خرید برند ورساچه توسط پرادا: آیا این معامله، فصل جدیدی در تاریخ مد ایتالیا رقم میزند؟

زمزمههای خرید برند ورساچه توسط پرادا، غول دیگر ایتالیایی دنیای مد، بالا گرفته است. این اقدام میتواند به پرادا کمک کند تا دامنه نفوذ خود را گسترش دهد و در برابر چرخههای تجاری مقاومتر شود، اما احیای ورساچه، برندی که سالها با مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده، چالشهای بزرگی را به همراه خواهد داشت.
به گزارش توسعه برند، خرید ورساچه توسط گروه کالاهای لوکس ایتالیایی پرادا (۱۹۱۳.F) شرکتی با پایگاه گستردهتر و مقاومتر در برابر چرخههای تجاری ایجاد خواهد کرد، اما احیای برند مورد نظر ممکن است سالها طول بکشد و به سودهای کوتاهمدت ضربه بزند.
پرادا پس از ثبت رشد قوی فروش ارگانیک در ۹ ماهه آخر سال ۲۰۲۴، به رغم کاهش تقاضا، به دنبال گسترش است، در حالی که ورساچه با ضرر فعالیت میکند. این ادغام پاسخ ایتالیا به شرکتهای خوشهای فرانسوی خواهد بود که بر تجارت کالاهای لوکس تسلط دارند.
ملانیا گریپو، تحلیلگر BNP Paribas، در یادداشتی در روز دوشنبه گفت: “برند [ورساچه] نیاز به بازسازی دارد و سابقهای از سوءمدیریت بدون راهحل آسان دارد.”
با این حال، ماریو اورتلی، شریک مدیر شرکت مشاوره کالاهای لوکس Ortelli & Co، گفت که به دست آوردن چنین برند معروفی مانند ورساچه رشد را تسریع خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه پرادا با ارزش بازار ۲۲.۵ میلیارد دلار، کسری از اندازه غولهای فرانسوی LVMH و Kering است، گفت: “مقیاس مهم است.”
پرادا پس از توافق برای پرداخت نزدیک به ۱.۵ میلیارد یورو (۱.۶ میلیارد دلار) برای کسبوکاری که توسط جیانی ورساچه فقید در دهه ۱۹۷۰ تأسیس شد و خواهرش دوناتلا بیش از دو دهه است که ریاست خلاقیت آن را بر عهده دارد، به یک معامله نزدیک میشود.
منابع گفتهاند که Capri Holdings، که مالک ورساچه است، با بارکلیز برای بررسی فروش این برند همکاری میکند.
نیاز به کار
پرادا که در هنگ کنگ فهرست شده اما توسط طراح میوچیا پرادا و همسرش پاتریزیو برتلی کنترل میشود، مهارتهای لازم برای رفع کاستیهای ورساچه در تولید، استراتژی بازاریابی و اداره فروشگاههای تحت مالکیت مستقیم را دارد.
همچنین مهارتهای کالاهای چرمی مورد نیاز برای توسعه این بخش از تجارت را دارد که هرگز به نتیجه نرسید.
اورتلی گفت: “ورساچه تمام پتانسیلی را که تحت مدیریت Capri داشت، ابراز نکرده است. پرادا اعتبار لازم برای راهاندازی مجدد را دارد.”
Capri که قبلاً با نام Michael Kors شناخته میشد، بیش از شش سال پیش ورساچه را به قیمت ۱.۸ میلیارد یورو خرید.
ورساچه با زیباییشناسی جسورانه و ماکسیمالیستی خود، بخش جدیدی از مشتریان را به پرادا که به سبک مینیمالیستی خود مشهور است، میآورد.
سوزی تیبالدی، تحلیلگر UBS، در مصاحبهای گفت: “علاقه پرادا به ورساچه احتمالاً ناشی از تمایل به کاهش چرخهای بودن کسبوکار خود از نظر مد است، زیرا برندی با مشخصات بسیار متفاوت را به همراه خواهد داشت.”
تیبالدی گفت که تغییر ورساچه ممکن است چندین سال طول بکشد.
او با اشاره به، برای مثال، تخفیفهای گسترده ورساچه و طیف گستردهای از محصولات، که همه آنها را نمیتوان کالاهای لوکس نامید، گفت: “کارهای زیادی برای بازسازی وجود دارد.” “اگر بتوانید این نوع دارایی را با قیمت جذاب به دست آورید، پتانسیل بسیار قابل توجه است.”
او افزود: “نشانهای از پتانسیل ورساچه، سبد مجوزهای آن است که ارزش خردهفروشی در حدود ۲ میلیارد دلار دارد.”
انتظار میرود ورساچه در سال مالی ۲۰۲۵ خود که در ماه مارس به پایان میرسد، ۸۱۰ میلیون دلار درآمد گزارش دهد که نسبت به سال قبل کاهش داشته است. این شرکت در سه فصل گذشته زیان عملیاتی داشته است.
BNP Paribas گفت: “ما از خرید ورساچه توسط پرادا استقبال نمیکنیم.” “با این حال، با توجه به عملکرد ضعیف اخیر سهام پرادا، معتقدیم که خطرات احتمالی پیرامون این معامله عمدتاً در قیمتها لحاظ شده است.”
تغییر نسلی
پرادا سال ۲۰۲۳ را با ۱۹۷ میلیون یورو موقعیت نقد خالص به پایان رساند، پس از هزینه قابل توجه در سرمایهگذاریهای املاک و مستغلات.
تحلیلگران انتظار دارند که این گروه، که نتایج مالی خود را روز سهشنبه منتشر میکند، در پایان سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۰۰ میلیون یورو نقد خالص داشته باشد. تحلیلگران گفتند که این امر به ۱ میلیارد یورو دیگر تأمین مالی نیاز دارد که برای این گروه پایدار خواهد بود.
پرادا به ورساچه چشم دوخته است زیرا هر دو شرکت با سوالاتی درباره آینده روبرو هستند.
در سال ۲۰۲۳، پرادا آندرهآ گوئرا، رئیس سابق Luxottica را به عنوان مدیرعامل خود منصوب کرد و جایگزین پاتریزیو برتلی و میوچیا پرادا شد تا انتقال به نسل بعدی خانواده بنیانگذار را تسهیل کند.
به گزارش بلومبرگ، گمانهزنیها درباره تغییرات در رهبری خلاقیت ورساچه، نقشی که بیش از ۲۵ سال است توسط دوناتلا ورساچه ایفا میشود، وجود دارد.