که کارگردان مدنظر دارد. او مخاطب کودک و نوجوان را بسیار پیشرو و غیر قابل پیش بینی توصیف کرد.
کارگاه چهارم از «زیست کودکانه تئاتر» به موضوع «طراحی صحنه و لباس؛ دو امکان و چند استفاده» اختصاص یافت. سینا ییلاق بیگی مدرس این کارگاه گفت: طراح صحنه و لباس در نمایش کودک و نوجوان لزوما به معنای معمار یا دکوراتور نیست او باید برای متن و نمایشنامه فضاسازی کند.
این فضاسازی گاه کاملا رئال و گاه تنها با استفاده از المانهایی جزیی یا حتی صدا ایجاد میشود. او مهمترین مشکل تئاتر کودک و نوجوان را نداشتن تعریف و طبقه بندی دقیق و تفکیک شده بین تئاتر کودک، تئاتر خردسال و تئاتر نوجوان دانست.
بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران شهریور تا آبان ۱۴۰۳ در بخشهای ایثار، نهال، تئاتر خیابانی؛ لبخند، تئاتر کودک و نوجوان و نمایشنامه نویسی در حال برگزاری است.