برندهای خارجی

سرمایه‌گذاران تسلا بین امید و تردید در مورد تاکسی‌های رباتیک

برند تسلا با وعده‌های جدید برای راه‌اندازی تاکسی‌های رباتیک، سرمایه‌گذاران را در دوراهی قرار داده است. ایلان ماسک ادعا می‌کند این پروژه تا پایان سال آینده بر وضعیت مالی شرکت تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت، اما این ادعا در کنار تجربه‌های قبلی تسلا در تحقق اهداف، سوالات زیادی را به وجود می‌آورد.

به گزارش توسعه برند، تسلا در آخرین گزارش مالی خود، بار دیگر بر تعهد خود برای راه‌اندازی ناوگان تجاری تاکسی‌های رباتیک تاکید کرد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، وعده داد که خودروهای خودران تا اواخر سال آینده به طور قابل توجهی بر وضعیت مالی شرکت تاثیر خواهند گذاشت.

با وجود این که تسلا بارها اهداف خود را از دست داده است، تکرار وعده‌های قبلی در روز سه‌شنبه باعث شده است برخی از سرمایه‌گذاران باور کنند که آینده خودروهای خودران نزدیک است.

در حالی که کسب‌وکار اصلی تسلا در حوزه خودرو با مشکلاتی مواجه شده و فروش خودرو در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۱۳ درصد کاهش یافته است، انتظارات از این شرکت برای اثبات توانایی غلبه بر چالش‌های فنی رانندگی خودران و ارائه یک مدل کسب‌وکار قوی برای خدمات خودروهای بدون راننده، بسیار بالا است.

بیشتر تحلیلگران و سرمایه‌گذاران خوش‌بین، ارزش سهام تسلا را به برنامه‌های این شرکت برای یک کسب‌وکار بزرگ تاکسی رباتیک و اشتراک رانندگی خودران مرتبط می‌دانند. بلیک اندرسون، مدیر پورتفوی در گروه کارسون، یکی از سرمایه‌گذاران تسلا، معتقد است که اکنون زمان «نقطه عطف اساسی» است که همه امیدوارند به آن برسند.

تسلا به برنامه قبلی خود برای راه‌اندازی یک سرویس تاکسی رباتیک پولی در آستین، تگزاس، در ماه ژوئن پایبند است. این امر به سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که حضور ایلان ماسک به عنوان مشاور کاهش هزینه دولت ترامپ باعث تاخیر نشده است.

ماسک در سخنرانی روز سه‌شنبه اعلام کرد که تسلا ابتدا از خودروهای مدل Y موجود که مجهز به نرم‌افزار خودران هستند، استفاده خواهد کرد. این شرکت همچنین در حال توسعه یک مدل خودران اختصاصی به نام Cybercab است که تولید آن از سال آینده آغاز خواهد شد.

ماسک پیش‌بینی می‌کند که فناوری رانندگی خودران تا نیمه دوم سال ۲۰۲۶ تأثیر قابل توجهی بر سود شرکت داشته باشد و به یک بخش اساسی تبدیل شود. او گفت: «من پیش‌بینی می‌کنم که میلیون‌ها تسلا تا نیمه دوم سال آینده به طور کاملاً خودران فعالیت کنند.»

ماسک ۶ سال پیش، در سال ۲۰۱۹ نیز پیش‌بینی مشابهی کرده بود و گفته بود: «مطمئناً سال آینده، بیش از یک میلیون تاکسی رباتیک در جاده‌ها خواهیم داشت.»

با این وجود، برایان مالبری، مدیر پورتفوی مشتریان در Zacks Investment Management، یکی دیگر از سرمایه‌گذاران تسلا، گفت که احساس می‌کند «این اتفاق در حال رخ دادن است، به زودی اتفاق می‌افتد. آن‌ها مسافت‌ها، سوابق ایمنی و فناوری مورد نیاز را دارند.»

سرمایه‌گذاران و تحلیلگران در ماه‌های آینده به دنبال نشانه‌های ملموسی خواهند بود مبنی بر اینکه تسلا می‌تواند کسب‌وکار تاکسی رباتیک را گسترش دهد و بر چالش‌های فنی غلبه کند.

اندرسون گفت که در ماه‌های آینده می‌خواهد جزئیاتی مانند میزان هزینه‌ای که تسلا برای هر مایل در آستین دریافت می‌کند و اینکه آیا این هزینه می‌تواند سودآور باشد را ببیند. او همچنین خواهان جزئیات بیشتر در مورد سابقه ایمنی تسلا و تعداد دفعاتی است که خودروهای آن در آستین مجبور به خروج از حالت رانندگی خودران می‌شوند.

اندرسون گفت: «ایمنی چیزی است که آن‌ها بیشترین کنترل را بر آن دارند، بنابراین من می‌خواهم ثابت شود که آنچه آن‌ها کنترل می‌کنند، به طور کامل درست است. سپس دید بسیار بهتری نسبت به عرضه ملی خواهم داشت.»

دیگران نسبت به جدول زمانی ماسک مبنی بر اینکه تاکسی‌های رباتیک تا نیمه دوم سال آینده نقش مهمی در درآمد خواهند داشت، کمتر متقاعد شده‌اند. ماسک در سخنرانی روز سه‌شنبه گفت که راه‌اندازی تاکسی رباتیک در آستین با ۱۰ یا ۲۰ خودروی مدل Y آغاز می‌شود و تسلا «پس از آن به سرعت آن را گسترش خواهد داد» و در اواخر سال به سایر بازارهای ایالات متحده نیز گسترش خواهد یافت.

ماسک در سخنرانی‌های ژانویه و اکتبر گفته بود که انتظار دارد تاکسی‌های رباتیک را تا پایان سال جاری در کالیفرنیا راه‌اندازی کند. او در سخنرانی روز سه‌شنبه اشاره‌ای به کالیفرنیا نکرد.

تسلا امسال مجوز اولیه را در کالیفرنیا دریافت کرد، اما قبل از اینکه بتواند یک سرویس تاکسی رباتیک پولی راه‌اندازی کند، به چندین مجوز دیگر از سازمان‌های دولتی نیاز دارد.

سث گلدشتاین، استراتژیست سهام در Morningstar، گفت که جدول زمانی ماسک برای سودآوری در سال آینده برای فناوری‌ای که رقبا مانند Waymo متعلق به آلفابت تقریباً یک دهه برای توسعه آن وقت صرف کرده‌اند، «بسیار سریع» به نظر می‌رسد.

ماسک در سخنرانی روز سه‌شنبه گفت که فناوری خودران فعلی تسلا که در آستین آزمایش می‌شود، به طور متوسط به ۱۰,۰۰۰ مایل رانندگی نیاز دارد «قبل از اینکه تصادف یا مداخله‌ای رخ دهد.» او توضیح نداد که چگونه به این عدد رسیده است و تسلا تا سال گذشته داده‌های مربوط به مداخلات را مانند سایر شرکت‌های خودروهای خودران مانند Waymo و Zoox متعلق به آمازون به تنظیم‌کننده‌ها در کالیفرنیا ارائه نکرده بود.

گلدشتاین همچنان معتقد است که تسلا می‌تواند تا پایان سال آینده آزمایش‌های خود را به خوبی تنظیم کند و یک سیستم گسترده‌تر تاکسی رباتیک را راه‌اندازی کند که تا سال ۲۰۲۸ بتواند با Waymo رقابت کند.

به گزارش رویترز، اما او گفت که انتظار دارد اگر پیش‌بینی‌های ماسک در مورد تولید درآمد و سود تا سال آینده محقق نشود، سرمایه‌گذاران ناامید شوند. گلدشتاین گفت: «اکنون که آن‌ها یک جدول زمانی واقعی برای درآمد ارائه کرده‌اند، این نقطه‌ای است که آن‌ها به آن پایبند خواهند بود.»

محدثه مدنی

من با دوربین و قلمم در دنیای برندها به گشت‌وگذار می‌پردازم. تلاشم بر این است که با پوشش اخبار و رویدادهای کلیدی برندهای ایرانی و خارجی، تصویری شفاف و دقیق از تحولات این حوزه ارائه دهم و داستان‌ آن‌ها را روایت کنم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا