جهش بزرگ X: اپلیکیشن پیامرسان مستقل XChat برای iOS در دسترس قرار گرفت

شرکت X اپلیکیشن پیامرسان مستقل خود با نام XChat را روز جمعه برای عموم کاربران iOS عرضه کرد. این برنامه امکان چت، اشتراک فایل، تماس صوتی و تصویری و چت گروهی را فراهم میکند و بخشی از استراتژی جدید X برای جداسازی خدمات و ارائه اپلیکیشنهای مستقل است.
به گزارش توسعه برند؛ شرکت X اپلیکیشن پیامرسان مستقل خود با نام XChat را بهطور عمومی برای کاربران iOS منتشر کرد. این برنامه به کاربران اجازه میدهد با مخاطبان خود در X از طریق چت، تماس، اشتراکگذاری فایل و چت گروهی ارتباط برقرار کنند.
پیش از عرضه عمومی، این شرکت نسخه اولیه XChat را با گروه کوچکی از کاربران بتا آزمایش کرده بود تا بازخوردهای لازم را برای بهبود تجربه کاربری دریافت کند.
به گفته X، این اپلیکیشن بخشی مهم از چشمانداز استراتژیک جدید شرکت است؛ جایی که شبکه اجتماعی X به عنوان نقطه شروعی برای خدمات دیگری مانند پیامرسانی و پرداخت عمل میکند. البته سرویس پرداخت نیز «در قالب یک اپلیکیشن مستقل» در حال آزمایش است و هنوز بهصورت عمومی منتشر نشده.
با این حال، تصمیم X برای عرضه یک برنامه پیامرسان جداگانه، تغییری واضح نسبت به طرح قبلی ایلان ماسک محسوب میشود؛ طرحی که هدف آن ساخت «اپلیکیشن همهکاره» بود تا پیامرسانی، پرداخت، محتوا، خرید، هوش مصنوعی و موارد دیگر همگی در یک پلتفرم واحد ارائه شوند.
اکنون، شرکت xAI (شرکت هوش مصنوعی ماسک که مالک X است و خود نیز تحت مالکیت SpaceX قرار دارد) بهجای یک سرویس واحد، رویکردی مبتنی بر ارائه مجموعهای از اپلیکیشنهای جداگانه را دنبال میکند تا نقاط تماس بیشتری با مصرفکنندگان ایجاد کند.
در زمان انتشار، XChat مجموعهای از قابلیتهای مبتنی بر حریم خصوصی را ارائه میدهد؛ از جمله:
- ویرایش و حذف پیام برای همه
- پیامهای ناپدیدشونده
- مسدود کردن اسکرینشات
- نبود تبلیغات و ردیابی کاربر
X همچنین ادعا میکند که تمامی پیامها رمزنگاری سرتاسری هستند و با پین (PIN) محافظت میشوند. با این حال، کارشناسان امنیتی پیشتر نسبت به ادعاهای رمزنگاری X ابراز تردید کرده بودند.
“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””
این کارشناسان هشدار داده بودند که هنگام معرفی اولیه XChat، این سرویس «از نظر امنیتی ضعیفتر از پیامرسانهایی مانند Signal» به نظر میرسید. اکنون باید نسخه نهایی اپلیکیشن دوباره بررسی شود تا مشخص شود آیا بهبودهای امنیتی لازم اعمال شده است یا خیر.
در کنار پیامرسانی خصوصی، XChat قرار است جایگزین بخش Communities در X شود؛ بخشی که شرکت اعلام کرده بهدلیل استفاده کم و حجم بالای اسپم آن را تعطیل میکند. همزمانی این تصمیم میتواند باعث افزایش نصب XChat شود؛ زیرا اعضای جوامع مجبور به مهاجرت خواهند شد.
بنجی تیلور، طراح ارشد X، در مورد آینده این اپلیکیشن گفت:
«این تنها آغاز چیزی است که ما برای پیامرسانی در حال ساخت آن هستیم.»



