برندهای ایرانی

رشد پلتفرم های داخلی و کسب و کارهای آنلاین با حمایت دولت سیزدهم

پایگاه خبری توسعه برند، با تصویب آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای اقتصادی در دولت سیزدهم، پلتفرم‌های داخلی و کسب‌ و کارهای آنلاین وابسته به آن رشد کردند و کاربران بسیاری طی این سه سال همزمان با ایجاد قابلیت‌های جدیدی مانند اینترکانکشن و تماس صوتی و تصویری، از آن‌ها استفاده کردند.

همزمان با تغییر و توسعه تلفن‌های همراه و تبدیل شدن آن به ابزار کلیدی در زندگی بشر، موجی از تغییر و تحولات در حوزه تکنولوژی به وجود آمد که مهم‌ترین نتیجه آن ظهور شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های ارتباطی بود.

باوجود افزایش تعداد پیام‌رسان‌ها طی سال‌ها در دنیا، ایران هم از این موضوع مهم غافل نمانده و چند سالی است برای پیشرفت هرچه بهتر آنها تلاش می‌کند. خروج از سلطه پلتفرم‌های خارجی وعده‌ای بود که همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم مطرح شد. امروزه فناوری سبک حکمرانی در دنیا و نحوه تعامل دولت با مردم و مردم با مردم را تغییر داده است. عصر، عصر پلتفرم‌ و نفوذ آنهاست که عمق راهبردی کشورها را مشخص می‌کند و بعضا از ظرفیت‌های این فضا برای حکمرانی غفلت شده است؛ بر این اساس کارشناسان معتقدند باید بتوانیم کاری که در پلتفرم‌هایی ازجمله تاکسی‌های اینترنتی انجام شده را برای حوزه‌های دیگر هم انجام دهیم تا به این میزان تحت تاثیر پلت‌فرم‌های خارجی نباشیم.

در همین رابطه با حمایت‌های انجام شده از سوی دولت سیزدهم این وعده مهم با تصویب آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتال و پیام‌رسان‌های داخلی در آبان سال ۱۴۰۱ محقق شد. در این آیین‌نامه حدود ۳۰ نوع حمایت برای کسب‌و کارها و سکوهای اینترنت در نظر و موضوعاتی مانند پرداخت، تبلیغات، حمل‌ و نقل، زیرساخت، مالیات، تسهیلات و احراز هویت دیده شد. برخورداری از معافیت‌ها و تسهیلات مالیاتی، عدم نیاز به مجوز فعالیت، بسته‌های تبلیغاتی متنوع در پلتفرم‌های مشمول و سازمان صدا و سیما برای بازیابی شبکه مشتریان کسب‌ و کارها، تسهیلات بانکی، امکان استفاده از اکانت افراد در سکوهای داخلی در اعتبارسنجی بانکها و پذیرش آن به عنوان وثیقه بانکی و چندین امکان دیگر، از جمله تسهیلاتی است که برای کسب و کارهای فعال در سکوهای مشمول در نظر گرفته شده است.

اما در کنار موارد گفته شده معافیت مالیاتی کسب و کارها را می توان از مهم ترین اقدامات انجام شده در این سه سال دانست. به دلیل اهمیت این موضوع بندهایی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به آن اختصاص یافت و  کسب‌ و کارها با رعایت شرایطی مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شوند. البته در کنار بحث مالیات تسهیلات خوبی هم برای آنها درنظر گرفته که می‌توان به اعطای تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی به کسب‌و کارهای فعال در سکوهای داخلی اشاره کرد.

مدیر کل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران چندی پیش در این باره توضیح داد: سقف این تسهیلات مبلغ پنج میلیارد ریال برای کسب‌و کارهای حقوقی، سه میلیارد ریال برای کسب‌وکارهای صنفی و ۲ میلیارد ریال برای کسب‌ و کارهای حقیقی است و نرخ سود آن ۱۵/۳۳ درصد، دارای شش ماه تا یک سال تنفس و بازپرداخت سه ساله است.

با گذشت چند ماه از رونمایی این آیین نامه، پلتفرم‌های داخلی رشد و توسعه قابل توجهی یافتند، کاربران آنها افزایش یافت و چند قابلیت جدید به آنها مانند اینترکانکشن و تماس تصویری اضافه شد.

 تماس تصویری

این قابلیت به دنبال گلایه برخی کاربران سایر کشور های دیگر که تمایل به برقراری ارتباطات با اعضای خانواده بودند در سه پلتفرم ایرانی ایجاد شد و به دنبال موفقیت و رضایت کاربران  اواخر سال گذشته یک پیام رسان داخلی دیگر (ایتا) از این قابلیت برخوردار شدند.

اینترکانکشن و برقراری ارتباطی بی واسطه     

 اتصال داخلی میان پیام‌رسان‌ها (اینترکانکشن) یا MXP به معنای ایجاد امکان ارسال پیام از مبدا یک پیام‌رسان ایرانی به سایر سکوهای مشابه بومی است که پس از چندین ماه انتظار و مطرح شدن آن، درنهایت ابتدای اردیبهشت ماه امسال اعلام شد که چهار پیام رسان داخلی به یکدیگر متصل می شوند.

درباره چگونگی عملکرد این سرویس گفته شده که این کار با دو روش کلی برای پیاده‌سازی ارتباط داخلی میان پیام‌رسان‌ها وجود دارد. روش خودکار که در این شیوه سرور mxp به طور خودکار مطلوب‌ترین مقصد برای ارسال پیام را انتخاب می‌کند. اما در روش دستی هم فرستنده پیام ابتدا از سکوهایی که گیرنده پیامش در آن‌ها عضویت دارد، آگاه خواهد شد، سپس مسیر ارسال پیام را به مبل خود انتخاب خواهد کرد و گفت‌وگو در پیام‌رسان انتخابی فرستنده انجام خواهد شد.  براساس آنچه که مسئولان درباره این قابلیت گفته اند فاز اول این طرح ارسال متن و فایل است و تکمیل کانال و گروه در فازهای بعدی قرار دارد.

پلتفرم های داخلی
پلتفرم های داخلی

نحوه فعال سازی قابلیت اینترکانکشن به این صورت است که کاربران درصورت تمایل در ابتدا پیام‌رسان خود را به آخرین نسخه به‌روزرسانی می کنند، سپس به قسمت تنظیمات و بعد حریم خصوصی مراجعه کنند و گزینه ارتباط با سایر پیام رسان‌ها را فعال کنند. پس از این مرحله لازم است به بخش مخاطبان مراجعه و پس از به روزرسانی، مخاطب مورد نظر خود را انتخاب و سپس به آن پیام دهند. نکته  قابل توجه این است که برای برقراری ارتباطات با دیگران، مخاطبان شما هم حتما باید این قابلیت را بر روی پیام رسان‌های خود فعال کرده باشند. حال با گذشت چندین ماه از رونمایی این طرح سال گذشته میزان استفاده از این قابلیت از ۲ میلیون کاربر فراتر رفت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا